tilbage

Land Rover Forum  

137458: Hvor brede hjul (30-10-2013 10:13:30)
Claus Kjeldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.100)
Påtænker at købe 4 BF Goodrich Mud-terrain og Wolf fælge til min Land Rover Ninety fra 1985. Spørgsmålet er hvor brede dæk kan jeg sætte på, uden af de rager ud over de skærmkanter der sidder på bilen som standard.

Jeg ville i første omgang have dem der hedder 235-85 R16 men kunne egentlig godt tænke mig nogle der er bredere aner bare ikke hvor brede jeg kan tillade mig og sætte på, før de går ud over skærmkanten

Claus
137459: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 10:29:47) (svar på 137458)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Jeg har haft 285-75/16 på standard fælge uden de ragede ud over skærmkanten. Men det begrænser venderadius.

MVH Asger
137460: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 10:31:34) (svar på 137458)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Des bredere dæk du sætter på, des mere brændstof bruger bilen. Og det betyder også noget i den daglige kørsel: bilen ligger nok en anelse bedre på asfalten og får en større trædeflade, hvilket kan være positivt ved terrænkørsel, men vendekredsen bliver også større.

Nu kender jeg ikke noget til, hvordan bilen skal bruges, men er det din daglige bil, ville jeg klart holde mig til 235 med et meget universel mønster. Jeg kører 80/20 asfalt/terræn og holder mig til LR's standarddæk fra General Grabber.

Groft mønster giver ringere vejgreb og på glatis kommer du på glatis lige som Bambi.
137461: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 11:25:30) (svar på 137460)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.58)
Hej,

255/85-16 er en god kombi af højde og bredde...

Men det er nok et spørgsmål om hvad du har af forventninger til din bils evner og udseende..
137463: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 11:43:00) (svar på 137461)
Claus Kjeldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.206.18)
Ok det gav da nogle ting og tænke over....

Jeg har lige købt bilen og vil gerne på grønt bevis kursus så hurtigt som muligt. Mit kørselsmønster bliver måske 80/20 vej/terræn, jeg ved det faktisk ikke, da jeg har købt bilen for sjov og gerne vil ud og prøve at køre terræn i den.

Vi har 2 biler og jeg cykler normalt på arbejde, men er begyndt og køre i Defenderen når det er træls vejr og det bliver nok til lidt mere i de trælse vinter måneder vi er på vej ind i.

Det overrasker mig faktisk at i siger man ikke står godt fast med det kraftige mønster MUD terrain har i glat fører??? Jeg troede lige jeg var rigtig godt kørende på landevej, her til vinter, med MUD terrain dækkende.

Grunden til jeg gerne vil have brede dæk på er at jeg synes det ser rigtig fedt ud :-) jeg aner som sådan intet om det ellers....

Venderadius forestiller jeg mig ikke bliver et problem, men jeg aner det ikke.

Disel økonomi tror jeg ikke bliver noget issue, da jeg som udgangspunkt ikke kommer til og køre voldsomt langt i bilen.

Larm :-) bilen larme i forvejen så det lader vi bare ligge...

Vil vel egentlig bare gerne have et dæk jeg kan bruge til det hele og så har jeg bare forelsket mig i brede BF Goodridge MUD terrain, som jeg har set mange køre med.

Claus
137465: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 11:51:40) (svar på 137463)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Claus

Nu begynder du at komme ind på noget som du kan finde en masse om her på siden. Hvis Mud Terrain skal klare sig om vinteren så skal de "sippes", dvs der skal skæres lodrette lameller i mønsteret. Jeg har set en Defender skøjte faretruende rundt på MT dæk hvor det kun var lidt glat. Jeg kørte bagved med BFG AT og havde slet inden problemer.

Sådan som jeg kan forstå dit behov så ville jeg vælge BFG AT i stedet, jeg kører selv med 265 BFG A/T og har nogenlunde samme kørselsmønster, og jeg ved godt de ikke ser lige så seje ud som MT, men jeg synes nu at de ser ok ud, specielt når de kommer lidt op i størrelsen. Og så klarer de sig ret godt i terræn også.

Men som sagt så kan du læse MEGET om hvordan BFG MT klarer sig om vinteren her på siden, bare brug søgefunktionen det bliver diskuteret hvert år (næsten)

Bare min fem-øre

Jesper

137466: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 12:02:21) (svar på 137463)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.6.3)
På asfalt gælder det om at have så godt greb i underlaget som muligt, og samtidig aflede vand fra dækket.

