tilbage

Land Rover Forum  

137691: Start problemer (05-11-2013 19:13:16)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Når jeg vrider tændingsnøgles rundt kører starteren kun med ca. 70% af de omdrejninger den kan/bør.
Dette sker kun når bilen har stået i en dag eller to. Hvis jeg har kørt med den for nogle timer siden virker det hele normalt.
- batteriet er en uge gammelt og er målt til at være ok.
- der er hovedafbryder på og denne er også undersøgt og fungerer som den skal.
- den lader som den skal med en spænding på 13,4.
- bilen er en 90' fra 85 med en 2,5 TD motor i.
Er der nogen af jer gode og meget vidende mennesker der kan hjælpe mig....

GH Nils :)
137692: sv: Start problemer (05-11-2013 19:21:47) (svar på 137691)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Start med at gå alle de tykke ledninger til/fra batteri og starter.
I særdeleshed også stelkablerne imellem motor/gearkasse og chassis/ramme.
Ned under bilen, rengør og efterspænd!!
Er der stadig ingen forandring kan det tænkes at starteren er ved at være pænt slidt!
Når motoren er varm er den nemmere at trække rundt end når den er kold..
Det er tit stelforbindelserne som er rystet løse/korroderede/knækkede eller faldet helt af så start med det!
137693: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 19:31:48) (svar på 137692)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Ole

Tak igen:) men hvordan hænger det sammen med at batteriet ikke taber strøm når bilen står stille. Jeg har i dag grundigt undersøgt om den tabte strøm. Den har intet (måleligt) forbrug hverken om hovedafbryderen er tændt eller ej... GH Nils
137694: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 20:07:01) (svar på 137693)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg kan støtte Ole's gode råd, men årsagen kan også ligge i, at du kører for korte strækninger og batteriet ikke bliver ladet op 100 %. Er maskinen varm, trækkes den hurtigere rundt af starteren.
En god investering ville være et oliefyr, der opvarmer kølevandet. Din motor vil synes rigtig godt om det!
137695: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 20:16:30) (svar på 137694)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Paul, den korteste tur jeg har kørt er ca. 30 km... GH Nils
137696: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 20:29:13) (svar på 137695)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Ok, så vinder Ole !

... medmindre, du har fået et fejlbehæftet batteri... ca. 5% af alle nye batterier duer ikke... har erfaring med det... eller du har købt et for lille batteri...
137697: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 20:31:56) (svar på 137696)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Paul, mange tak for dit svar. Dette er det seneste af 2 batterier der har været i bilen det seneste år... Batteriet er i dag blevet testet hos en bil elektriker og denne har sagt at batteriet var i orden... GH Nils
137699: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 20:38:00) (svar på 137697)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Har haft det samme problem. Overgang i starteren. Hvilket jeg først accepterede da både batteri og relæ var skiftet. Det så også som Ole også siger vigtigt at der er ordenligt stel fra starter til chassis.

Jeg ville koncentrere mig om starteren. :) har du været i plutten med vognen? I så fald kan starteren være fyldt med sand og skidt. Det var det der skete for mig.

Mvh Niels.
137700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 20:46:28) (svar på 137699)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Niels, nej jeg har ikke. Men det er en bil jeg købte i maj måned og har sammen med en god ven lagt mange timer i. I første omgang rust, døre og vinduer så nu er turen kommet til det mekaniske.
Den tidligere ejer kan godt have sat fødderne lidt dybt i pløret... Så starteren skal af og kigges på. Det eneste jeg i denne forbindelse har lidt svært ved at forstå var at da jeg satte det nye batteri i var der med det samme problemer. Da jeg så tog dette ud og ladet det op startet den som jeg håbede at den ville. Og da jeg så 4 dage senere skulle starte igen var den gal igen... GH Nils
137701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 21:12:30) (svar på 137700)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Check nu stelledningerne, også UNDER bilen inden du tænker på at bruge penge på starteren!
Ja plussen også selfølgelig!
Når det er iorden og du stadig ikke er tilfreds, SÅ kan du begynde at mekke dig ned mod starteren!!
Husk at købe nye studser med messing møttrikker til udst.rør/manifold inden. Det knækker garanteret hvis det ikke har været skilt ad i dette årtusind.
137702: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 21:18:39) (svar på 137701)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Ole
Tak for hjælpen !!! Jeg skal nok tage det snavsede tøj på og dykke ned under dyret:)
Gh Nils
137703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 21:45:55) (svar på 137700)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Hej Niels

