tilbage

Land Rover Forum  

Index
138022: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 19:21:27)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
min td5 90 tommer ryster mystiskt.
rystelserne kommer kun når man kører over 70-80 km/t og kan IKKE mærkes i rattet, men derimod som en op og ned gående vibration som kan mærkes op igennem sædet og karossen. der er ikke noget slør i hjullejer, og heller ikke i kardankrydsene. der er en lille bitte smule slør i forreste udgangsaksel på transferkassen (måske 1mm) men det har læst mig til sku være meget normalt.
i et forsøg på at indsnævre fejlen har jeg nu prøvet at ta først frontkardanen af, det hjalp måske lidt, men syns stadig den vibrerede lidt. lagde derudover mærke til at bagdiffet snakkede noget, og bagvognen føles mærkeligt når man drejer. prøvede så at afmontere bagkardanen. det blev det til gengæld meget værre af, nu er der også kommet noget grimme skurende lyde ved tilkobling af og til, og den vibrerer meget,
JEG FÅR SNART SPAT AF DEN BIL!! alt synes i skønneste orden når man står under bilen og rykker og drejer på tingene, men når man kører over 80 så går alt galt.
har i nogen gode ideer til hvad man ku prøve, ALLE muligheder bliver snart efterforsket.
jeg har for en uge siden skiftet et hjulleje og stubaksel foran da lejet var totalcrashet under kørsel. men antager at det ikke kan forårsage rystelserne.
Index
138026: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 20:22:08) (svar på 138022)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hvis man googler "td5 vibration" vil man opdage at det er et meget stort emne!
Mulighederne er mange.

Bliver det mindre over 90 km/t?
Følger det vejhastigheden eller motorhastigheden?
Forsvinder det når du triller i frigear (evt ned af bakke)?
Vibrerer det når bilen holder stille og du langsomt hæver omdrejningstallet?
Følger det belastningen (op ad bakke, neutral gas, ned af bakke, påløb)?

Har du olie i ledningsnettet? ..rengjort luftmassemåleren og tryksensoren til manifolden? ..checket vibrationsdæmperen på krumtappen (drivremskiven)? ..er vebrationsdæmperen ved siden af håndbremsetromlen gået løs? ..ødelagte motorophæng og gearkasseophæng?

Vinklen på det foreste kardan er ikke ligefrem optimal - især hvis den er hævet. Med det bagerste kardan afmonteret bliver belastningen større på det foreste kardan. Det skal give vibrationer, men kun ved belastning ikke ved neutral gas!

Hilsen
Ole med med 2 td5'er i huset, hvoraf den er under behandling for vibration ved 70 km/t

Index
138027: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 21:07:12) (svar på 138026)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
Hej Ole

rystelserne bliver kraftigere over 90 km/t
den ryster ikke når man kører langsomt eller når man holder stille.
der er ikke den store forskel om man accelerer, neutral kørsel eller decellerer men syns det lægger sig en smule når man kobler ud, dog uden helt at forsvinde.
rystelserne følger helt sikkert vejhastigheden og bliver helt sikkert værre ved høj hastighed.
vibrationsdæmpere er intakte og der samme er ophæng.
Index
138028: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 21:15:22) (svar på 138027)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Er du sikker på vibrationerne er op og ned?

/Leif
Index
138029: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 21:22:41) (svar på 138028)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
nej det er jeg ikke, det er kun sådan det føles men vibrationer igennem rammen er jo svære at lokalisere fra førersædet. det eneste jeg kan sige med sikkerhed er at det IKKE ryster i rattet så styretøjet står rimeligt stille i horisontal retning.
Index
138031: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 21:35:13) (svar på 138029)
Stephan Svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.210.22.155)
Swivel husene kan være problemet. Leje i top og bund er måske slidt og kræver justering ift shims.
Index
138032: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 21:39:54) (svar på 138029)
klaus fisker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.180.250.250)
har du prøvet at bytte om på for og bagdæk ( skadet dæk kasse indvendig i et bagdæk
Index
138033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (17-11-2013 22:31:29) (svar på 138032)
jacob geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.130.57)
svivellejerne har det desværre perfekt.
syns bare ikke den gjorde det før lejet gik og blev skiftet men ku da godt prøve at skifte dækkene rundt for at se om rystelserne flytter til rattet
Index
138038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (18-11-2013 05:35:28) (svar på 138033)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.67.200)
Hej Jacob
Tjek din Undervogn grundig. Slør i bøsninger, kadankryds som ikke bevæger sig frit eller er slør i. Tyrk om der er mudder på fælgene på indersiden. Det kan godt være en statisk ubalance i hjulene uden det kan mærkes fra rattet. Svinghjulet er et mass svinghjulsarm. Som er kendt for at kan lave en skurrende lyd som du beskriver.

