tilbage

Land Rover Forum  

Index
136574: Weekend i Tirsbæk (23-09-2013 21:50:28)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej alle
Jeg synes da ikke, at de der ikke havde mulighed for at være med i weekenden skal snydes for billederne fra nogle ekstremt hyggelige dage:

https://picasaweb.google.com/108196678588372789398/Efterar2013ITirsbK?authuser=0&feat=directlink

Jimmi
Index
136575: sv: Weekend i Tirsbæk (24-09-2013 06:19:03) (svar på 136574)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Super lækre billeder Jimmi :) Og hvilket arrangement det var, hvem havde dog troet vejret ville være så godt hele weekenden? En super oplevelse.
Jeg har da også lige flækket en lille film sammen fra lidt frikørsel i Tirsbæk:
http://www.youtube.com/watch?v=FifZE5xtnJs&feature=c4-overview&list=UUr3Hn1THOBoO6unTH0fCkmg
Index
136586: sv: sv: Weekend i Tirsbæk (24-09-2013 16:11:56) (svar på 136575)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.7.209)
Hej Søren.
Er det din nye Nokia 925 du har brugt til din video?
Hvis det er, så virker billede stabiliseringen godt nok fint.
Mvh. Benny
Index
136588: sv: sv: sv: Weekend i Tirsbæk (24-09-2013 17:48:12) (svar på 136586)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Benny, og tak for sidst ;)
Ja det er det, pånær onboard delen selvfølgelig. Ja det fungerer helt godt, det gør telefonen jo sådan set i det hele taget :D
Index
136587: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 17:07:22) (svar på 136575)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Advarsel! Indlæg fra en gammel sur mand!!
Spring det over hvis du ikke gider læse brok.

Fedt terræn.
Fede biler.
Fed kørsel.
Godt udstyr.
Friske fyre.

MEN hvorfor kører i uden sikkerhedssele?
I bruger tusindvis af kroner på lækre sæder med H-seler, men gider ikke at bruge dem.
Og så med piben i munden - det holder man op med når den stikker ud af nakken.

Det var bare det.

Og så sidder jeg lidt og tænker på hvordan vores forsikringsordning vil se ud efter en alvorlig personskade.........
Jeg ved godt de er genforsikret osv.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
136589: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 17:58:42) (svar på 136587)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Kenneth.
Ja verden er en sjov størrelse, især når det kommer til moral. Vil tro at konceptet 'moral' har ti gange så mange nuancer som regnbuen.
Jeg hører ofte brok for jeg kører uden sele i min 80" når vi kører terræn, og 99,9% af gangene er det fordi det er enormt iøjnefaldende at den hænger og dingler da den er lys blå og bilen er piv åben.
Men sjovt nok hvis man stikker hovedet ind i de 'almindelige' lukkede LR når folk kører trial, frikørsel, trophy osv. så har de heller ikke sele på. Det er der bare ikke nogen der gjæffer op om, da de ikke har set det. Men det gør det vel ikke mindre farligt? Desuden sidder de inde i en sammenklappelig blikdåse fyldt med skarpe objekter. jeg kan derimod selvfølgelig falde ud af mit bur da det er åbent. Men det kræver relativ høj fart, og at jeg ruller bilen minimum om på taget. Langt de fleste 'vælt' i 4x4 øjemed er bare om på siden. Og tro mig, med den erfaring vi har kan vi godt mærke hvornår det går den vej, så vi kan om ikke andet holde kroppen indenbords. Og jo jeg taler af erfaring, de fleste af os der leger sammen i flokken har prøvet det.
Selvfølgelig kan det gå helt galt og en af os kan komme alvorligt til skade, men tro mig det gælder i allerhøjeste grad også for dig, og alle de andre der kører væk fra offentlig vej. Livet er farligt, man dør af det
Index
136593: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 21:33:04) (svar på 136589)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.83.141)
Er det ikke lidt som at sige.... Jeg kan godt køre spritkørsel, for det går de andre også.

