tilbage

Land Rover Forum  

Index
136800: Pludselig hylen fra motorrummet. (03-10-2013 07:07:33)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.171)
Hej jeg har for nylig har adskillige problemer med min Defender 300 TDI. Pludselig ville den ikke trække og den kørte som om den havde kræfter som en ellert. Der kom en bankede symaskinelyd fra højtrykspumpen. Dette blev afhjulpet med en ny fødepumpe.

Men men men, nu er den så gal igen. En dag hvor den var godt gennemvarm (havde fået lov til at arbejde) begyndte den pludselig at "hvine" rt højt fra motorrummet.... Jeg listede den hjem og lod den stå i et par dage og tænkte over situation.

Nu har jeg så startet dyret op igen og det virker som om den hvinen træder ind samtidig med at turboen slåer til, altså kan jeg kære i tomgang uden at lyden kommer, ligesom jeg ikke kan fremprovokering lyden når bilen kører med høje omdrejninger i frigear.

Endvidere er den begyndt at bruge vand.

Nogle som har et bud på hvad jeg skal udskifte reparere?

Bilen har kørt 315000 km.

Mvh Daniel (tidligere medlem, udmeldt grundet tidspres :-) )
Index
136801: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (03-10-2013 07:26:26) (svar på 136800)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Defekt turboslange!
Index
136802: sv: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (03-10-2013 07:37:39) (svar på 136801)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Eller en slidt turbo, men at den er begyndt og bruge vand kunne tyde på noget utæt køler os eller en toppakning.

Er vandet grødet eller ?

Det kan også som ole skriver være en turbo slange som er revnet eller ved og ryge af.


Held og lykke

Rasmus
Index
136803: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (03-10-2013 07:42:12) (svar på 136800)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 192.38.90.15)
Kunne det være vandpumpen der hyler og er slidt? Kender ikke en 300 tdi, men på min 2,25 d, har jeg været ude for problemet, med hylende vandpumpe og forøget vandforbrug.
Index
136813: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (03-10-2013 09:19:40) (svar på 136800)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Med 315.000 km på tælleren kan der være mange muligheder. Vandforbruget kan skyldes mørnede vandslanger eller løse spændebånd. Det var den billige løsning. Ellers er det med at foretage en trykprøvning af kølesystemet for at finde utætheden.
De tidligere nævnte fejlkilder mht. turboen er værd at undersøge.

At være medlem af vor klub kræver udover kontingentbetaling og overholdelse af vore vedtægter ikke andet engagement. Du må gerne genindmelde dig, Daniel!
Index
136850: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (03-10-2013 22:16:46) (svar på 136800)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.144.11)
Tak for svarene, min mistanke går til turboen, så den vil jeg rode lidt med.

Mistanken bestyrkes af at den hviner så snart den skal præster, acceleration mv. Og ingen hvinen når den står stille i tomgang eller når jeg giver den gas på højtrykspumpen.

Jeg vil kontrollere slanger og derefter turboen... Billigst først :-)

Hvordan kan man evt afgøre om det er turboen som er slidt defekt?

Nej selv er tidspres ikke en undskyldning. Vender også tilbage lige pludselig.

Mvh. Daniel

Index
136853: sv: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (04-10-2013 07:04:01) (svar på 136850)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Check ogsp lige for løse bolte ved turboen. En utæthed ved manifolden eller lignende, kan sagtens give en masse lyd.

1270
Paw
Index
136854: sv: sv: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (04-10-2013 07:43:27) (svar på 136853)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.58)
Hej du,

Tag lige og undersøg lejet til remstremmer hjulet på multiremmen. Det kan også give nogle mærkelige lyde.. og det tager ca 15 min at skifte og koster under 20-50 kr afhængigt hvor man kan få et leje fra.

-stephan
Index
136855: sv: sv: sv: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (04-10-2013 08:22:02) (svar på 136854)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.87)
Hej

Har du givet kileremmen noget silikone eller andet, den har det med at larme.
ang. vandforbrug : vandpumpen / lejet kan der være slør i, eller pakningen bag vandpumpehuset.

evt. tjek denne tråd :69339: 300 tdi bruger vand.

