tilbage

Land Rover Forum  

Index
136947: TD5 oser for meget til syn (07-10-2013 09:51:50)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 130.225.198.195)
Hej

På ældre diselmotorer er det muligt manuelt at stille på brændstofmængden - er der en tilsvarende mulighed på en TD5 ?

Mvh Ture
Index
136948: sv: TD5 oser for meget til syn (07-10-2013 10:13:26) (svar på 136947)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.128.215.237)
Nej, det er det ikke...
Inden bilen køres til syn, bør luftfilter, brændstoffilter plus olie skiftes.
Maskinen skal være gennemvarm og skal ikke have kørt tomgang uden for synshallen, da det fylder udstødningen op med overflødige gasser. Fra bl.a. Tunap kan du få et rensemiddel, der renser ventiler og dyser for sod. Det samme kan man købe til EGR-ventilen.
Skal maskinen optimeres mht. ydelse og forbrug, kræves specialudstyr. Dette har bl.a. Meldgaard i Herning, Team Bertelsen i Sjelle og selvfølgelig alle godkendte LR-værksteder.
Men optimeringen renser ikke motoren for gammel sod...
Index
136953: sv: sv: TD5 oser for meget til syn (07-10-2013 15:10:45) (svar på 136948)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.207.182)
Har ved tidligere lejligheder haft adskilt udstødning på dieselbiler, sidst egen Td5; er hvergang blevet overrasket over det meget løse sod der var, ikke mindst på bunden af potte. Kan forestille mig hvis det udrenses med evt. støvsuger vil sandsynligheden for det eftertragtede stempel være større. Er din Td5 en tidlig en af slagsen dvs. før 2002, kan det svare sig at iblande dieselen en del petroleum.
Index
136956: sv: TD5 oser for meget til syn (07-10-2013 16:54:58) (svar på 136947)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Ture,

Mit forslag, efter egen erfaring og delvist i tråd med hvad de andre siger:

1) Skift luftfilter
2) Afmonter EGR og udskift med et EGR-blaking kit.
3) Tilsæt additiv i en tankfuld diesel.
4) Sikre dig at wastegaten arbejder frit. Tjek evt også med en Nanocom hvad dit turbotryk er. Hvis det er for lavt sviner bilen også unødigt.
5) Kør den tankfuld op inden syn og giv bilen lidt klø, gerne af flere omgange. Den skal et godt stykke over 3000 omdrejninger. Min er chippet - men når den skal luftes rigtigt trækker jeg den helt op på 4500 rpm i tredje gear en kilometer eller to .. prøv dig frem. Det er tydeligt som bilen derefter tager omdrejninger mere frit og kører langt mere jævnt.
6) Sørg for at bilen er godt varm og at den er blæst ren som i pkt 5 lige inden den testes hos synsmanden.

Uden ansvar :o)

Mvh, Lars
Index
136986: sv: TD5 oser for meget til syn (09-10-2013 09:37:57) (svar på 136947)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 130.225.198.195)
Opfølgning:

Jeg fulgte allle råd - fjernede EGR, skiftede olie osv. Nu er bilen synet med et røgtal på 2.0

Ture med nysynet 110 BUS