tilbage

Land Rover Forum  

Index
137630: Drejningsmoment (04-11-2013 17:16:19)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.155.248)
Dette er data på V8 3,9I motoren.
Torque: 230 lb ft (312 Nm) 3,100 rpm.

Er det muligt at ændre området hvor drejningsmomentet er på max. til et lavere omdrejnings tal?

Mit ønske er at ved 2000 omdr. yder motoren maximalt drejningsmoment.

Er her nogen der har erfaringer med at ændre det, eller er der nogen der har forslag til hvordan det ændres. Alle forslag er velkommen.
Index
137639: sv: Drejningsmoment (04-11-2013 19:09:11) (svar på 137630)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.61)
Hej
Der er ret mange std. udgaver af 3,9'eren..?
Een af måderne kan være :
Monterer Torque Max cam fra RPI engeneering + Rpi cam gear
Monterer K&N luft filter.
Monterer headers med der tilhørende frigennemgangs lydpotte.
Monterer justerbar brændstof ventil.
Kalibering af luftmængde måler.
Indstilling af tændning af hængig af motor (mere -minus)

Dette bør sammen med tjek af dyser, komprestion og tænding generalt,
give dig, 200hk+ og ret meget mere NM!

Udgift på ca.6500dkr i stumper.
Arbejdestimer ialt ca. 65

Mvh. K. Boegvad

Index
137660: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 08:54:25) (svar på 137639)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Tak for dit input Karsten.
Jeg vil starte i det små med KN luftfilter og så prøve at stille tændingen. Det du mener med mere minus, er det tidligere tænding eller senere?
RPI har en fantastisk hjemme side det var et meget værdifuldt link at søge videre på.
De skriver en del om at optimerer chippen med en ny eprom.
De forhandler to den ene hedder Optimax Chip og den anden Tornado ECU Chip.
Har du nogen erfaring med at udskifte chippen?
Er det værd at ofre ca. 3000 kr. på en ny chip?
Hvilken en af dem er bedst?
Index
137670: sv: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 10:26:46) (svar på 137660)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
For din egen skyld så få mål med en wideband lambda inden du går igang med et KN og feks bananmanifolder og dertilhørende vild udstødning. En teori på div fora er at det kan fremskynde en revnet blok, fordi motoren i forvejen går rimeligt magert på specielt et par af cylindrene.

Jeg ved ikke om teorien holder 100% vand, men kort efter jeg havde udført netop disse modifikationer (uden at have læst om den omtalte teori først), så revnede min blok på en ellers super velpasset motor med kun 90.000 på klokken...

Mvh
Michael
Index
137668: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 10:06:06) (svar på 137639)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Men al den jubel, du beskriver Karsten, flytter det så det maksimale drejningsmoment fra 3.500 til 2.000 rpm ???

Det giver mere hk og Nm, det er klart...
Index
137726: sv: sv: sv: Drejningsmoment (06-11-2013 18:31:30) (svar på 137668)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.108.10.61)
Ja det gør, for og svare kort og præsist.
Min moment kurve er i max fra 13-1400rpm til ca.35-3800rpm.
Men fra 2000-5500rpm er det meget sjovere.
Dog begrændset til 6200rpm.

Større slagvol. eller displacerment er ikke et direkte udtryk for større moment.
Men om motoren er over- eller under-kvadratisk er afgørende for hvilket type output maskinen levere.
(Sammen med kam karteristikken)
3,9'eren er overkvadratisk og egner sig derfor bedst til Power.
Som std. udførsel med std. Stempler og hydraliske løftere er omdr. over 6200rpm ikke at anbefale.

Så da du har en motor som er overkva. men som er konstrueret på en måde så den heller ikke kan levere "høje" rpm.

Well, da er der kun kammen tilbage til egenligt at arbejde med.
(Ud fra et givet udsagn om lidet ønske om at ændre kompresions forholdet eller slaglængde?)

Forbrændnings perioden skal forlænges, ved at ændre ventileres åbenings og luknings tider
og tidspunkter i forhold til TDC. målt fra cyl. 1.
Hertil kan man agumentere for at kører på okt. 92.
Det har lavere tændvillighed som gør du kan advancere din tændning lidt mere og dermed flytte dit moment lidt.
Det virker bare ikke hvis du har 10,5:1 i komp. forhold..
Kun med f.eks. 8,13:1..

