tilbage

Land Rover Forum  

Index
137342: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (23-10-2013 16:25:09)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Jeg har netop monteret en 230v Hot-Frog motorvarmer fra 4WD.nu
Der er 4 forskellige modeller at vælge imellem.

Type C varmer til 80 grader C med interval pumpe. 1200W.
Type B varmer til 55 grader C med interval pumpe. 1200W.
Type P varmer til 80 grader C med kontinuerlig pumpe. 1200W.
Og
Model Truck-Heat. Varmer til 75 grader C med kontinuerlig pumpe. 2200W

Jeg har valgt model P da den kører kontinuerligt i pumpen. Truck-Heat er for kraftig efter min mening til en 2.25 motor.
Prisen incl fragt er 1077,50 kr. Ca samme pris som no-name fra eBay men med Dansk garanti!!!!!

Med sættet er der selve varmeren med indbygget pumpe og 2 stk spændebånd.
Varmeren monteres EFTER varmeapparatet imellem dette og motoren. På Serie 3 2.25l er det imellem det yderste rør på varmeapp og studsen forrest på motoren ved varme ventilen.
Jeg har afmonteret metal røret imellem varme app og ventil, og istedet monteret en slange fra ventil til Frø.
Det er vigtigt at der ikke er luft i kredsløbet inden Frøen tilsluttes.
Jeg har monteret et 230v tilslutnings sæt fra Calix som jeg havde liggende i forvejen. Ledningen fra dette går til en vandtæt samledåse i motorrum. Her fordeles der videre til Hot-Frog og et stik i kabinen til en 230v varmeblæser.
Bemærk at apparat stikket til Hot-Frog kommer UDEN Dansk jord stik.
Bemærk også at ventilen til varme SKAL være ÅBEN når Hot-Frog er tilsluttet. Ellers bliver der kun varmt i slangen og i varmeapp og ikke i motoren. Til sidst brænder frøen sikkert af...

Det tog ca 1 time at montere det hele.
Har nu kun kørt en test tur med i forvejen lun motor men det virker meget lovende og jeg glæder mig til den første kolde morgen.
Jeg har ellers altid sværget til Webasto motorvarmer da den kan køre overalt, men Hot-Frog er NEM og billig at montere.
Den indkøbte Webasto varmer ryger på reservedelshylden til senere brug
Index
137344: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (23-10-2013 16:43:44) (svar på 137342)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Damn! Vi er vist ude i noget "need to have" her. :)

Har du så en timer mellem stikkontakten og ledningen til forvarmer/kabinevarmer?
Skulle pumpen primes?

Mvh Niels.
Index
137345: sv: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (23-10-2013 17:02:33) (svar på 137344)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)

Måske en timer var en god ide???
Så slipper jeg for de kolde tæer om morgenen..
Primes??
Den skal klart være fyldt med vand.
Jeg kørte en test hvor retur (varmt vand) fra Hot-Froggen bare via en slange pumpede ned i kølerpåfyldningen. NO PROBS!!!!
Jeg fyldte varmeapparatet op med vand inden slangerne blev spændt på plads!!
Index
137349: sv: sv: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (23-10-2013 17:56:33) (svar på 137345)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det er da rart med lidt udstyrsinfo, men jeg er overbevist om, at redaktøren ville juble, om du havde sendt indlægget ledsaget af et pars foto til ham.
Så får vi alle glæde af, at din bil får varmen...
Index
137362: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (24-10-2013 08:01:25) (svar på 137342)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.58.101.234)
Tak for god info Ole!
Jeg har en Discovery 2, der står i en garage, der altid er mindst 6 grader varm. Er det overkill at sætte en Hot Frog motorvarmer i? Havde den stået ud, havde jeg benyttet mig af muligheden for at bruge det indbyggede Webasto oliefyr, men en elektrisk varmer er jo oplagt, når den holder inde.
Tak for svar!
#4975 Hans Kristian
Index
137363: sv: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (24-10-2013 08:09:12) (svar på 137362)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Tja det er vel op til dig??
Min Lightweight (og biler før den) startede ALTID på Webasto forvarmet motor, sommer og vinter!! Pånær selvfølgelig på varme dage.
Måske overkill, men jeg nød at maskinen var varm med det samme, så holder det længere!!
Nu futter jeg så bare noget stikkontakts CO2 af istedet :-)
Index
137365: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (24-10-2013 09:54:03) (svar på 137342)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Har lige kørt en test.
Udetemperatur 9 grader C. Motor også 9 grader C.
Efter 45 minutter er motoren 33 grader varm. Fin håndlun.
Motoren startede fint med det samme UDEN forvarmning (altså gløderør) og det kan den normalt slet ikke den gamle Tønder øse!!
Klart var der mere gang i Webastoen men den var også på 5200 Watt ift Hot-Frog´s 1200 Watt.
Maskinen startede meget fint og blødt op og det er det der betyder noget for mig..
Nu skal jeg så bare have monteret KABINE varmer fyret bag i bussen - så spiller det max..
Index
137994: sv: Hot-Frog motorvarmer. 220-240v (16-11-2013 10:53:44) (svar på 137342)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Hermed en lille statusrapport om livet med Hot-Frog.
Den kører hver dag og da den kun er på 1200Watt, ift feks et Webasto Thermotop C på 5200Watt, så skal den køre i mindst en time før det har nogen gavn. Når frosten sætter ind vil den nok kræve 2 timer.
Motoren er håndlun hvilket i princippet er nok. Skal den være rigtig varm så skal der varmes længe!
Men, den gamle 2.25 slider starter UDEN forvarmning som en mis. Det kan den IKKE på kold motor.
2 gange har jeg måtte "lufte ud" da der har samlet sig luft i varmeapperatet. Da dette er det højeste sted i kredsen vil luften samle sig her. Da det også er her Frøen får sit vand fra er det vigtigt at der ikke er luft i. Ellers står frøen bare og varmer det vand der er i slangen. Efter disse 2 udluftninger regner jeg nu med at al luften i vandkredsløbet er væk.
Ift montering, betj, drift og pris synes jeg at det er et godt alternativ til et oliefyr.
Skulle jeg købe igen ville jeg dog vælge model "Truck-Heat" da den er på 2200W. Sådan een har jeg købt til 101éren og den kommer der en montage tråd om lidt senere når jeg får mig taget sammen. Den er noget mere besværlig end en 2.25!

Læs evt mere om installation mm af Hot-Frog på Serieforum her:
http://serielandrover.dk/viewtopic.php?f=14&t=1646