Det optimale ville derfor være at køre på helt glatte "slicks" dæk som man ser Formel 1 bilerne køre med, så længe man kører på ren og tør asfalt.

Men da det desværre kun er muligt et par timer om året herhjemme, er alle dæk et kompromis mellem friktion/rullemodstand og afledning af vand fra dækkets mønster.

MUD Terrain dæk er som navnet antyder, dæk med et groft mønster der griber godt fat i et løst og mudret underlag, og dermed er deres egenskaber på asfalt væsentligt ringere end et almindeligt vinterdæk, der er udstyret med en masse små fine lameller for at gribe bedre fat i asfalten, og er lavet af en blødere blanding end sommerdæk for ikke at blive alt for stive og ufleksible i kulden.

I forhold til at tøffe rundt i en 4x4'er i stedet for en almindelig tohjulstrukket personbil vil du med ordentlige dæk nok opleve en fornemmelse af at stå bedre fast på landevejen selvom det er glat, lige indtil du skal til at bremse vogntoget ned!

Så er du lige så meget i naturlovenes vold som en ganske almindelig personbil. Faktisk vil jeg tillade mig at påstå at du er ringere stillet, alt efter om din model bil er udstyret med ABS og ESP (sidstnævnte har du næppe) - Her er en moderne personbil dig langt overlegen, og vejer samtidigt væsentligt mindre = mindre masse at skulle stoppe.

Til gengæld har du så fordelen af at kunne komme frem gennem større mængder sne end folk i en lille personbil kan.

Kort sagt: Kør defensivt om vinteren, du bremser ikke nødvendigvis lige så godt som personbilen foran dig.
137468: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 12:23:33) (svar på 137466)
Claus Kjeldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.100)
Super fedt med noget brugbart feedback :-)
137467: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 12:18:54) (svar på 137463)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 92.246.2.124)
Hej Claus
Når nu du har købt en legebil så skal du selvfølgelig også have legedæk på. Under terrænkørsel vil du opleve, at mønsteret og højden på dækket har stor betydning for, hvad du kan køre i. Bredden kan være vigtig, specielt i meget udfordrende terræn. Et rigtigt sejt dæk, som jeg selv kører med, er en BFG MT 285-85/16. Det er et bredt og højt dæk, som giver fantastiske egenskaber i terræn. Det er dog samtidigt så bredt, at din bil altid bliver beskidt. Som du selv kunne konkludere, så er MT ikke verdens bedste mønster, når der er spejlglat. Derfor vil jeg anbefale dig at få dine MT Sipet. Det betyder, at dækmanden skærer et lamelmønster oven i dit muddermønster, så du både har terræn/sne egenskaber OG glat-vej egenskaber. Det er i mine øjne den perfekte kombination. Jeg har testet mine dæks bremseevne på en overiset vej sammenholdt med en 2012 Passat med vinterdæk og ABS og det hele, begge med helt nye dæk, og en gammel Land Rover uden noget elektronik stoppede næsten lige så godt som den helt nye passat. Accelerationsmæssigt slog Land Roveren passaten med mange længder, da den ingen vægt havde at gøre godt med. Mine sipede hjul har nu rundet 60T km, og kører stadig som en drøm, om end størrelsen er lidt i "knejt" enden af dækskalaen. Det ser tilgengæld rigtigt godt ud :-)
137469: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 12:27:41) (svar på 137467)
Claus Kjeldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.100)
Super....

Hvor får man dæk sippet og hvad koster sådan noget.....minder mig lidt om jydekompagniet, hvor Jacob skal ud og skære nyt mønster i dækkene :-)
137470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 12:44:46) (svar på 137469)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Men tro bare ikke at AT eller sipede MT dæk kan stå distancen mod et rigtigt vinterdæk - det er som nat og dag. Men hvis du skal køre så lidt som du skriver, så vil det sikkert være overkill med et specifikt vinterdæk:)

Mvh
Michael
137476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 17:36:48) (svar på 137469)
Lars Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.20.84)
Det kommer jo lidt an på hvor i landet du bor

Kører selv på Yokohama AT 285/75-16 på 7" Alu fælge på bussen og Yokohama MT 285/75-16 på 6,5" Wolf fælge på 90".

Begge sæt har jeg selv sipet, og det giver en verden til forskel.

