tilbage

Land Rover Forum  

Index
137840: Indikator ved lavt brændstof niveau (10-11-2013 18:25:30)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.88.82)
Jeg er lidt i tvivl om, indikatoren ved lavt brændstof niveau virker, hvordan tester man det? Der går 3 ledninger fra tankmåleren. Bilen er en Land Rover Ninety fra 85
Index
137842: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (10-11-2013 19:10:03) (svar på 137840)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Man fylder en reservedunk med brændstof og så sætterman sig ind i køretøjet og kører en god lang tur. På et tidspunkt begynder lampen at lyse. Hvis ikke, så stopper køretøjet på et tidspunkt. Så tager man reservedunken, fylder brændstof på og kører til nærmeste tank.
Derefter ved du med sikkerhed, om lampen lyser ved lav niveau

Jimmi
Index
137843: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (10-11-2013 19:27:39) (svar på 137842)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.88.82)
Ahh det må man vist kunne gøre lidt smartere, en af ledningerne må være til lampen, desuden skal sådan en disel bil jo luftes ud og hvad ved jeg, hvis man køre den tom
Index
137844: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (10-11-2013 20:03:16) (svar på 137843)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Åhh ja, det er rigtig, det er da vidst også noget med at man skal starte bål under bundkaret om morgenen hvis det fryser for at få liv i de der diesel motore. Nå ja og så kan brændstoffet også blive stift, hvad sker der for det? :D
Vil faktisk sige at Jimmi's ide nok også er den jeg ville vælge! Det kan godt være den virker lidt simpel, men det er jo slet ikke så dumt, og hvordan skulle man nogensinde kunne teste om kontakten virker uden enten at køre den tør, eller tage måleren op. Og det at tage måleren op kan give alle mulige komplikationer hvis skruer eller slanger er gamle og knækker. Eller pakningen revner. Og hvis den har fået eftermonteret en TDi motor (som vel 90% af alle gamle diesel landrovere har ) så kan den selvudlufte pumpen ;)
Index
137845: sv: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (10-11-2013 20:22:46) (svar på 137844)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Så vidt jeg husker, begynder advarselslampen at blinke når der er ca. 11 liter tilbage i tanken og lyser konstant ved kun fem liter.
Fyld en r-dunk op og sæt den i bilen.
Fyld bilens tank op, noter km-stand og kør. Efter ca. 370-400 km ved 9 km/l skulle lampen blinke/lyse...
Løber bilen tør for brændstof, har du r-dunken. Hvis du standser motoren straks, når du mærker den manglende brændstofforsyning, behøver du ikke at udlufte.
Du får kun måling, hvis svømmeren er i lavt område.

Da bilen er 'ny' for dig, kunne det være en fordel, at tømme og rense tanken for skidt, rust, vand og deslige. Har du tømt brændstoffet ud, vil du kunne se, om advarslen fungerer!




Index
137846: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (10-11-2013 21:45:07) (svar på 137840)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.58.101.234)
Iflg instruktionsbogen til Ninety og Oneten lyser kontrollampen til brændstofniveauet, når der er 9 liter tilbage. Den rummer 54.58 liter brændstof med sidemonteret brændstoftank. Og så kan det godt være det bare er mig, der er for pivet. men ligefrem at eksperimentere med at køre en dieselmotor tør.. det vil jeg nok afholde mig fra. Hvis der ikke er brændstoffilter og vandudskiller monteret risikerer man at få noget snavs suget ind i motoren, der helst bare skal blive i tanken.
LR hilsen
#4975 Hans Kristian Erbs
Index
137850: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (11-11-2013 07:58:10) (svar på 137846)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.220)
Der sidder en 2,5l NA disel i bilen og jeg har ikke tænkt mig og køre den tom, for og se om lampen virker....
Index
137852: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (11-11-2013 08:24:29) (svar på 137846)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Den suger vel i princippet ikke mere snavs ind bare fordi den er ved at være tom? Med mindre det er flydende snavs:-)
Index
137859: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (11-11-2013 11:10:04) (svar på 137852)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.58.101.234)
Jeg forestiller mig, at snavs, slam og vand flytter sig lidt rundt i tanken på grund af opbremsninger, ujævnt terræn etc (decideret acceleration er jo ikke rigtig en mulighed ;-)
Ved fuld tank er koncentrationen af snavs i brændstoffet meget lav. Jo tættere man kommer tom tank, jo større er koncentrationen, da fx vand mv. ligger i bunden. Bare for at være lidt akademisk..
Index
137855: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (11-11-2013 10:16:41) (svar på 137840)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Hej Claus

