tilbage

Land Rover Forum  

Index
136577: langsom 200tdi (24-09-2013 09:50:13)
Christian Steincke #8472, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.93.39.28)
Hejsa!

Bil: Ninety med 200tdi.

Spørgsmål:
Hvordan får jeg mere fut i maskineriet?
Er en ny og større intercooler løsningen?
Mindre hjul? (kører 265/75)
Eller skal jeg bare finde den bløde hat og tålmodigheden frem og rulle derud af bagved alle lastbilerne...?

Index
136578: sv: langsom 200tdi (24-09-2013 10:06:10) (svar på 136577)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Har du tjekket om der er noget galt med den?

Injectorer renoveret indenfor de seneste 100.000 km?
Injectorer renset for aflejringer med kemi i dieselen indenfor rimelig tid?
Turboen fri for slør?
Luftslangerne til turboen ikke kollapset?
Speeder kablet ikke slapt?
Motorolien skiftet til tiden og til god kvalitet af korrekt viskositet?
Index
136579: sv: sv: langsom 200tdi (24-09-2013 10:56:22) (svar på 136578)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvornår har du sidst skiftet filtre på maskinen?
Hvor mange km har maskinen kørt?

Er bilen blot blevet langsommere med tiden eller kunne du ikke følge med en Range Rover Sport for nylig???

KES tips er værd at følge...

Allisport har en større intercooler til en 200 tdi. Selve kølerrammen skal modificeres lidt, men ellers er det en lige til opgave at udskifte den originale. Giver ca. 16 % mere effekt.

Index
136585: sv: sv: sv: langsom 200tdi (24-09-2013 12:50:38) (svar på 136579)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Den burde da sagtens kunne overhale lastbilerne!

En klassiker med 200 motorerne er, at når en bondemekanikker skifter tandremmen, så bliver indsprøjtningspumpen sat en tand forkert hvis man ikke er opmærksom, bilen kører så'men rimeligt men den mangler lige det sidste hruummph, den er også lidt tvær at starte når det er koldt og den ryger lidt for meget, men ellers kører den rimeligt.

Så hvis det snart er tid til en ny tandrem så er der et sted at begynde.

En anden ting der kan tage kraften er hvis wastegaten på turboen ikke lukker helt tæt, så fiser noget af trykket ved siden af og maskinen virker uoplagt, men kører ellers udmærket.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
136592: sv: langsom 200tdi (24-09-2013 20:42:21) (svar på 136577)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Har du kontroleret at dit luftsystem er tæt? Så turbotrykket rent faktisk kommer frem.
Det testes simpelt, hold en hånd for indsugningen, så du lukker helt for luften. Så skal du kunne kvæle motoren. (man skal ikke gøre denne øvelse for mange gange)
Hvis motoren kører videre, har du en utæt luftslange og det giver væsentlig nedsat styrke i motoren.

Jimmi
Index
136602: sv: langsom 200tdi (25-09-2013 08:33:58) (svar på 136577)
Christian Steincke #8472, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.93.39.28)
ok var måske lidt frustreret....Det var også den forbanden Range Rover Sports skyld!

motoren har gået cirka +100k. tand rem skiftet fornylig, olie og filter også. Den starter fint med lidt sort røg
Putter kemi i diesel efter 2000km hvergang

Vil gå slangerne efter og checke slør i turbo.
Vil skifte diesel filter

Vil det hjælpe at smide en snorkel på? (syntes at have læst det et eller andet sted)

TAk
Index
136635: sv: sv: langsom 200tdi (26-09-2013 09:12:29) (svar på 136602)
Kristian Antonsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.183.2.36)
Gå slangerne efter og tjek turboen, evt. afmont. turboslangerne og "tøm" dem for olie. Og skift diesel filteret som du selv skriver :)


At smide en snorkel på kan både give kraft og tage kraft, alt afhængig af hvordan den er lavet.
Jeg havde en snorkel som gik igennem kabinen og ud bag på ladet, det var et no go fordi bilen ikke fik nok luft (lidt ligesom at trække vejret igennem et sugerør imens du løber). Nu har jeg 2 snorkler, én i hver side af forruden som har hvert sit rør og hvert sit filter ned til turboen, de bliver samlet med et Y-stykke ved turboen, det lader til at virke.
Og hvis du kan undgå det, så lad vær med at brug flexslange, de små 'flex'-riller får luften til at slå kolbøtter og det larmer forfærdeligt :)


Tunet Td5 hilsen
Kristian Antonsen
Growler Offroad Team
Index
136655: sv: sv: sv: langsom 200tdi (26-09-2013 21:30:17) (svar på 136635)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
citat: 'Jeg havde en snorkel som gik igennem kabinen og ud bag på ladet, det var et no go fordi bilen ikke fik nok luft (lidt ligesom at trække vejret igennem et sugerør imens du løber)'

Bag bilen vil der under kørslen være et vacuum og derfor virker nævnte opsætning ikke: Maskinen får simpelthen ikke luft nok. Hvis luftindtaget var kommet op på taget, havde der været tilstrækkeligt med luft.
Index
136658: sv: sv: sv: langsom 200tdi (26-09-2013 21:35:44) (svar på 136635)
Christian Steincke #8472, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 131.164.208.56)
Nu har jeg været alle slanger efter, renset og tømt luftfilter +kasse, selv crankcase breather har jeg flået af.....og.....det hjalp. Ved ikke hvad faen der sad forkert før men den støjer heller ikke så meget. Min svigerfar som ellers ikke går så meget op i bilen fordi han syntes jeg bruger for mange penge på, sagde den lød godt. "I'll be damned!"
Så tak for svar allesammen. Det var vist bare brug for lidt slangetæmmeri.

PS jeg er lidt nysgerrig på hvor jeg finder en "ikke flex slange" til snorkel evt luft filter? Og to snorkler lyder eddermanme sejt. Virker det bedre?
Index
136659: sv: sv: sv: sv: langsom 200tdi (26-09-2013 21:45:53) (svar på 136658)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jo mere - kold - luft der presses ned i indsugningen, des større er effekten, fordi kold luft udvider sig mere i forbrændingen end tempereret/varm luft fra motorrummet.

To snorkler er vist lidt Übergeilheit.

Bruges bilen ofte i støvede omgivelser eller til seriøs off road med mange dybe vandpassager, er en snorkel nyttig, men ellers klarer en 200 tdi sig fint uden.

Index
136661: sv: sv: sv: sv: sv: langsom 200tdi (26-09-2013 21:53:25) (svar på 136659)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.223.176)
Hej Pause

2 snorkler, Tja om en TD5 har brug for det ved jeg ikke, men en luftsulten V8 kan sagtens have behov for 2 snorkler. Men den har jo også en større volumen at mætte.

Stod med luftindsugningen fra en TD5 i hånden for lidt tid siden. Den del der går fra skærmen og ind i bilen. De var ikke mange kvadratcentimeter hul i gennem den fra fabrikkens side ! Et gæt vil sige ikke meget over 20 cm2 !
Man undres.

Morten
Index
136703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: langsom 200tdi (27-09-2013 22:56:58) (svar på 136661)
Kristian Antonsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.183.2.36)
Vacuum? jeg tror nærmere det er sugerørseffekten der slår til :)

2 snorkler til motoren virker. Vi bruger det selv på vores tunet Td5, den hiver ikke efter luften på samme måde.

Men hvis jeg ikke er til nogen hjælp må i have en fortsat god aften ;)

Hilsen
Kristian Antonsen
Growler Offroad Team
www.growleroffroad.dk