tilbage

Land Rover Forum  

Index
136368: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (15-09-2013 13:56:30)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.58.41)
Hej Forum

Vinterprojekt:

Overvejer at skifte min 2,5 Td fra 1984 og (ca)86 hk ud med en 300 TDI fra 1995 med hk ??

Er der nogle erfaringer med dette? (har gode folk og værksted her)
Slanger
Gearbox
Beslag
Kobling
ect.

Og hvad med skovflåten SKAT? Typegodkendelse og den slags..??

Hvad skal jeg være opmærksom på?
Index
136370: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (15-09-2013 14:23:13) (svar på 136368)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.33.127)
113hk. det andet aner jeg ikke :)
Index
136373: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (15-09-2013 14:30:37) (svar på 136368)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Det er nemmere med en 200TDi
Index
136380: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (15-09-2013 18:03:54) (svar på 136368)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det firkantede svar lyder: det må du ikke, du skal bruge en 200 tdi, da den er omfattet af typegodkendelsen...

Under alle omstændigheder skal bilen fremstilles til ny afgiftsberigtigelse.
Koster ca. 12.000 - 15.000 DKK i afgift, vil jeg gætte på.


En 200 tdi passer lige ned i hullet, hvis den kommer fra en Defender.
En 300 tdi er mere bøvlet.

Brugte 200 tdi kan købes hos CWS i UK eller hos Harrys Bilskrot i Malmö.

Index
136397: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (16-09-2013 09:09:58) (svar på 136380)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.58)
Hey.

Øvelsen med en 300 tdi er lidt mere mere omfangsrig, men det er ikke ret meget..

Du skal enten have nye motor ophæng eller gearkasse ophæng.
Du skal lave en lille smule ledningsarbejde, men det er ikke så meget. men det er selve måden at gløderørne er tilsluttet på på styringsmæssigt i forhold til tændingslåsen.

Du bør montere en R380 gearkasse og tilhørende transferkasse til motoren, fremfor at bøvle med adaptor plade eller andre ting til LT77 osv.

Du skal beslutte dig for om du vil lave en overgangs fitting til styrehuset fra din servo pumpe eller du skifter styrehuset så original slanger passer fra servo pumpen. Jeg lavede nogle fittings. Du skal skifte nogle dele til kardan tunnelen da en R380 er lidt anderledes, men det er hovedsageligt skrue af og på, og kommer som et kit hvis du køber det hele fra en hugger i UK.

Uagtet hvad du vælger skal du belsutte dig for et princip for din udstødning. Enten laver du noget selv der passer eller også anskaffer du dig det rigtige og laver tilhørende ophæng.

Det er lettere med en 200 TDI, da du kan bevære din gamle gearkasse og det reelt kun er en motor ud og i igen, så lidt slanger og ledninger. Men tilgengæld skal du være sikker på at det en 200 tdi defender du motor og ikke disco variant(grundet turbo) , og du kommer nok til at betale for den relativt sjældne motor.

Med en 300 tdi er det ligegyldigt om det er en disco eller defender rent monteringsmæssigt, og deraf kan du vælge en manuel gearkasse med en disco transfergearing og få bedre march hastighed på landevej og motorvej.

Jeg vil påstå at det tager måske en dag mere med en 300 tdi end en 200 tdi.

-Stephan
Index
136477: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (18-09-2013 21:08:02) (svar på 136397)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.58.41)
Hej Folks!

1000 tak Stephan for den yderdst fyldestgørende forklaring. Det er da noget man kan forholde sig til skal jeg love for - "svesken på desken"

Jeg har en god og dygtig ven til at hjælpe mig og han er ikke nervøs for projektet. Ca en uges tid efter alm arb siger han..

Jeg har en god dialog med en kvinde i UK som har en 300 tdi kværn som hun selv skulle have i en anden LR, men det droppede de. Den er tip top.

Jeg kan få den for 60 pund plus 2500 til transport
Dertil kommer en del ekstra. Gear kasse, kardantunnel, ect..og et ombytter kit.

Når det så er færdigt skal bilen omregistreres hos SKAT...(De for.....)

Vi taler vel 20.000 inden der kommer mudder på forruden eller hvad mener du/i??

Har hørt at 200tdi ikke er den bedste kiks i dåsen så at sige...

Blink og vink

Torben Vestergaard

Endnu en gang tak!!
Index
136481: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (19-09-2013 09:12:54) (svar på 136477)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.58)
Hej igen,

£60 for en 300 tdi er vildt billigt... den ville jeg være meget skeptisk overfor. Er det kun blokken eller en komplet motor?

Jeg ville sikre mig at den motor kan køre, ikke er flækket i blokken osv..