Den var flad.............
Index
136596: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 21:54:43) (svar på 136589)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Søren

Det kan godt være, at nogen kører trial og trophy uden sele, men så vidt jeg er orienteret (og faktisk også selv har oplevet), går den ikke til officielle arrangementer i reg. Nordsjælland. Hvis seleløs kørsel bliver opdaget, er der 0 point i øvelsen. For så vidt angår frikørsel, er det nok sværere at sanktionere, når folk suser rundt i terrænet enkeltvis eller i små grupper, men i teorien er det vel muligt at bortvise de "sele-løse" ved DLRK's egne arrangementer. Personligt mener jeg, at folk bør få 1) en påtale, 2) en advarsel og 3) et farvel og tak for i dag, hvis de gentagne gange skider på klubbens regler. Det må her være op til både klubkammerater og arrangementsledelser at minde de formastelige om bl.a. klubbens trial-regler: http://www.dlrk.dk/hb/Gaeldendereglerogbestemmelser0410.pdf?wurl=60086&uid=68614578
Heraf fremgår i afsnit 9, pkt. 4, at "Føreren kan vælge at udgå på en etape. Der må køres med co-driver, denne må kun deltage på en vogn. Alle skal bruge seler, hvor disse er monteret".

Så meget om moral, men for mig handler det i lige så høj grad om statistik. Da jeg jævnligt køber en lotto-kupon (og stort set aldrig vinder noget) ved jeg, at mit nummer sjældent bliver udtrukket. Jeg har kun en enkelt gang været involveret i en alvorlig trafikulykker. Her blev jeg fundet bevidstløs af venlige forbipasserende med hoved og overkrop banket gennem forruden og benene inde i førerhuset på en væltet Scania 141 på bundesstrasse 213 i Tyskland. Dengang i 1980'erne var der ikke sikkerhedsseler i lastbiler, men i dag kører jeg aldrig i hverken borgergryde, terrænbil eller lastbil uden sele. Det kunne lige passe, at når ens nummer endelig blev udtrukket igen, lå man halv- eller heldød under sit køretøj ...

Ja, livet er så farligt, at man kan dø af det. Da jeg ikke tror på det evige liv, forsøger jeg af bedste evne at passe på det ene, jeg har. For som man siger "One life, live it"

Mvh - og kør forsigtigt, derude
Mikael
Index
136597: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 22:40:36) (svar på 136596)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.84)
Hmm tænkte nok jeg aldrig skulle have svaret på det indlæg. Undskyld, Jimmi, at jeg førte nålen hen til den oppustede ballon. Jeg tager det fulde ansvar (andre vil nok næppe gøre det) og hvis i så ellers vil se mere film ude fra det virkelige klubliv, kan i se en film fra vores greenlaning via min kanal på YouTube
Index
136598: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 22:45:38) (svar på 136597)
Carsten Roi Hansen #7718, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.231.192)
Jeg får også tit pibe mens jeg triller en tur, det er meget praktisk hvis man lige skal peger af noget
Index
136599: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (24-09-2013 23:18:27) (svar på 136598)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Da HM Frederik d. 9 fik at vide, hvor farligt det var, at ryge pibe under kørslen, fik han lavet en installation med et fastmonteret pibehoved på Bentley'ens instrumentbord og så en slange med pibemundstykke...

KP er ikke nogen gammel sur mand, men tænker sig blot om...

Der, hvor færdselsloven gælder, skal sele benyttes... ganske simpelt. Løbsledelsen skal tilse, at klubbens løbsregler overholdes... ganske simpelt.

Tænk lige på de mennesker, der skal redde evt. tilskadekomne ud: det er ofte ikke noget behageligt syn, de møder.

