tilbage

Land Rover Forum  

Index
137300: Dæk RRC 1976 (22-10-2013 22:56:35)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Hej

Hvilke dæk bør jeg vælge til min "nye" RRC 1976? Med originale fælge.
Manualen siger 205x16

Vil gerne have AT dæk, men BF er noget dyre.

Vinteren kommer, jeg bruger hovedsageligt bilen på asfalt, men vil gerne kunne stå fast i sneen, og lidt let off-road kommer jo osse nok.

205x16, kan man sætte bredere dæk på?
16" er fælgens diameter ikke? Undskyld, dumt spørgsmål.

Elsker at speedometeret passer (nogenlunde) og at bilen ikke ser for "pumpet" ud.

-Kasper
Index
137303: sv: Dæk RRC 1976 (22-10-2013 23:53:36) (svar på 137300)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.174)
225/75x16- en ubetydelighed større end 205. De originale RRC- rostyle-stålfælge er 16x6" - 16" diameter og 6" brede. Mth dæk kik på Daek-online.
ell. Dæk24. Vil dog betvivle den afbillede RRC er fra 76 i 4-dørs; kom vist først i firserne.
Index
137305: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 00:40:10) (svar på 137303)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Jeg har haft både 205/80R16 og 225/75R16 på den type RRC rostyle fælge. Begge passer fint på og begge størrelser er meget udbredte med et stort udvalg og rimelige priser
Index
137306: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 02:08:29) (svar på 137303)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Jo jo, så er hele bilen måske ikke fra 1976 ;-)

Men hvilket "billigt" AT dæk kunne være et bud? Erfaringer?

-Kasper
Index
137307: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 06:34:39) (svar på 137306)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.33.127)
Cooper st har jeg kun hørt godt om. Har dog ikke erfaring med det selv. :-)
Index
137317: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 09:25:16) (svar på 137300)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Hej Kasper.

Der er mange muligheder for et godt dækvalg.

AT dæk er som navnet beskriver til alt, jeg kører selv mest BFG.

Jeg tror at de fleste 4x4 dæk er M&S mærkede fx også Michelin Synchrone som er et super dæk til vej og rigtigt skidt til sne på trods af mærkningen.

Jeg vil til enhver tid anbefale et ægte vinterdæk, særligt hvis du elsker at bremse om kap med de andre tosser i storbyen og især hvis det er dig som ligger bagest når i starter!

MHT pris: jeg synes ofte at der annonceres med brugte dæk i de små størrelser, jeg vil lige gerne gå med et let brugt mærkedæk end et "billigt" ukendt. Spørg efter dem på børsen og på prøv dem gerne først.

Venligst Peter
Index
137318: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 09:30:12) (svar på 137317)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Glemte helt.

Er der særlig grund til at være opmærksom på laste indeks / Load Index?

(Det var stærkt fordyrende og indskrænkede udvalg voldsomt da jeg skulle finde vinterdæk til en *Bip* Peugeot Partner *Bip* for et år siden)

Venligst Peter
Index
137324: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 10:41:31) (svar på 137317)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Kasper,
Vil sådan set bare gentage, hvad Peter skriver: BFG A/T er et glimrende dæk, som jeg også synes virker godt i sne (vinterkørsel i Sverige). På fastkørt sne/is ville jeg nok foretrække et "dubbet dæk". Har også haft Michelin Synchrone, som på trods af m+s mærkningen var temmelig skræk-indjagende på vinterveje. Selv i alm. kraftigt regnvejr følte jeg at hele undervognen sejlede, forbedringen med nye BFG A/T var enorm.
Jeg kører med 235/70 R16, og synes ikke de ser for "pumpede" ud på mine 7x16" orig. alu´er, men måske er det for bredt til Rostyle?
Index
137351: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 18:10:21) (svar på 137324)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.77.211)
Har just kastet ussel mammon efter et sæt Cooper Discoverer AT3 i 235/85x16 som afbilledet, dog endnu ikke monteret, men forventer dem gode til touring og let terræn, endvidere er de M+S-mærkede; Cooper er et godt og billigt alternativ til BFGerne og så er de størrere indenfor dimensionen; man får mere dæk for pengene :O) Men man skal have i baghovedet- det er den enkelte dækfabrikant, der bedømmer om M+S, snefloksymbol- vinterdæk eller ej og ikke et testinstitut ell. lign. Mht. vinterdæk, så er de knap så slidfaste som A/T-dæk, hertil vil man opleve større brændstofforbrug.
Din RRC kan meget vel være en 1976, dog med nyere 4-dørs-karosse.
Index
137353: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 19:24:34) (svar på 137351)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
"Men man skal have i baghovedet- det er den enkelte dækfabrikant, der bedømmer om M+S, snefloksymbol- vinterdæk eller ej og ikke et testinstitut ell. lign."