Mvh
Anders
Index
138056: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (18-11-2013 21:33:39) (svar på 138038)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
Næste update i følgetonen
Begge kardaner er på. Dækkene er skiftet rundt for/bag lille fladt punkt på det ene nu forhjul.
Vibrationerne er mindsket men er der stadig ved 80-90 og over. Men mest når motoren er i indgreb. føles mekanisk som en lidt bastant banken og er helt sikkert afhængigt af vejhastiheden, rysterne lægger sig lidt men forsvinder ikke når man kobler ud. Bagdiffet lyder ikke så slemt som før men stadig lidt uldent. Har nye hjullejer bagtil på vej fra england. (Der sidder stadig et britpart i højre baghjul). Måske man sku prøve at finde et andet 24 spline diff at teste med.
Nogen der har sådan et?
Index
138059: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (19-11-2013 06:39:14) (svar på 138056)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.20.193)
Og du har selvfølgelig husket at pumpe godt med fedt i alle 3 nipler på begge kardan'er....
Det plejer at hjælpe på min 90", når den begynder at "brumme".
Index
138061: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (19-11-2013 08:53:34) (svar på 138059)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
ja de blev også tjekket da jeg havde kardanerne af. det var desværre ikke her problemet lå :(
Index
138062: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (19-11-2013 09:16:06) (svar på 138061)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.130.9.158)
Kørte du en tur med først den ene og så den anden kardan, et eller en defekt kunne jo være forsvundet ved denne øvelse
Mvh
Christian
Index
138064: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (19-11-2013 09:41:57) (svar på 138062)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Tja begge kardanner kan jo være syge. Så er det klart man ikke rigtig mærker forskel når den ene afmonteres.
Jeg siger ikke at det ER det, men belært af tidligere erfaringer med Land Rovere der pludselig begynder at ryste mærkeligt : Det har været kardanner HVER gang!!
Senest i sommers hvor jeg var ved at skide grønne grise over noget rumlen der startede over 50km/t. Jeg var nede og flå i kardannerne flere gange uden rigtig at kunne mærke noget. Det var først da de kom af af fejlen kunne mærkes.
Men selvfølgelig kan det sagtens være noget andet der er galt..
Stråler på hovedgearaksel, stråler ved stikaksler/flancer osv.
Index
138065: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (19-11-2013 09:42:26) (svar på 138062)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
hje christian
ja det var det første jeg gjorde og gjorde ikke nogen forskel som sådan, der kom flere rystelser da jeg kørte med kun forkardan men de oprindelige rystelser forsvandt ikke
Index
138227: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (27-11-2013 14:15:34) (svar på 138065)
jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.130.57)
så er der nyt i den rystende følgeton om defenderen der ikke ville stå stille.
højre baghjulsleje skiftet, ikke fordi der var noget slør eller lyd, bare fordi det var et britpartleje og jeg nu havde fået nye originale hjem.
nu er rystelserne så på magisk vis returneret til normal.
så selvom der ikke er noget som helst galt at se eller mærke er det åbenbart ikke nødvendigvis tegn på at at det ikke er det.
følelsen var ligesom hele tiden at køre over en masse småsten, men nok til at gebisset raslede ved kørsel over 80.
når det så er sagt så lyder det stadig somom mit bagerste diff har set bedre dage, de plejer ikke at knage og skramle når man drejer hjulene rundt.
Index
138236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mærkelige rystelser i 90" td5 (27-11-2013 21:24:26) (svar på 138227)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.68.65)
"So far- so good" Det er jo det pokkers ved nyere LRere, man kan ikke umiddelbart checke om der er slør i hjullejet, grundet navskive er i et med stikaksel, uden at løsne denne. Men noget tyder på der skal eftersøges en anden diff-klump- som oftest er det spidshjulslejer, der er def.