tilbage

Land Rover Forum  

Index
136963: Det rigtige valg? (07-10-2013 21:21:40)
Jacob Behrens (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.214.115)
Hej dlrk.

Jeg overvejer at købe en Defender, men er i tvivl om det er det rigtige valg.
Jeg har kig på en Defender fra 1993 90" med 200tdi motor som har gået 170000 km, den er højrestyret.
Det jeg skal bruge den til er frem og tilbage på arb. 33 km i alt og så som nummer 2 bil, altså ikke det vilde terræn, men kørsel på vej, er den bygget til det og bliver man træt af det?
Så er den højrestyret, bliver det et problem?
Hvordan med reperationer på en Defender, er der meget af det? og kan man arb på dem selv, når man er lidt fingernem og har rodet en del i biler.
er reservedelene dyre?

På forrhånd mange tak for svar.

Med venlig hilsen
Jacob.
Index
136966: sv: Det rigtige valg? (07-10-2013 21:50:06) (svar på 136963)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Hej.

En Land Rover 90" med en 200tdi kan sagens bruges til at køre til og fra arbejde i.
33km er ingenting :), jeg har kørt 1000km om ugen i en periode mens jeg havde en 300tdi.
Nu køre jeg 74km/dag i en serie 3 88", det kan sagens lade sig gøre.
Men du skal være klar over, det er IKKE en SukSuk Grand Viagra du køber, det er en "millitær" agtig terrænvogn, der fint køre på vej, men kommer til sin fulde ret i terræn.

RHD (Right Hand Drive) er ikke det vilde problem i en Land Rover, du kan kigge over taget på de fleste biler undtaget varevogn, Lastvogn osv i den dur.
Trikket er at trække til højre først og så uden om når der er fri.
Har haft en 101" RHD og det fungert fint.

På en 200tdi kan du lave langt det meste selv via håndbøger, video på youtube og hjælp fra andre Land Rover folk.
En god ide, er at melde sig inde i klubben og så tag ud til et arrangement og "mænge" sige med de andre.
Så får man kontakter man trække på når uheldet er ude.
Jeg syntes ikke jeg har hørt at 200tdi er værre eller beder end de 300tdi, og den kørt temlig stabilt.
Delene er normalvis ikke specielt dyre.
Du betaler selvfølgelig mere for en del i DK end i UK, så tit kan det betale sig at hente hjem fra UK, men der er jo så andre fordele ved at handle lokalt.
Er nok et spørgsmål om pengepung og holdning :)
Jeg må indrømme jeg er mest en UK fan.

Henrik.
Index
136967: sv: Det rigtige valg? (07-10-2013 21:52:55) (svar på 136963)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Kong Frederik d. 9 kørte altid i højrestyrede biler, så hvorfor skulle du ikke kunne det ?
Men det er lidt risikobetonet, når du skal overhale.
Personligt ville jeg altid vælge en 110" pga. den bedre vejbeliggenhed og plads, men det er jo smagssag. En klapseng og lidt kogegrej eller en Cobb grill bagi og weekendturen er reddet
En 200 tdi er en god, solid motor. Har selv en OneTen med 200 tdi.
En Defender kan man nemt selv servicere og r-dele ligger i den mere fordelagtige ende af prisskalaen.
Index
136980: sv: Det rigtige valg? (08-10-2013 19:51:46) (svar på 136963)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Lad mig se engang. En 20 år gammel bil, der allerede har gået 170.000,- kræver lidt vedligehold, er lettere tørstig, forholdsvis dyr i vægtafgift og forsikring, i forhold til en lille borgergryde, og har facon som et køleskab hvilket afspejles af dens køreegenskaber. Dvs nok kan den bruges på landevej, men det er ikke den der ligger bedst på vejen. (Til gæld er den en af de bedste, hvis ikke den bedste uden for fast banet vej.) Personligt synes jeg også den mangler lidt benplads, hvis man er oppe i voksenstørrelse. Er det en hård-top, kan det undertiden være besværligt at nå ting, der ligger helt oppe ved bagvægen.
Nej det er lettere hul i hovedet at købe en gammel Land Rover til at pendle i. Men når det kommer til gamle Land Rovers, så handler det ikke om fornuft. Det kaldes "engelsk syge" Det er der en grund til :)

Det positive er at den er meget nem at skrue på, billig i reservedele og det er nemt at finde en lidelsefælle, der vil hjælpe dig med den. (Prøv det med en VW Up!) dertil kommer at du får en fantastisk glæde og fornøjelse ved at køre i en bil der har sin egen sjæl, og er et stykke kontemporær automobil-historie. (Faktisk er den en anakronisme)

Kort sagt, er du forelsket, så spring ud i det. Det kan aldrig gå værre end galt! ;)

Mvh Niels