Med mindre man skal køre i Sverige :-)

For så skal de tillige være på listen fra STRO http://www.fdm.dk/filer/Vinterdaek2013.pdf

1270
Paw
Index
137357: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (23-10-2013 21:33:09) (svar på 137353)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.169.211)
Jowist, men listen er nu meget liberal, kan se tidlig Cooper STT, et udpræget terrændæk er med, hertil Cooper S/T Maxx M+S også terrændæk er med. Men ikke de nys indkøbte AT3 M+S som er nye på marked, så måske derfor. Hertil er nyere BFG AT ikke på listen, skønt M+S. For Sveriges vedkommende er der kun vinterdækpåbud fra 1/12 og når der er vinterføre (og under 0grader) Sjowt nok er der ikke, også iflg FDM, tvungen brug af vinterdæk ved kørsel i Norge, blot skal man sikre sig der er tilstrækkeligt "grip" og mønster.
Dog knækker filmen jo lidt ved "Listen er baseret på data fra respektive importør(er) og STRO er ikke ansvarlig for nøjagtighed" For nogle dæks vedkommende har STRO så fravalgt godkende selv om M+Smærkede. Men selvfølgelig- råker man i utur, kan listen jo komme på banen.
Index
137360: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (24-10-2013 02:39:54) (svar på 137357)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Den STRO liste diskuterer vi her på forum hvert efterår/vinter ;-)

Den er virkelig underlig, af de årsager du nævner.
Index
137371: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (24-10-2013 14:49:50) (svar på 137360)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.194.14)
Jow Kristian, undrer også mig de nyindkøbte Cooper AT3 ikke er med på den nylig opdaterede liste skønt de er M+Smærkede, hertil forekommer det mig underligt at visse dæk er ok, bare de er mere end 10 år gamle; jamen så er de jo "hårdt-vulkaniserede" og uegnede til vinterbrug. Dog skal man jo have i baghovedet at STRO- Skandinavian Tire and Rim Organisation er en interesseorganisation af dækimportører, dækmontører og lignende.
Har, undtagelsesvis, taget mig sammen og forespurgt hos FDM om det er OK at anvende dæk i vinterperiode i S blot de er M+Smærkede, eller om dækket partout skal være nævnt i STRO-listen for at være salonfæhig; de lover svar inden for 3 hverdage. Mvh. 2749, der monterer Michelin 4X4 XPC 7.50X16 (Thank You) snefnug og alpin-mærkede og oplistet hos STRO, når der er sne; ude og hjemme.
Index
137372: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (24-10-2013 14:55:01) (svar på 137371)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Det med, at ældre dæk er ok, skyldes måske at der er tale om en ny liste(lovgivning?), så man derved tager hensyn til dæk købt før listen blev udgivet (??)

1270
Paw
Index
137373: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (24-10-2013 15:17:47) (svar på 137372)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hvis man kigger i listen er der flere af "de værste" kina-dæk med, såsom Nangking. Det er dæk, der i uvildige tests som regel får prædikatet "helt uanvendelige, sommer eller vinter".
Det undrer mig meget, hvis myndighederne vil håndhæve påbud med denne liste i hånden.
Index
137390: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk RRC 1976 (26-10-2013 14:40:31) (svar på 137371)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.194.190)
Kan meddele- FDM har skrevet tilbage at Trafikverket, i S, eller hvad det nu hedder, har bestemt at, for et dæk er lovligt til vinterbrug i Sverige, SKAL det stå på STRO-listen; logik eller ej og nok så godt og M+S-mærket, så derefter haver Eder at rette sig.