tilbage

Land Rover Forum  

Index
138013: Setup (16-11-2013 22:59:54)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Jeg kan forstå at der forskel på setup på karburartorer, afhængigt af om det er en manuel eller automatgearkasse.
Spørgsmålet er så : gælder det også EFI? Eller spurgt på en anden måde kan man transplantere en EFI V8 fra en automatkasse til en manuel uden at ændre setup?

VH Børge Rosenberg
Index
138042: sv: Setup / Fuel management system (18-11-2013 08:36:33) (svar på 138013)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.96.250)
Hej B.
Samme Setup (ECU 14CUX) der er ikke forskel på det.
Men mener det er en anden knastaksel i motoren ?
Der er jo så selvfølgelig koblingshus mv.
Så er der en P-signal kontakt man også lige skal være obs på.

mvh. K.Bøgvad
Index
138048: sv: sv: Setup / Fuel management system (18-11-2013 15:49:59) (svar på 138042)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.75.183)
Iflg div. engelske Land Roverblade, er en 3.9efi særdeles velegnet til eks. 110" Hvad der er ekstremt vigtigt, er at få skiftet svinghjulslejet, den bøsning hvor højgearsakslen hviler: er i hovedregelen stål på V8ere i forb. med tomatkasse; skal skiftes til bronzebøsning, da gear-akslen ellers vil brænde fast i lejet. P-kontakten/ledninger dertil, kan bare forbindes udenom og dermed få motor til at starte alligevel. Da Efi-systemet jo er selvjusterende (når det ellers virker) skulle der ikke være
yderligere problemer med set-up.
Index
138052: sv: sv: sv: Setup / Fuel management system (18-11-2013 17:18:04) (svar på 138048)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
EFI (14CUX) systemet er ikke nødvendigvis selvjusterende - kommer an på om der er KAT på.
Index
138053: sv: sv: sv: sv: Setup / Fuel management system (18-11-2013 18:49:30) (svar på 138052)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.61)
@bøjstrup
Tror du mener lambda ?
Kat kan ikke køres uden lambda..
Afhængig af setup køre man fint med efi 14cux uden lambda,
Jeg har pt. Ingen tuneresistor (kan ikke lige finde den hvide), to stk lambda til 14cux, ingen kat.
Den regulerer fint brændstoffet.
Ellers jeg testet en del med grøn tuneresistor , nul lambda til 14cux , ingen kat.
Mvh. K.Bøgvad
Index
138054: sv: sv: sv: sv: sv: Setup / Fuel management system (18-11-2013 19:00:43) (svar på 138053)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
@Karsten
Jep - mente lambda - havde tankerne et andet sted :)

Det var bare til Verner som skrev EFI var selvregulerende - og det er det jo ikke nødvendigvis. Er udmærket klar over at 14CUX kan køre uden lambda - det gjorde min RRC. Selvfølgelig regulerer den brændstoffet alt efter hvilke sensor input (temp, gearkasse pos., MAF) den får - men at kalde den selvregulerende er jo ikke helt korrekt i mine termer - det vil kræve at den kender til den reelle lambda - ellers kører den jo bare udfra nogle forudprogrammerede fast load/fuel værdier.

Mvh
Michael
Index
138068: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Setup / Fuel management system (19-11-2013 16:22:05) (svar på 138054)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.59.149)
For lissom at komme tilbage sporet- eks. på RRCefi med manuel gear; så er der indkoblet en modstand, som er ført til stel i stedet for P-kontakt.
Hertil findes der modstande, der kan indkobles istedet for Lambdasonde. Men nr. 1 er fungerende Lambda-sonder.
Index
138069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Setup / Fuel management system (19-11-2013 16:29:59) (svar på 138054)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Nu fik jeg så lige bekræftet, hvorfor nu lige det er, at jeg hovedsageligt beskæftiger mig med veteran-serie biler.
Jeg takker alle for den (sikkert) indsigtsfulde udredning, hvoraf jeg forstod beskæmmende lidt. Men dog nok til at fatte, at det projekt skal jeg nok gå udenom.

VH Børge Rosenberg
Index
138074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Setup / Fuel management system (20-11-2013 08:50:47) (svar på 138069)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Som Verner skriver er det jo kun en modtsand der skal sættes ind på den manuelle udgave istedet for P-kontakten - men hvis du synes monteringen af en modstand lyder vildt, så er det måske heller ikke en motorkonvertering du skal gå igang med ... :)

Mvh
Michael