Har du et el diagram på dit køretøj?
På et sådan vil det være muligt at se hvad de tre ledninger bruges til.
Mit skud er at de to af dem bruges til at sende en variabel modstand og til instrumentbræt for at fortælle standen af brandstof.
Den sidste er sikkert til at fortælle at der kun er de 10 liter tilbage,
dette er sikkert bare en slutte on/of kontakt i benzinmåleren.

Med et diagram kan du måle dig til om den virker.
Den sikreste måde vil være at måleren op af tanken og så måle den igennem på filbænken.

God arbejdslyst
Index
137860: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (11-11-2013 12:15:15) (svar på 137855)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.220)
Man kunne passende slå to fluer med et smæk; dræn tanken for indhold og dermed udskilt snavs, slam og vand og samtidig kontrollere om indikator virker. Dog nok en god ide at kontrollere ledn. til og fra tankmåler.
Ledning til tom-indikering er hvid m. mørkegrå "skifer" stribe.
Det aftappede diesel kan evt. renses ved at hælde dieselen gennem en tøjdug akkurat, som man renser saft fra saftkogning.
Index
137886: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (12-11-2013 09:08:41) (svar på 137860)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.220)
Jeg har lige sat ny tank på så deeeet....

Nå men jeg er kommet det lidt nærmere, det viser sig at tankmåleren har 3 forbindelser, stel, en der fortæller niveauet i tanken (ohm'sk værdi) og en der får lampen til og lyse når niveauet kommer under 10 liter.

Tankmåleren virker fint, så der var let nok og finde ledningen til niveau advarslen. Den virket åbenbart på den måde at ved lavt niveau trækker den forbindelsen til stel. Jeg har fundet et el-diagram over bilen og det går fint i spænd med at lampen i instrumentbrættet er forbundet til 12v.

Jeg prøvede og pille ledningen af tankmåleren og forbinde den til stel, hvilket ikke fik lampen til og lyse, så nu er der et par muligheder.

1. Pæren er defekt eller ikke isat.
2. Ledningen fra føleren til lampen er knækket/løs forbindelse.
3. Der er gået en sikring.

Index
137928: sv: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (13-11-2013 16:34:10) (svar på 137886)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.88.82)
Så fandt jeg fejlen, problemet var at der var hoppet en ledning af et "hjemmefusket" og ufattelig amatør agtig el installation ude i motorrummet.

Index
137964: sv: sv: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (15-11-2013 11:52:49) (svar på 137928)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Tillykke Claus

Det er altid fedt nok man finder fejlen og det ikke er en periode fejl man må leve med.

God weekend
Index
137965: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (15-11-2013 11:58:48) (svar på 137964)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.135)
Tak for det :-) problemet er bare nu, at jeg ikke sover roligt før el installationen er lavet ordentligt og alle "fusker stik" er udskiftet med nogle fra Superseal :-) det sjove er at det faktisk ikke gør mig noget, synes det er vældig hyggeligt at gå og nusse med.
Index
137975: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Indikator ved lavt brændstof niveau (15-11-2013 16:29:54) (svar på 137965)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Sæt en hovedafbryder i, så slipper du for hovedbrud, om bilen pludselig bryder i brand under stilstand. Er set tidligere.