'På med selen, Palle!'
Index
136600: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 07:06:42) (svar på 136599)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Som en af de pibe rygende kører fra filmen, vil jeg gerne komme med min del af det til dette lækre klip søren har klippet sammen. Rigtig fed film Søren !

At der så er nogle som måske ikke bruger deres sele, tja det er måske ikke særlig smart. Men sådan er det nu ...
Ofte ser jeg flere væltede biler ved nybegyndere eller ældre mænd som ikke er så hurtig reagerende mere som de måske var engang i deres storheds tid. Jeg kan kun tale for mig selv og drengene her, til hvert arrangement i dlrk eller 3 uger i sommer ferien og alle de andre arrangementer køre vi sammen. hjælper hinanden og giver erfaring, ikke og sige det tillader og glemme selen men erfaringen er stor.

Jeg tager selen på når jeg føler det kan blive vildt, men og køre over et muldvarpeskud der har jeg den altså ikke på og beholder piben i munden...

Ellers fed og god weekend alle sammen.


Rasmus
Der er mange flere ting der er farligt end vi lige går og tror.
Index
136604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 11:14:02) (svar på 136600)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
I grunden en interessant diskussion denne her. Nu er det ikke fordi jeg ikke kan få moralske opstød, men lige her bliver jeg måske lidt moralsk anløben. Jeg kører meget sjældent med sele i terrænet. Og jeg har endnu til gode at få en henstilling om at tage den på. Jeg er blevet opfordret til at holde hoved og hænder indenfor og tommelfingerene uden på ratkransen. Men aldrig er jeg blevet bedt om at tage sele på. Heller ikke i Reg Nordsjælland når jeg en hel dag har raslet rundt med syge børn og deres familier. Og jeg vil påstå at jeg langt fra er den eneste.

For et lille stykke tid siden spurgte jeg oprigtigt undrende om det virkelig gjorde en forskel når co-driveren hang på siden af en Land Rover i terrænet og om det ikke bare var farligt. Jeg tænkte at en mand på under 100kg kunne da ikke gøre meget fra eller til på en bil der vejer 1 1/2 -2 tons, men jeg fik at vide fra indtil flere på her og på privat mail, at der ikke var noget at tage anstød af. Det var sådan man gjorde, og det var ikke spor farligt, for enten var man ikke i nærheden af at vælte, men co-driveren sikrede blot at styrende og/eller trækkene hjul kom i kontakt med underlagt, eller hvis man endelig forsøgte forhindre en stærkt hælende Land Rover i at vælte, så gik det ikke stærkere end at co-driveren kunne nå at springe af inden den væltede.

Nu er det så at jeg er en lille smule uforstående overfor at det er ok at man hænger løst uden på en Land Rover i terræn og samtidig står til påtale og evt bortvisning fordi man i samme situationer sidder inden i vognen og holder fast i rattet.

Mvh Niels
Index
136605: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 11:19:09) (svar på 136600)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
hej Rasmus

Som medlem siden 1983 og et fødselsår der hedder 1954, hører jeg nok til den gruppe du kalder "ældre mænd der ikke er så hurtigt reagerende...."

Til gengæld har jeg noget mere kedeligt noget på bogen, nemlig "erfaring, overblik og almindelig omtanke"

Det pudsige - og skræmmende er, at antallet af væltede og rullede biler er steget markant inden for de seneste 4-5 år, nogenlunde i takt med at det er blevet moderne med fullsize roll-cages, mean motherfu.... hjul og chiptuning af oliefyret.
Det er som om at trenden, blandt dem der stadig har reaktionevne som en kobra er, at man ikke behøver koble hovedet til under terrænkørsel fordi man har læsset et par hundrede kilo blandet jern og gummi på sin bil.

