tilbage

Land Rover Forum  

Index
137728: endnu en lr wannabe :-) (06-11-2013 19:52:21)
tina holm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.64.40)
hej allesammen,

ja her er så endnu en wannabe, jeg har siddet og læst her et par dage om råd til sådan nogen som mig, men har nu et par spørgsmål, før jeg bestemmer mig

har kørt toyota landcruiser i 13 år (lj 70 årg. 87), men har lige været til syn og måttet indse at det er slut med den - vi får simpelthen ikke gjort det, der skal gøres for at holde sådan en gammel svend i live - det er nr. 2, der er rustet væk for os

nu er der ikke rigtigt flere af dem tilbage derude - ikke til salg ihvertfald - og vi havde egentlig besluttet at købe noget mere almindeligt - en varebil som f.eks peugeot expert, budgettet er ca. 30.000

men så kunne jeg jo ikke lade være med at kigge på hvad man ellers kan få af "rigtige" biler :-). jeg har prøvet en defender engang - lidt for rustikt efter min smag, så kiggede efter noget lidt mere komfortabelt og fandt jo indtil flere freelandere fra omkring 2000-2002 og et par gamle discovery fra sidst i 90'erne, som man kan få for omkring 25tusser

de ser jo dejlige ud men...

min genbo har defender og siger at de der freelandere går i stykker hele tiden - noget jeg jo ikke lige er vant til fra toyotaen, og heller ikke har råd til. jeg er også lidt bekymret over alt det elektronik, som vel ikke sådan er til at "skrue i" selv?

han siger også at at hans defender nemt kan koste 15.000 at have til service - og det er vel at mærke ikke hos terminalen og deres 800 i timen, men hos en, der tager 495 i timen - så hvorfor skal det koste så meget, når nu, til sammenligning, service på min yota typisk har kostet omkring 5000 - og er det ligeså dyrt med de andre...?

min mekaniker har også mumlet om at hvis jeg havde syntes at det var dyrt med yota'en, så kan jeg bare vente mig hvis jeg køber en lr - er det virkelig så galt?

og hvordan med pris på forsikring - betaler 3000 årligt for toyotaen hos alka

min mand er mest lun på freelanderen, jeg er mest på disco'en pga. reduktionsgear og spær. behovet er mest landevejskørsel, men vi har det lidt med at få forvildet os ind i en skov eller ud på en mark og kan også godt li' at tumle lidt rundt i sneen (jeg var lidt træt af at køre sidelæns i den korte lj 70 :-))

så hvad siger I?

pft

/tina - djursland
Index
137730: sv: endnu en lr wannabe :-) (06-11-2013 20:30:41) (svar på 137728)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
En bil, som man holder meget af, skal altså restaureres gennemgribende hvert 10. år - og køber du en 10 år gammel bil, kan du være sikker på, at der skal investeres...

Og så er det ligegyldigt, hvilke mærke vi snakker om.

30.000 DKK? Så får du den bil, andre ikke vil investere i mere.

Rust, ja det kommer der også på en LR, hvis den ikke er blevet behandlet fra ny. Jeg har lige skiftet alle døre på min 1985 OneTen.

Jeg har skiftet motor efter den første havde kørt ca. 400.000 km. Der kommer altid noget på en vogn med mange kilometer på klokken.

Serviceeftersyn/olieskift koster mig ca. 1.500 DKK for hver 10.000 km, altså to gange årligt.

Hos Ole Meldgaard i Herning koster en værkstedstime 310 DKK plus moms. En anden LR-specialist er Kjeld Tohuse Auto i Hvam... han har lavet LR siden læretiden.

Jeg har kørt ture i Freelander og Discovery 1 og 2, men efter min mening er en 110" Defender den bedstanvendelige for mig.