MT'erne bliver skiftet ud til rigtige vinterdæk om vinteren


Lars /SLROC 527
137493: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 12:57:22) (svar på 137476)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.58)
Hej,

Nu nærmer vi os en gammel kending med hensyn til vinterdæk... (og det var jo egentligt ikke det der blev spurgt om) Der kan ikke være en undskyldning for ikke at køre med dæk der er egnet til omstændighederne uagtet hvor defensivt man kører!! men desværre lærer man det først når det er gået galt.

Kommer du op i 285/75/16 skal du huske at du godt kan være ude for at dine skærmkanter ikke dækker hjulet set med en politimands øjne, og deraf kan du få lov at støtte statskassen... (og i øvrigt er sporvidde forøgelsen også overskredet...) eller tage en tur i synshallen. Hvis du vel og mærke er uheldig, jeg har ikke selv haft problemer med det og kender heller ikke nogen der har haft det.
137494: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 13:31:47) (svar på 137493)
Lars Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.20.84)
Hej

Så fik jeg mig ikke udtrykt præcist nok.

Jeg kører med 285/75-16 på begge mine biler, og skærmkanterne dækker hele hjulet, både med 6,5 og 7 tommer fælge

Mht til sporvidde forøgelsen kommer det vel i bund og grund an på hvilke fælge der anvendes og hvilken størrelse dæk den er monteret med fra fødslen. Nogle havde 750x16, nogle 235/85-16 og andre 265/70-16


Lars /527 SLROC

137498: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 14:36:32) (svar på 137494)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.48.129.34)
mht. sporvidde er det typegodkendelsen der er afgørende intet andet.

/Leif
137497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 14:24:23) (svar på 137469)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Lars Jørgensen, som selv skriver her, kan gøre det for dig. Kellerup Vulkanisering kan også. Sikkert også en del andre. BFG MT er Mud&Snow mærket, og er dermed i sig selv anerkendt og accepteret som vinterdæk i eks. Norge og Sverige.
137499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 14:43:26) (svar på 137497)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
@Thomas.

Det er så ikke helt korrekt, hvis man følger reglerne :

SVERIGE

Vinterdæk med min. 3 mm mønsterdybde er lovpligtige i vintervejr (slud, sjap, islag, isslag, sne, is, rim m.v.) i perioden 1. december til 31. marts. Dette gælder også trailer/campingvogn.
Dækkene skal have vinteregenskaber, have M+S mærkning, og være godkendt på den såkaldte "STRO-liste".

Kilder: www.transportstyrelsen.se - Fordonsregler



137502: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 16:32:35) (svar på 137499)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.232.215)
Man skal være opmærksom på- Wolf-fælge er 6.5" brede og kan max monteres med 235-255 -brede dæk, for at holde sig midt på dydens smalle sti. Eks. 285--kræver min. 7.5" brede fælge. Og jo-jo-jo-jo-jo, ved godt der er mange, der kører med brede dæk på smalle fælge; jeg forholder mig blot til anvisninger fra eks. STRO og div. professionelle dækpushere som eks. Mayerosch- www.offroadreifen.com
137503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (31-10-2013 17:12:16) (svar på 137502)
Claus Kjeldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.88.82)
Meget nyttig information til en intet vidende amatør som mig :-) jeg har kigget lidt på min bil og kan konstatere at der sidder 235/85R16 på den nu, synes egentlig det er et pænt stor dæk, så det ender nok med at det bliver den størrelse i MUD terrain, så er jeg 100% sikker på de ikke rager ud over skærmkanten, har samme venderadius som nu og de passer på Wolf fælgen
137546: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (01-11-2013 16:32:16) (svar på 137503)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.219.132)
Jow Claus, tingene skal jo passe sammen; man serverer jo heller ikke en ægte Colorado Big-size T-bonesteak på underkop :O>
Wolf-fælge er klædelig på en Land Rover, dog er de som købes i løssalg oftest kun grundmalede og derfor rustudsatte.
137593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (03-11-2013 08:05:34) (svar på 137546)
Claus Kjeldsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.88.82)
Jeg har kun set Wolf fælgene ved Paddock og kender intet til kvaliteten. Ville det være en idé og male fælgene inden man tog dem i brug?

Claus
137594: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (03-11-2013 08:16:56) (svar på 137593)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.165.85)
Hej. 4WD i Viborg har dem og sikkert alle andre danske reservedels pushere .Jeg købte mine hos nordkystens4x4.dk,god pris og du kan få dem malede.Jeg er ikke sikker på at de er originale ,da der ikke er stemplet res.dels nr. i som nogle jeg har haft tidligere,men de ser godt ud og er ikke skæve,ruller rigtig godt
Johnny