Har haft samme udfordring, starter lød træt, med varm motor ingen problem. Skulle til Polen og køre, så det gule lyn fik 2 nye batterier - bruummmne den startede de først 24 timer.
men så begyndt det at lyde som om der ikke var strøm igen.....
12 timer senere lå vi og lavede nød-reparation af starteren.

Så af med den - rens og smør - på igen tager maks. 1 time

Hilsen
Peter
137704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 21:51:58) (svar på 137703)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Peter, det lyder helt som de oplevelser jeg også har. Det ser ud som den starter skal frem i lyset og kigges lidt nærmere på. Mange tak for din kommentar!!! For en rå novice ud i det Land Roverske er det rart med den meget viden der er her på siderne og jeres vilje til at dele ud af samme:) Gh Nils
137705: sv: sv: sv: sv: Start problemer (05-11-2013 21:57:04) (svar på 137694)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Undskyld men inden nogen køber flere batterier for at starte varme motorer vil jeg anbefale at følge dette internetlink.

http://www.youtube.com/watch?v=oBgqUNl2dFM

Venligst Peter

137709: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 06:20:54) (svar på 137705)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.19.113)
Jeg ville nok også kigge lidt på starteren...

Men når den nu er nem nok at starte med varm motor ???
Hvilken motorolie har du liggende i bundkarret ? Er den gammel og tyk som tjære når motoren er kold ?
137719: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 15:30:53) (svar på 137709)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Carsten, tak for Din kommentar, og det er helt klart noget jeg skal ha' undersøgt. Har talt med den tidligere ejer som sig at der nok ligger en lidt mere tyktflydenhed olie i end den der er "forskrevet." Men han var noget usikker på om det var det der var problemet... GH Nils
137721: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 16:34:44) (svar på 137719)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.158)
Ok det kan i princippet være hvad som helst så??
Var det min bil blev ALLE væsker tømt af øjeblikkeligt, skiftet filtre og påfyldt foreskrevne væsker igen!

137724: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 16:50:26) (svar på 137719)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Den ny brugt bil skal altid have nyt blod... alt skal skiftes også filtrene. Se i instruktionsbogen!

Man gør godt i, at opsnuse hos sælger, hvilke olier han har anvendt og det er god skik, at blive ved samme mærke, medmindre man er opmærksom på, at mærkeskift kan medføre et øget olieforbrug. Det skyldes, at der er forskel i rensningsgraden i de forskellige oliemærker.
Det betyder, at man kan få et olieforbrug på f.eks. fem liter på 400 km, fordi den gamle oliehinde er blevet renset bort og der skal først opbygges en ny.
137720: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 16:05:46) (svar på 137705)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Den burde vel følge med som standard udstyr.... :) GH Nils
137722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 16:39:48) (svar på 137720)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.19.113)
137723: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 16:44:15) (svar på 137722)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.19.113)
137735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (06-11-2013 21:54:11) (svar på 137723)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej alle, jeg går videre med bilen i morgen og checker både starteren og olien så må vi se hvad der kommer ud af det:)
Jeg skal nok vende tilbage! GH Nils
137751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (07-11-2013 11:50:47) (svar på 137735)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
Check kul på den starter.

Når de bliver korte og starten er "kold" så hænger de ofte i "fedtet".

