tilbage

Land Rover Forum  

Index
138076: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 08:55:04)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Efter at have læst div. tråde igennem her i forummet, har jeg ikke fundet noget om hvilke kode læser til efi 14cux der er bedst.

Hvilke kode læsere har i erfaring med og vil anbefale?

Kan kode læseren kun læse eller kan den også rette fejl, ændre indstillinger?

Den kode læser jeg syntes bedst om efter at have googlet en del er denne:
ECUmate 14CUX engine Diagnostics

Er jeg så heldig at en af jer har en sådan, og kan svare mig på om den er pengene værd?


Bare ment som oplysning:
Denne side er meget informativ om efi, den beskriver alle delene men ikke noget om code reader.
http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm


Hilsen Henrik
Index
138077: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 09:25:26) (svar på 138076)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Søger efter RoverGauge - den er gratis - du skal bare lodde et par ledninger sammen til et kabel :)

Mvh
Michael
Index
138079: sv: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 09:55:29) (svar på 138077)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Hej Michael

Har du erfaring med RoverGauge?
Ja den er gratis men kræver en bærbar computer.
Kan man ændre opsætning i 14cux via RoverGauge eller kan den kun læse?

Det ser fantastisk ud men i modsætning til code reader kommer den ikke ud med fejl coder vel?
Index
138081: sv: sv: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 10:28:06) (svar på 138079)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Den oversætter fejlkoderne til "læsbart" sprog - og du kan også slette fejlkoder. Udover dette kan man ikke ændre i konfigurationen - men det kan ingen af fejlkodelæserne - for konfigurationen ligger så vidt jeg ved i ikke-skrivbar hukommelse. Det er derfor nogle har lavet en fin lille business med at lave nye konfigurationer - og dermed sælge en ny chip der koster 1,- kr i indkøb til 5000,- .... - feks som Mark Adams.

Mvh
Michael
Index
138082: sv: sv: sv: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 10:40:40) (svar på 138081)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Det lyder som en rigtig god løsning, hvis den oversætter koderne, er det meget nemmere at fejlfinde på modellen.
De chips har jeg set, de lyder som en fantastisk god løsning, da de hele tiden ændre opsætningen efter de faktiske forhold.
Prisen er bare helt ude i skoven.

Nu må jeg igang med at finde en bærbar med Windows og så få fremstillet et kabel. Er det muligt at købe et færdig kabel nogen steder?

Tak for dine råd Michael.
Index
138083: sv: sv: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 10:42:39) (svar på 138079)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Henrik,
jeg har haft Rovergauge et stykke tid. Det virker ganske fint, og det er virkelig en "wauw"-følelse når der pludselig er direkte udlæsning af MAF, lambda osv. live på pc´en - mens du kører. Slut med fejlgætterier.
Ligesom alle andre læsere til 14CUX er det "read-only". Selve fuel-matrixen ligger i en Eprom, der kun kan ændres ved sletning i uv-lys og re-programmering.
Og jo, du får alle fejlkoder og mulighed for at resette dem.
Bortset fra ulempen ved at skulle have en laptop ombord,kan jeg ikke se nogen grund til at Hawkeye el.lign. skulle være bedre, tværtimod.
Der er faktisk nogle nørder, der er gået skridtet videre og arbejder med at omprogrammere 14 CUX i maskinkode. Hvis du googler Rovergauge i forummet Pistonheads, er der flere tråde om dette, hvor bl.a. Dan og Colin, der står bag Rovergauge også deltager. Det er dog så nørdet (hvem har f.ex.adgang til en Eprom-brænder idag?) at jeg nok mener at hvis man virkelig vil lege med sin motor på det plan, er en udskiftning til f.eks. Megasquirt nok at foretrække. Men underholdende læsning er det. For eksempel har Dan og Colin undret sig over visse rutiner i 14CUX, som kørte dårligt; Nu har en anden fyr så fundet ud af, at det skyldes en fejl i programmet, der så er rettet af forskellige patches. Lucas´programmørers fejltrin fra 1989 kommer pludselig for dagens lys, kan man sige...alt sammen pga. reverse engineering og extrem ihærdighed. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene...det minder mig lidt om en artikelserie i et svensk bilmagasin, jeg læser, hvor redaktionen brugte flere hundrede mandetimer og dele for over 20.000 på at sætte en Skoda 110 i ny-stand. Er det besværet værd, når der findes så meget andet, der er bedre?

RRC hilsen
Bo
Index
138085: sv: sv: sv: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 10:46:37) (svar på 138083)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hvis du virkelig vil kunne tilrette din motorstyring - så skal du skrotte din 14CUX, og som Bo skriver gå efter feks en Megasquirt - men det er en helt anden historie. Men det er fedt :)

Mvh
Michael
Index
138087: sv: sv: sv: sv: sv: Kode læser til efi 14cux (20-11-2013 11:51:46) (svar på 138085)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Det vil være lidt for meget at gøre ud af det, et sæt Megasquirt til 3,9i står til små 10.000 kr.
Jeg har startet med at sætte KN filter i og skifte alle tændings dele ud til nye og overvejer at sætte en Max torque knast i, men alt koster jo penge.