Hvis I kun har 30.000 DKK til bilkøb, så køb en Ford Transit. En driftsikker LR koster mere.
Index
137731: sv: endnu en lr wannabe :-) (06-11-2013 20:53:58) (svar på 137728)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
En Defender er, i min verden, ikonet. Den bliver aldrig værdiløs, da der altid er en der har mod på at restaurere. Desværre får du sjældent en køreklar velholdt bil til 30t.
En Discovery 1/Range Rover Classic i den prisklasse, vil sansynligvis være rusten. Mekanisk er den fuldt på højde med Defenderen
En Freelander kender jeg ikke noget til.

Hvis din mekaniker siger en ældre Land Rover er dyrere at skrue på, end en Land Cruiser, skal du finde en anden mekanikker.

Jeg har kørt Hi-Lux, LJ70, HJ61, Defender, Disco 1 og Range Rover Classic.

Toyotaerne har kostet væsentligt mere i dele, end Land Roverne.

1270
Paw
Index
137738: sv: sv: endnu en lr wannabe :-) (07-11-2013 07:41:31) (svar på 137731)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.29.112)
NEMLI Paw ! Lige mine ord...
Index
137769: sv: sv: sv: endnu en lr wannabe :-) (07-11-2013 18:37:41) (svar på 137738)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.194.235)
En Freelander 2.5L V6 kan være løsningen. V6eren er altid med automatgear,
hvilket tildes illiminerer behovet for lavgear. Kan, ved behersket kørsel,
køre mell. 8-10Km./l. solo, og da den har overlegen motorkraft, stiger forbruget ikke væsentlig når der trækkes. Hertil får man betydelig mere bil for pengene årgang/anskaffelsespris og rust er sjældent et problem. Vær opmærksom på den forhøjede vægtafgift på gulpladebiler efter juni 1998.
Index
137775: sv: sv: sv: sv: endnu en lr wannabe :-) (07-11-2013 23:44:16) (svar på 137769)
tina holm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.64.40)
hej og tak for svarene

vi havde nu tænkt det skulle være en diesel

flere af de freelandere jeg har set har været nedvejet, men ja, det er jeg opmærksom på

kan disco'en nedvejes - eller er egenvægten for stor, er vist noget med at det skal være under 1600 kg

er det generelt at man ikke skal regne med mere end 400.000 i lr motor, eller er der forskel på om det er en diesel eller benzin?

har været lidt rundt på andre 4x4 fora - der er lidt mange, der siger at freelanderen går meget i stykker - har de bare været uheldige eller...

er det børnesygdomme ved 1'eren, skal man hellere gå efter en 2'er

jeg kan godt fornemme at defender-ejere er glade for deres biler - jeg var også vildt glad for min landcruiser

heldigvis er der jo noget for enhver smag i denne luksus-verden vi lever i :-)

på forhånd tak

/tina
Index
137776: sv: sv: sv: sv: sv: endnu en lr wannabe :-) (08-11-2013 02:37:58) (svar på 137775)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.108.24.170)
Range Rover Classic!

Jeg er overbevist, men kommer osse fra en ældre Ser2A
Index
137780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: endnu en lr wannabe :-) (08-11-2013 06:49:48) (svar på 137776)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Og jeg ville klart vælge 2aéren..
Sådan er vi så herligt forskellige...
Man er nødt til at tage en bil på og se om den passer.
Index
137782: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: endnu en lr wannabe :-) (08-11-2013 09:07:38) (svar på 137780)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.158)
En Freelander II er en rigtig fed bil; glem alt om de calamiteter der er med Freelander I. V6eren er dog klart den mest driftssikre af Ierne. Desværre er Freelander II for bred (efter min smag) til kørsel i skov og til Trial, som er favoritdisciplin i Land Roverklubben. Men prismæssigt får du end ikke snitmodellen i udstillingevinduet for det afsatte budget. Når der snakkes 2A hentydes der til Land Rover Serie 2A som er fra mell. 1961 og 1971, men den kan også have sin charme.
Index
137935: sv: endnu en lr wannabe :-) (13-11-2013 19:46:49) (svar på 137728)
Alexandar Thomsen #8982, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.176.244)
skulle du have lyst til at prøve en Range rover Classic kan vi sikkert godt finde ud af det.
Den er dog ikke helt standard og de kan fås i en fornuftig stand for budgettet.