tilbage

Land Rover Forum  

Index
136573: siliconefjerner vs fortynder til rens før maling af min landy (23-09-2013 21:25:03)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Som overskriften antyder så skal jeg til at male min landy, og skal have renset lakken før let slibning. Skal jeg bruge siliconefjerner, eller kan jeg bare bruge den fortynder, som jeg har stående?

Mvh.

Lars
Index
136642: sv: siliconefjerner vs fortynder til rens før maling af min landy (26-09-2013 16:48:08) (svar på 136573)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Nu er jeg ikke helt skarp i male kemi, men acetone har jeg før brugt for at sikre optimal binding. Husk sikkerhedsudstyr - det er et ret hidsigt produkt.
Index
136710: sv: sv: siliconefjerner vs fortynder til rens før maling af min landy (28-09-2013 15:32:23) (svar på 136642)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.54.26.89)
Jamen så renser jeg i det dertil købte siliconerens. Før slibning og efter.

Er ved at foretage inddækning - jøsses det tager lang tid, hvis man skal være grundig :-) men det lønner sig vel i sidste ende....... tror jeg nok, hehe.....
Index
136713: sv: sv: sv: siliconefjerner vs fortynder til rens før maling af min landy (28-09-2013 17:37:15) (svar på 136710)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Uden billeder er det ikke sket!!!

Ka,ske en hel serie til Oasen?

Jeg tror der er rigtigt mange der drømmer om at få deres karet malet, men strander ved, hvordan, hvor meget, hvor længe, hvor dyrt, osv.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
136720: sv: siliconefjerner vs fortynder til rens før maling af min landy (28-09-2013 23:10:19) (svar på 136573)
Niels Bo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.73.121)
Jeg har selv lige malet min bil for et par måneder siden.

Jeg brugte 2 dåser siliconefjerner på sprey af 500 ml købt gennem en webshop.

Det var alt for lidt. Jeg skulle nok have brugt 4 men jeg brugte en gang bremserens til de sidste ting.

Derudover par kasser tag-rag. Det tager de fnuller og støv der samles.

Man kan også bruge fortynder men pas med at lade de sidde på mere en 10 sek. for det opløser malingen.

Det tog mig ca. 14 dage at gøre vel og mærke med to venners hjælp som tilsammen har lagt 10 arbejdsdage i det. Efter slibning, blev de værste buler banket ud og spartlet med zink spartel masse. Bilen blev slebet igen og til sidst en vandslibning i hånden. Derefter blev den igen renset med silikone fjerner.

Jeg brugte etch-primer til de steder hvor jeg havde slebet ind til den bare aluminium. (igen havde jeg kun købt to dåser men jeg kunne godt bruge 3) Efter 4 timer fik bilen grå primer og efter 24 timer første lag malling.

Jeg brugte en malersprøjte på trykluft med vandudskiller fra Biltema. Den virker fint nok men man skal tættere på end man tror. Den første gang med primer fik jeg appelsinhud som måtte slibes af da jeg stod for langt væk.

Jeg købte malling ved paddocks. Jeg brugte 2 liter grå primer og 3 liter bronze green og 2 liter limestone til tag og sider samt diverse dørkplader. Jeg skulle nok have haft 3 liter grå primer den var helt brugt op da jeg var færdig. Jeg havde købt 2 liter fortynder også. Der skal kun 5% fortynder i malingen. Men man bruger en del til rengøring.

Fortynderen æder gummihansker så pas på, det brænder på huden og øjnene. Under rensning at malepistolen fik jeg en sprøjt i øjnene så brug briller! Heldigvis var der en øjenskylleflaske i nærheden.
Jeg brugte biltemas åndedragtsværn. Men eftersom at malingen hænger i luften i malerkabinen, blev det stoppet til så jeg ikke kunne trække vejret. Derfor er der også et par løbere da det er svært at koncentere sig når man ikke kan få luft. Jeg skulle bruge to masker da der ikke var alt for god udluftning i min hjemmelavede malerkabine.

Jeg bor heldigvis nær Biltema i Aalborg og de havde mange af de ting jeg skulle bruge. Resten fik jeg fra Paddocks og et par andre webshops. Jeg havde regnet med at jeg kunne gøre det for omkring 5000 kr. Jeg tror det har kostet mig ca. 8000-9000 at male bilen udvendigt. Deri køb af det værktøj jeg ikke havde eller kunne låne. Derudover var der jo også nogle ting der gik i stykker under afmontering. Mange af skruerne og møtrikerne blev også udskiftet under samling af bilen.