tilbage

Land Rover Forum  

138103: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 06:26:43)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Ja det lyder underligt med høj tomgang ved kørsel men sagen er:

Næsten hele mit tændings anlæg skiftede jeg ud til nyt, tændings ledninger, strømfordeler dæksel, rotor, tænd spole og vakuum forstiller.

Efter denne operation har motoren valgt at lægge sig på 1100 omdr. i tomgang så længe bilen triller. Så snart jeg kommer til et lyskryds falder den til de ca. 700 omdr. som den skal ligge på.
Når bilen triller er det lige meget om den er i gear om der er koblet ud og hvor længe den triller så bliver tomgangen oppe på 1100 omdr.
men så snart den holder stille bliver den normal.

Jeg har undersøgt div. slanger for utætheder og for om jeg uheldigvis skulle have fået vippet en af, desuden har jeg tjekket servo styringen for om der skulle sidde en kontakt på denne der kræver højere tomgang hvis der ikke er tryk på, men kan ikke finde en sådan kontakt.
Min ABS fungerer helt normalt.
Der er ikke aircondition på modellen.

Det drejer sig om en Land Rover Discovery 3,9i 1997.

Problemet er vendt med LR Parts og Sjelle uden held.

Alle forslag er meget velkommen.
138105: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 08:44:51) (svar på 138103)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Hej Henrik

Jeg fandt dette, måske det kan hjælpe dig videre?

The 14CUX ECU will
only go into full idle mode
when it detects the car is
stationary and the throttle position is below the idle threshold point.
This signal is used by the ECU to determine whether the car is
stationary or moving.
Its primary use is to tell the ECU when to switch into idle
mode but in some vehicles it is also used to trigger an upper speed
limit. This limit is usually restricted to 4x4s.
This signal will change with the road speed and is taken directly from the built in speed sensor fittet to the LT77 gearbox.

MLRH
Kenneth
138107: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 09:25:27) (svar på 138105)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Tak for dit input Kenneth

Det lyder som der ikke er noget galt, men det undre mig at de professionelle ikke ved det som du her viser, hvor har du det fra?

Er her andre der kører Disco 1 med 3,9 motor som kan fortælle mig om det er helt normalt at tomgang ligger ved 1100 omdr. når køretøjer triller og først når de 700 omdr. ved stilstand?
138110: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 10:06:40) (svar på 138107)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.104.81)
Jeg har lidt af det samme.
Du kan kontakte mig bagom, hvis du er interesseret.
138112: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 10:48:49) (svar på 138107)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Henrik,

Jeg har det fra dette link http://ecumate.com/documentdownload.html

Hvis du down loader ECUmate - 14CUX diagnostic unit used manual wil du på side 34 kunne læse det.

Det er fra Piston Heads forum som vist mest omhandler TVR biler, men de kører med rover motorer.

MLRH
Kenneth
138106: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 08:54:32) (svar på 138103)
John Sejr Pedersen #4785, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.230.202)
Måske din luftmængdemåler ikke virker så godt
138108: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 09:27:52) (svar på 138106)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Hvis min luftmængde måler ikke virkede korrekt ville problemet ikke have direkte indflydelse på om bilen triller eller ej.
Motoren går perfekt, bare med for mange omdr. når den triller.
138109: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 09:45:42) (svar på 138108)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Henrik,

Har du justeret den manuelle tomgang (den lille skrue som sidder ved siden af spjældmekanismen på indsugningen)?

Mvh
Michael
138111: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 10:23:40) (svar på 138109)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Nej den manuelle tomgang er helt perfekt 700 omdr.
Det kræver bare at bilen holder stille.
138113: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 11:54:38) (svar på 138111)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Det er ikke den tomgang jeg mener med "manuel" - prøv at læse vedlagte. Hvad er din tomgangs timing sat til ?