Jeg gav ca. 14000 kr ca 2 år siden for et helt kit fra amazon4x4.com, hvor at det var alt der var med, alt til at lave kardan tunnel om, kardan aksler, transfer og auto gearkasse, 300 Tdi, kølere, forrør til udstødning.. som sagt komplet.

hvis du skal ofre 3000 ca på motor, dernæst skal du have gearkasser, de løber hurtigt op i nogle tusind, lad os bare sige 4000 kr. Delene til at lave kardan tunnelen om er nok heller ikke gratis og det er ikke noget der er let at finde herhjemme, så der ryger måske 1000-2000. Hvis du dertil skal have køler, intercooler, diverse slanger, motorophæng, beslag, nyt temp ur... plus du skal finde det rundt omkring, så bliver det nok lidt af en omgang og tager tid, ud over at jeg faktisk tror du kommer til at betale mere end hvis du køber en komplet pakke fra en breaker i England.

Jeg har kun godt at sige om Amazon4x4.com (og der er endda garanti på visse dele, jeg fik byttet en turbo der døde)

Samlet set tror jeg at 13000 -15000 kr uden afgift er udgiften hvis du selv laver tingene..


-stephan

Index
136482: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (19-09-2013 10:01:54) (svar på 136477)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Har du de 60 GBP på skrift ???? Eller har hun måske sagt 'Sixteen kay' - ?
Få hende til at sende billeder af maskinen, især af motornummeret!

Index
136483: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (19-09-2013 14:33:02) (svar på 136482)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hmmmm

I dagens kurs 535,39 DKR for en 300 tdi, det er det halve af hvad et olieskift koster, nu må i stoppe.

Bare den kan starte og ikke bruger vand og olie koster den da mindst 4,500,- DKR , 60£ det er = jernprisen for skrot.

Der er et halvt år til 1. april ;-)

Med venlig hilsen

Per
Index
136484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (19-09-2013 15:57:32) (svar på 136483)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.228)
Hmmm. Per, hvor kan pund til kurs 535 erholdes??? det vil jeg gerne vide :O)) Du tænker sikkert på dollaser. Den officielle kurs på pund er tæt på 900, men i øvrigt har det sansynligvis været 6oKilo. for hele bilen.
Index
136504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (20-09-2013 10:52:02) (svar på 136484)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Åha Verner jeg mente i dagens pund kurs er 60£ = 531,43DKR.

Gav det mening ;-)

Med venlig hilsen

Per
Index
136505: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (20-09-2013 10:52:18) (svar på 136484)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Åha Verner jeg mente i dagens pund kurs er 60£ = 531,43DKR.

Gav det mening ;-)

Med venlig hilsen

Per
Index
136502: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (20-09-2013 09:47:31) (svar på 136477)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.58.41)
Hej igen folkens og tak for vækkeuret....

Tænkte.."hva nu" men jo..jeg havde skrevet 60 pund..der mangler noget så "ubetydeligt" som et 0 så nu er vi oppe på 600 pund!!

Håber det giver mening og undskylder fejlen!

Overvejer stadig om det kan betale sig...tygger lidt på den.

B og V

Torben
Index
136507: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (20-09-2013 11:05:35) (svar på 136502)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej

HI HI nu gav det mening, jamen de fås fra 4500,- DKR og der op ad,

Jeg ville da nok vælge at købe hos en hvor der er noget reklamations ret, specielt når det er ubeset og uprøvet,

Terhorst i Holland plejer at være reel, der kan du selv hente den for 15-1700kr til transport hvis du skal sejle , ellers noget mindre.

Og så er der vores nye ven i Malmø, Harrysbilskrot.

Med venlig hilsen

Per
Index
136514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (20-09-2013 15:28:15) (svar på 136507)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 134.32.149.148)
Hejsa,

Til den pris på £600 ville jeg hente en pris fra CWS eller Amazon4x4 for et komplet ombygningskit med garanti. Jeg har været med i to ombygninger fra 2,5N/A til 300Tdi med automat gear. Det du kan spare ved at finde dele rundt omkring skal du holde op imod den tid du skal bruge på at finde dele.. Jeg tror ikke du sparer nok til at det kan svare sig, men det kan kun du afgøre.

-Stephan
Index
136520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorskift 300 TDI VS: 2,5 TD (20-09-2013 21:09:48) (svar på 136514)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.34)
En lille kommentar vedr 200 tdi...
Det er faktisk en uhyggelig god kiks at have i kassen! Jeg har lagt 200tdi i min bus og automatgear. Den havde gået 200000 km da den blev lagt i. Jeg har tunet den til 185 hk, og det holder den fint til endnu. Har kørt 70000 km med tunet motor og den spiller max!

Henrik Klinge
Trophybussen der fik luft under hjulene og mudder i kabinen i sidste weekend!