Omkalibrering af luft mængde måler kan også være en nødvendigt.

Som michael sagde, er montering af bredbånds lampda ret vigtigt,
da man ellers ikke ved om den brænder rigtigt.( med skade til følge )

Jo jeg har en tornado chip i min rally bil,
som i bund og grund bare er et andet parameter map en det std. Bosch -14cux.
Tornado mappet har også andre gavnlige ændringer.
0 hastighedsbegrændser.
Federe blanding på toppen af rpm.
Magere blandning på cruise.
Det virker men igen også kun i kræft af alle det andre ændring som er blivet gjort.

K.Boegvad
Index
137779: sv: sv: Drejningsmoment (08-11-2013 06:30:43) (svar på 137639)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Godmorgen Karsten

Når du skriver mere minus i tænding er det så 9 grader før top i stedet for 6 grader før top?
Du skriver (Monterer headers med der tilhørende frigennemgangs lydpotte)
Hvad mener du med headers, er det topstykker du mener?

Jeg har startet med at skifte luftfilter og udskifte tænd ledninger rotor og strømfordeler dæksel samt tænd spole. På den måde er 100% sikker på at mit tændings system virker perfekt.
Det næste jeg vil er at skifte knasten, jeg mangler bare at finde ud af hvor mange pakninger jeg skal bruge, til opgaven.

Endnu engang tak for dit input.
Index
137794: sv: sv: sv: Drejningsmoment (08-11-2013 17:45:16) (svar på 137779)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.61)
Ja -9 før BTDC , på tændingen.
Headers er en type udstødnings manifold.
Dem kan du skifte til senere, da de orig. er ganske ok til det du vil.
Men - sænkning af modtrykket på udstødnings siden
kan have en negativ konsekvens på momentet.
Så behold du bare de orig. på og erstat evt. den store mellem potte
under bilen til evt. Simonz (laver en udemærket gennem strøms potte i rette dim.)

Du kan læse meget på V8 wizards.
Ring evt. Chris Crane , det er ham og Mark Evans som har lavet Tornado fuel Mappet.
Vigtig som du selv er klar over ved du vil med projektet.
Du vil cruise med lav rpm.
Overvej derfor også din gearing og rullemodstand.

Klart tændingen er et must, som du er inden på.

Ring evt. få en sludder hvis der er noget jeg kan hjælpe med.
Tonulsekstofiresyvfireni

Mvh. K.Bøgvad
Index
137669: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 10:23:00) (svar på 137630)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
er lidt interesseret i at høre fordelen ved at sænke omdr så meget i forhold til max. momentet? Hvad har Henrik af spændende tanker for motoren?
Index
137671: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 11:44:26) (svar på 137669)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Mine tanker er meget simple med hensyn til at ændre motorens max drejnings moment ned i omdrejninger fra 3100 til 2000omdr.
Det hele handler om hvordan jeg kan lide at kører Discoveryen, min køre stil vil gerne have at jeg kan skifte gear ved 1500 til 2000 omdrejninger og have det fulde moment i det område.

Det er ikke noget vildt projekt men bare at forbedre mit transport middel så det kan tilfredsstille mine ønsker.

Dette er min første land rover men absolut ikke min sidste, det er et fantastisk køretøj. Med Dansk Land-Rover Klub er man aldrig alene med udfordringerne / problemerne.
Index
137674: sv: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 12:32:40) (svar på 137671)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Du vil have en cruiser ?

Jeg mener, at hele drivliniens opsætning ikke er gearet til det. Motorvolumen er for lille.

Hvis du kan finde en RR L380W og droppe den ned i maskinrummet, kommer du nok nærmere dine ønsker, da du så får 6,2 l at lege med. Den senere L380N har små 6,5 l og den sidste i rækken nåede op på 6,7 l. I øvrigt en meget fin maskine, der nemt kunne klare 250.000 miles før renovering.
Index
137677: sv: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 13:38:35) (svar på 137671)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Så du er som sådan ikke ude efter flere NM og HK?
Index
137678: sv: sv: sv: sv: Drejningsmoment (05-11-2013 13:49:10) (svar på 137677)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Flere Hk og mere Moment er altid rart.

Det lyder fornuftigt at kigge efter en motor med stører volumen.