138114: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 12:02:03) (svar på 138113)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Tomgangs timing er sat til 700 + - 25 og den virker jo perfekt nå bilen bare holde stille.
Omdr. falder ned til 700 omdr når jeg holder stille hjemme og har givet den gas, og når jeg kommer til rødt lys og holder stille.
Problemet er kun at omdr. er 1100 i tomgang så snart bilen triller.
138117: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 13:08:50) (svar på 138114)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Henrik
Er bilen med manuel, eller automatgearkasse?
Er den med automatgearkasse, så kan problemet ligge der, -hvor underligt det end lyder.
Mvh.
Martin
138118: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 13:55:22) (svar på 138117)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Den er desværre med manuel gear, ellers et godt bud, Tak.
138119: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 14:22:45) (svar på 138118)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Henrik,
måske et skud i tågen, men anyway: Min ven Anders´ RRC havde på et tidspunkt samme problem, for høj tomgang i fart (vanskeligt at "motorbremse" mod et rødt lys), men OK tomgang ellers. Problemet var at temp.-føleren til kølervæske havde tabt forbindelsen, så ECU troede at motoren var kold (og derfor kørte i opvarmnings-mode). Vi fjumrede en del rundt med det, for der er faktisk to separate følere til kølertemperatur, nemlig én til instrumentet og én til ECU´en. Så check lige hvilken føler, der sidder hvor! Problemet var simpelthen dårlig forbindelse i stikket ved den føler, der gik til ECU´en.
Dette skrevet med tanke på at din Disco har samme setup som en RRC, jeg ved ikke om det gælder 100%.

RRC hilsen
Bo
138120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 14:34:25) (svar på 138119)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.109.170)
Det er et kanon skud i tågen, det lyder som en mulighed med stor sandsynlighed for at kunne være fejlen.
Jeg kæmper lige nu med at finde et diagram til modellen men vil så snart jeg er kommet hjem tjekke temp. følere til køler væske.

Tusind tak, det her tror jeg sku på.
Jeg vender tilbage med resultatet senere.
138121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 14:46:27) (svar på 138120)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)

Henrik,
dette er klippet fra LRs oversigt over Injections systemer gennem tiden:
"Engine Coolant Temperature Sensor (ECT)13CU/14CU/14CUX
• NTC type sensor
• Resistance range = approx.9200 ohms at -10°C (-22°F) to 175 ohms at 100°C (212°F). Approx. 300 ohms at 80°C (176°F).
• ECM fault default value = 36°C (96.8°F).
• Located at the top front of the engine, to the right of the alternator and in front of the plenum chamber."

Giver dig et præg om placeringen. Det giver også god mening, for ved en manglende forbindelse (= uendelig ohm) vil den tro at motoren er bundfrossen. ;-)
Held og lykke.

138122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 14:57:05) (svar på 138121)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Temp føleren til instrumentbrædtet har sandsynligvis kun en enkelt dum ledning på sig, mens den som går til ECU'en har et "Junior Timer" stik :)

Mvh
Michael
138124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 18:02:45) (svar på 138122)
Henrik Jørgensen #9102, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.155.249)
Mange tak til alle for hjælpen.

Problemet er fundet og løst.

En knækket ledning til temp, føleren den med to stik på sig var årsagen.
Nu ligger modellen på 700 omdr. som den skal, både ved stilstand og kørsel.
Det er fantastisk med så mange menesker der vil hjælpe.

Tusind tak.
138128: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (21-11-2013 20:17:16) (svar på 138124)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Og man må sige at de 600,- kr til klubkontingentet længe er sparet. ;)

Det svarer jo kun til de åbner motorklappen på et værksted.

Mvh
Kenneth Poulsen
149739: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Høj tomgang ved kørsel? (09-06-2015 09:17:43) (svar på 138128)
johnny sandbæk #9359, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.218.26)
halløj tumler med samme problem nu kun høj tomgang ved kørsel..vil nu skynde mig hjem og kikke til føler og ledning ..vender tilbage med svar mvh J.Sandbæk