tilbage

Land Rover Forum  

Index
137507: Batteri lader ikke (31-10-2013 20:30:19)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.113.36)
Hej land rover folk.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en land rover serie 88, diesel.Jeg er lidt "grøn" når det kommer til land rover så håber der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe mig. Efter at have kørt noget i vognen, har jeg oplevet at Den røde lygte i instrumentbrættet, Den der hedder "charge"- lyser når jeg starter, men efter at have kørt i fem minutters tid, går lygten ud, og batteriet lader ikke. Nogen bud på hvor fejlen/løsningen ligger? Kan det evt. være generatoren?

Mvh. Den nye landrover ejer.
Index
137508: sv: Batteri lader ikke (31-10-2013 20:42:51) (svar på 137507)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Et batteri lader ikke, det modtager og afgiver strøm...
Du har sikkert kontrolleret, at kilremmen til generatoren er stram. Er den slap, smutter den rundt på remskiven og så lader generatoren ikke eller kun lidt, ladelampen lyser/slukker efter nogen tid.
Hvis remmen er stram, ligger fejlen nok i selve generatoren/laderelæet.

Men om ikke andet: så da tillykke og god fornøjelse med bilen !
Index
137509: sv: sv: Batteri lader ikke (31-10-2013 20:59:15) (svar på 137508)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tror sørme den gode Paul har været på et eller andet litterært kursus. :) I daglig taler, snakker man om at batteriet ikke lader, eller at der ikke lades på batteriet. Same same. Vi forstår hvad du mener.

Nu har jeg aldrig forstået ret meget af det der el, men erfaringen siger mig at det også kan være batteriet. Eller "Akkumulatoren" som det vel så rigtigt hedder. :)

Der var på et tidspunkt en el-kyndig der lavede en meget fin gennemgang til hvordan man fandt ud af om det var generatoren eller batteriet, den var gal med. Den kan jeg selvfølgelig ikke finde nu. Kan være forfatteren vil linke til den? Men i første omgang er det vel at finde et multimeter og konstatere om der lades. Når vognen er igang og har været en smule oppe i omdrejninger så skal der være over 13 og helst over 14volt på batteri-polerne. Er der det, men kommer der stadig ikke "sovs" på batteriet, så vil jeg godt sætte to kvarte sød på at det er batteriet der er "klappet sammen" Det har de det med at gøre.

Og ja tillykke med en "rigtig" Land Rover. Du kender måske slogannet: "Land Rover Series I-III. Turning drivers into mechanics since 1948"

Med SIIa hilsen Niels
Index
137510: sv: sv: sv: Batteri lader ikke (31-10-2013 21:04:01) (svar på 137509)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
@Niels.
Er det www.horsevad.dk du tænker på ??

1270
Paw
Index
137511: sv: sv: sv: sv: Batteri lader ikke (31-10-2013 21:12:51) (svar på 137510)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Lige præcis!

http://www.horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf

Beskrevet så det er ligefør jeg fatter noget.

Mvh Niels
Index
137524: sv: sv: sv: Batteri lader ikke (01-11-2013 09:14:41) (svar på 137509)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Det var nok mig, Niels Erik. Så på opfordring er her et link til mit tidligere indlæg om fejlsøgning på generator:
http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=127595&f=v&g=&ex=1&s=&uid=353994490#127595
Index
137552: sv: sv: sv: Batteri lader ikke (01-11-2013 20:22:59) (svar på 137509)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det hander om fysik, Niels og ikke om litteratur...

Hvis et batteri har een eller flere defekte celler, vil det kunne mærkes ved start: starteren drejer kun langsomt rundt.

Kan også afprøves ved, at tænde lyset og derefter starte bilen: går lyset væsentligt ned i styrke, er batteriet svagt eller defekt - oftest det sidste.

Index
137525: sv: Batteri lader ikke (01-11-2013 09:14:52) (svar på 137507)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
Hmm.
Er der tale om en generator eller en dynamo ?.

Hvis det er en dynamo så har du også et stort "laderelæ" siddene oppe på torpedo'en.

Typiske fejl I laderelais her er alle de interne nittede forbindelser, irrede ledninger, dårlige relaiskontakter osv.

Dynamo'en kan måske trænge Nye kommutatorer (kul) og en general "oprydning" på rotorens kontaktflader.

Hvis du har dynamo og ikke er specielt "historisk korrekt" så skift den omgående til en generator - ud med laderelais - og I med et nyt batteri.

For generatorer er hovedproblemet på gamle biler Remstramning og stelforbndelser.

I mine øjne er akku den sandsynlige skyldige - en eller flere af cellerne har mistet sin "kapacitet" og vil derfor være bestemmende for hvor meget energi der hældes I akku før spændingen når op til, at ladefunktionen slår fra.

Så køb et nyt batteri (det skal du jo nok bruge før eller siden alligevel)

Hvis det ikke hjælper så er det stelforbindelser - evt laderelais - dynamo/generator.

På nogle modeller er der en Strømviser (A) der kunne give en indikation af hvad der rent faktisk foregår.

Brug et multimeter (ca 100 kr hos HN) og mål spændingerne... det er nok den eneste måde at blive målrettet klogere på.
Index
137532: sv: Batteri lader ikke (01-11-2013 10:50:24) (svar på 137507)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.61.230)

Nu har jeg aldrig kørt seriebil, men ladelampen plejer at være en advarselslampe -altså når den ikke lyser, så er alting godt.

Den bør dog slukke i løbet af få sekunder efter start.

Mvh
Morten