tilbage

Land Rover Forum  

Index
136664: R380 gearkasse børster tænder (26-09-2013 22:08:10)
Allan Dybdal Jensen #8973, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.138.219.117)
På min (nye) bil er gearkassen en kende speciel da den gerne vil (børste tænder) ved lidt hurtige gearskift. Hvis jeg laver langsomme gearskift går det fint. Jeg har en god bekendt som har kørt LR i mange år, som siger at jeg muligvis kan rede det ved at skift olien til en olie som vist nok hedder red line? Min nuværende olie er 8 md. gammel og købt ved et LR værksted specielt til LR gearkasser. eller er det blot at udskifte hele gearkassen med en ny? Der er ingen mislyde fra den.
Hvad vil i gøre? vh. Allan
Index
136668: sv: R380 gearkasse børster tænder (26-09-2013 22:40:57) (svar på 136664)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg ville lære at skifte gear langsomt.... Jeg kan også få min gearkasse til at børste tænder, hvis jeg skifter hurtigt eller ikke afpasser motoromdrejninger ved gearskift uden brug af kobling...

Har du kontrolleret koblingsvæskestanden ?

Min OneTen får skiftet alle olier for hver 10.000 km...
Index
136677: sv: R380 gearkasse børster tænder (27-09-2013 07:44:41) (svar på 136664)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.58.101.234)
Jeg ville justere koblingen og se om det hjalp.
Index
136679: sv: R380 gearkasse børster tænder (27-09-2013 07:57:09) (svar på 136664)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Og bruge den olie som anbefales af Land-Rover i det skema der linkes til fra forsiden: http://dlrk.dk/images/OlieogSmoeremidler.pdf

MVH Asger
Index
136693: sv: sv: R380 gearkasse børster tænder (27-09-2013 17:43:33) (svar på 136679)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg formoder det er MTF94 olie som du har i R380én , når det kommer fra LR-værksted…!?

Du kan meget vel afprøve om Redline Oil MTL har forandring - den skulle normalt giv et langt mere blødt og smidigt gearskifte.

**Men Redline Oil MTL kan ikke renoverer en slidt gearkasse - det er der ingen gearolier som kan…!**

Hvis koblingen og gear skifte er justeret korrekt, så kan der være to andre primær ting som fejler - skiftegaflen kan være slidt så koblingen af syncromeshén ikke bliver konstant, men slasket - bulkringen i syncromeshén kan være slidt, så den dels ikke friktionbremser godt nok eller ikke er i stand til at blive presse olien væk, som igen nedsætter syncromeshéns funktion.

Det kan være en plausible forklaring - Prøv Redline Oil MTF (eller Difflock Evolution 1) før du smider kassen i skrotbunkken… men forvent ikke mirakler hvis kassen er nedslidt…!



Index
136714: sv: sv: sv: R380 gearkasse børster tænder (28-09-2013 18:49:27) (svar på 136693)
Allan Dybdal Jensen #8973, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.138.219.117)
Det var da super god hjælp, bilen er jo ikke ny mere, og ja en ny gearkasse vil da være fedt. Men jeg har desværre ikke 10 af de lange til en sådan. Tak for hjælpen mv. Allan
Index
136738: sv: sv: sv: sv: R380 gearkasse børster tænder (30-09-2013 09:21:48) (svar på 136714)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
min synes jeg også børstede tænder især i 2.gear og mest når det var koldt i vejret.
der viste det sig at være koblingscylinderen der var slidt og derfor ikke koblede helt ud, dvs den koblede nok ud til at man ku skifte gear men ikke nok til at forhindre at den børstede tænder.
efter jeg skiftede koblingscylinder, så har problemet ikke været der.