137766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (07-11-2013 18:05:25) (svar på 137751)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej Alle, så har starteren været ud og den viser sig at være helt ny og spinner som en mis. Så nok ikke noget problem her. Alle ledninger gået igennem (skiftet) da de har tynde og et par steder var andre ledninger koblet til... Olien er skiftet. Så nu henstår det bare at vendte og se hvordan den opfører sig:) GH Nils
137768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (07-11-2013 18:24:57) (svar på 137766)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.194.235)
"Medens vi venter på Prindsen" Et batteri til din bil, skal være på omkring 100Amp. måske derfor startproblemer.
137770: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (07-11-2013 18:56:13) (svar på 137768)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Det er på 90 så det burde være rigeligt... Gh Nils
137777: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (08-11-2013 06:14:35) (svar på 137770)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvis du har mulighed for, at låne et andet batteri, så prøv at slutte det til.
137778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (08-11-2013 06:25:47) (svar på 137770)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.130.9.158)
Hej Niels
jeg tror det lyder som om du mangler lidt stell.
Du kan evt prøve at tilslutte et startkabel, kun minus fra din motoren til batteriet, og bare for for at udelukke at dit batteri laver sjov, så benytte et låne batteri
Du er velkommen i til at komme forbi hos mig og låne
Mvh
Christian
137784: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (08-11-2013 10:24:56) (svar på 137778)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Niels,
har læst med lidt på sidelinien, og jeg tror også at du skal prøve med et startkabel til "hjælpe-stel". Altså fra minus direkte på batteripolen til et metallisk sted på motorblokken (jeg brugte et løfteøje, det sad så kablet ikke blev suget ind i blæservingen). Det gjorde forskellen mellem "klik-klik" og "start" for mig, inden jeg fik loddet/skruet mine stelkabler ordenligt fast.

RRC hilsen,
Bo
137801: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (08-11-2013 20:17:05) (svar på 137784)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Hej alle jer dygtige folk:) bilen blev som sagt gået igennem i går og der blev lavet ganske meget om på stel ved den anledning. Olien blev også skiftet så for at være sikker på an man ikke kunne være sikker på hvad der fundamentalt var galt. Nu har jeg kun koldstartet den en gang men det er helt afgjort at den var langt mere omdrejningsvillig i dag end hvad den har været før denne omgang. Måske ikke 100% endnu men nok over de 90% og nok til at den startet før batteriet var ved at protestere... Gh Nils
137803: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (08-11-2013 21:50:06) (svar på 137801)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.28.170)
Ja det er jo ærgeligt at du ikke lavede en ting af gangen så vi ku' se hvem der havde ret... ;-)
137804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (08-11-2013 22:27:24) (svar på 137803)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Jeg har nu en begrundet mistanke om at det var stel der var den store synder. De ledninger var meget tynde og strikket sammen. Olien selv om den var tyk var ikke så tyk... Beklager den løsningsorienterede og ikke akademiske tilgang:)
GH Nils
137806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 07:12:37) (svar på 137804)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.28.170)
Hmmm... Okay så ;-) Det vigtigste er vel også at det virker igen. Go Weekend !
137809: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 09:19:51) (svar på 137806)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Tak:) og det samme til dig! GH Nils
137810: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 09:38:06) (svar på 137809)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Og så den allersidste... Hvad betyder gh? :-)
137811: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 12:36:53) (svar på 137810)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Det betyder God Hilsen! Jeg mener at Mvh er lidt vel formelt :) GH Nils
137815: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 14:23:44) (svar på 137811)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hmmm, god hilsen... sproget udvikler sig lige som bilerne...

gohojn ! *

PauSe, der har ondt i ryggen, fordi han kører Disco 3...
til gengæld har jeg ikke smerter i højre knæ, som jeg
plejer efter 700 km i OneTen




* nymoderne sønderjysk universalhilsen,
sammen sat af god dag, hej og mojn
137816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 14:44:25) (svar på 137811)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nå, jeg troede det var en titel eller noget andet jeg ikke lige kunne regne ud.. God Hilsen er nyt for mig..
Vh,
Ole
137818: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (09-11-2013 16:04:48) (svar på 137816)
Nils Hall Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.101.33)
Ja vi kunne nok starte en ret lang tråd her med diverse understøttelser af forkortelser :) Fh Nils
137827: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (10-11-2013 06:49:30) (svar på 137818)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.172.151)
Det har du ret i hr. LRFLP.
gohojn JenS Eggertsen
137828: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Start problemer (10-11-2013 08:26:36) (svar på 137827)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hva Buller, troede det var mig der var FLRP. :)

Med venlig hilsen Niels (med E) :)