Hilsen

Peter
Index
136861: sv: sv: sv: sv: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (04-10-2013 10:40:50) (svar på 136855)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.117.133)
Kan også være intercooler der er gennemtæret; ikke mindst i bunden.
Index
136903: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (05-10-2013 00:07:45) (svar på 136800)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.100.128)
Det er helt sikkert utæt luftsystem ved/omkring turboen. Utæt slange, utæt intercooler, er et godt bud.

Min 200tdi hylede helt vildt intil jeg fik spændt slangen til intercooleren
Index
136969: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (07-10-2013 23:27:27) (svar på 136800)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.213)
Ja problemet er langt fra løst, men måske er jeg kommet årsagen nærmere.

I aften tog jeg slangen fra indsugningen af ved turboen, til min store overraskelse og forfærdelse lå der en løs elgalvaniseret skive og dele af en pakning i slangen.

Ved at bruge et spejl kunne jeg se ind til møllen i turboen, her sås alle de forreste vinger at være slidte, altså som om de har ligget og skuret op af skiven.

Dette har bevirket at de er uens og med små grater, hvilket jeg selv tror forklare at den hviner når turboen slår til.

Nu et spørgsmål, hvor i alverden kan den pakning og skive komme fra?

Har haft bilen i ca. 2 år og har aldrig haft luftfilterkasse eller turbo skilt ad, så skiven er ikke kommet derind ved min hjælp.

Sluttelig vil jeg så høre jeres mening om dette. Skal turboen skiftes nu, eller skal jeg bare køre til den står helt af. Den virker stadig og mht. Til slør er der ca. 2 mm.

Mvh. Daniel
Index
136972: sv: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (07-10-2013 23:53:32) (svar på 136969)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Daniel

Der har næsten lige været en tråd som ligner din: http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=135689#135689


/Jesper
Index
136970: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (07-10-2013 23:27:27) (svar på 136800)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.213)
Ja problemet er langt fra løst, men måske er jeg kommet årsagen nærmere.

I aften tog jeg slangen fra indsugningen af ved turboen, til min store overraskelse og forfærdelse lå der en løs elgalvaniseret skive og dele af en pakning i slangen.

Ved at bruge et spejl kunne jeg se ind til møllen i turboen, her sås alle de forreste vinger at være slidte, altså som om de har ligget og skuret op af skiven.

Dette har bevirket at de er uens og med små grater, hvilket jeg selv tror forklare at den hviner når turboen slår til.

Nu et spørgsmål, hvor i alverden kan den pakning og skive komme fra?

Har haft bilen i ca. 2 år og har aldrig haft luftfilterkasse eller turbo skilt ad, så skiven er ikke kommet derind ved min hjælp.

Sluttelig vil jeg så høre jeres mening om dette. Skal turboen skiftes nu, eller skal jeg bare køre til den står helt af. Den virker stadig og mht. Til slør er der ca. 2 mm.

Mvh. Daniel
Index
136971: sv: Pludselig hylen fra motorrummet. (07-10-2013 23:27:36) (svar på 136800)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.213)
Ja problemet er langt fra løst, men måske er jeg kommet årsagen nærmere.

I aften tog jeg slangen fra indsugningen af ved turboen, til min store overraskelse og forfærdelse lå der en løs elgalvaniseret skive og dele af en pakning i slangen.

Ved at bruge et spejl kunne jeg se ind til møllen i turboen, her sås alle de forreste vinger at være slidte, altså som om de har ligget og skuret op af skiven.

Dette har bevirket at de er uens og med små grater, hvilket jeg selv tror forklare at den hviner når turboen slår til.

Nu et spørgsmål, hvor i alverden kan den pakning og skive komme fra?

Har haft bilen i ca. 2 år og har aldrig haft luftfilterkasse eller turbo skilt ad, så skiven er ikke kommet derind ved min hjælp.

Sluttelig vil jeg så høre jeres mening om dette. Skal turboen skiftes nu, eller skal jeg bare køre til den står helt af. Den virker stadig og mht. Til slør er der ca. 2 mm.

Mvh. Daniel