For at komme tilbage til sikkerhedsselerne... I klubbens regler for Trophy og Trial er det tydeligt anført at man SKAL anvende sikkerhedsseler hvor disse er monteret. Der er ikke åbnet mulighed for tolkning.
Og da det tidligere er fastslået at færdselsloven også gælder b´ved terrænarrangementer i DL-RK regi, skal sikkerhedssele altid anvendes ved kørsel. Kan man ikke finde ud af det skal man blive væk. Skulle der alligevel dukke et bon-hovede op der ikke forstår, er det arranmentsledelsens ansvar at pågældende i yderste konsekvens bliver jaget på porten.

Nogen gange er livet så nemt at man kan blive helt bange :-D

mvh
1105 Claus
halvgammel langsom mand

Index
136611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 19:23:15) (svar på 136600)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
De her drenge er jo som overskriften siger ude for at lege.

De ved godt hvad det vil sige at "stå på hænder", om de også har "baglæns salto med vilje" på programmet ved jeg ikke.

Når nogle af dem går til "opvisning" tager de helt sikkert både H seler og hjelm på.

§. Resten af tiden er hjelm vel forbudt på grund af maskeforbud og H seler kan vidst heller ikke lovmæssigt stå alene på offentligvej!

Hvis vi stadig må få lov til at kigge med, så vil jeg i hvert fald gerne.

Venligst Peter
Index
136614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 20:17:21) (svar på 136611)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Som flittig co pilot hos de omtalte chauffører, og også selv føre må jeg bare sige at vi har med erfarne terræn folk at gøre her. Alle sammen personer jeg sender mine piger på 5,8 og 37 år ud og køre med.

Hvis man nu i stedet for at fare op over en glemt sele eller 2 gav en rosende kommentar til film og billeder, så kunne det være at der kom mere fra den kant. Måske skulle man glæde sig over at man har en gruppe unge mennesker som hygger sig helt vildt, hjælper med diverse ting ved arrangementer og altid er klar med lidt underholdning. Det glæder vi os i hvert meget over i reg. Midtjylland !

Egentlig er det ikke en diskussion værd om man skal bruge sele eller ej, det skal man. Men vi kan jo alle sammen glemme, eller undlade selen hvis udfordringen er til at overse.

Mvh.
Jacob
Index
136620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 21:38:02) (svar på 136614)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.166.248)
Det er ikke et spørgsmål om en glemt sele eller 2 - men helheden det gælder ..... Vi viser helt offentligt at vi her i klubben SKIDER på almindelig lov og ret.... Ja vi ligefrem hylder dem der overskrider loven....
Hvis man nu har flere års erfaring i (mis)brug af alkohol må man så gerne køre bil i påvirket tilstand ????
Eller hvis man har en forkærlighed for andres ejendom må man så bare stjæle en lille smule - bare det er til husbehov og vi holder det indenfor klubben...
Hele diskussionen har været ført flere gange og hver gang kommer det frem at denne side er et billede på klubben udadtil - og hvis vi meget gerne vil kunne køre på diverse terræner bør vi opføre os respektabelt...
og det gør vi bestemt ikke ved ikke at overholde loven - husk at hvis der er offentlig adgang gælder loven....
Med rover hilsen
Kristian
Index
136615: sv: sv: sv: sv: sv: ADVARSEL Indlæg fra en gammel sur mand! (25-09-2013 20:22:28) (svar på 136596)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.172.151)
VEL formuleret Friis, og jeg bøjer mit hoved. Jeg ved om nogen hvad der sker, og gerne i et split sekundt, jeg har fået hvasse svar hvis jeg formastede mig til at komme med advarende udbrud når folk skræver over en spilwire DER ER I BRUG.
På med selen, og smilet ja vi er her kun een gang så det gælder om at få gang i livet.
I 1997 opdagede jeg hvordan det var at køre ud over en bro i central bosnien i en PMV og vupti så var vi under vandet, vi klarede den men på et hængende hår og det sætter sine spor, derfor husker jeg også på hvad jeg lovede mig selv.
Lev livet hele livet.
Love og regler er gode at have i klubben, de hjælper som regel.
Med hilsen og stort smil Jens E