tilbage

Land Rover Forum  

Index
138270: Rysteri i TD5 løst, ny opgave fundet. (28-11-2013 14:45:20)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.182.59.70)
Jeg har kæmpet med min 110" TD5 rystede en del, det var ved ca. 1600-2400 omdrejninger problemet lå, det var i alle gear, sågar rystede den også i bakgear, den har gjort det siden jeg fik den for en måneds tid siden.

Jeg skiftede motor ophæng da jeg kunne se det ofte kunne være der, det hjalp ikke.

Min mistanke gik meget på svinghjul da det åbenbart også kan være lidt af en synder, prisen på udskiftning gjorde at jeg så ville prøve lidt andre ting først.

Siden det nu var alle gear, kunne det ikke rigtigt være kardan eller trækaksler, så videre til gearkasse.

Jeg tappede olien af gearkassen ... 1,4 liter, og fyldte så næsten 3 liter på igen, det gjorde heller ikke nogen forskel, udover gearskiftet er blevet MEGET bedre.

Derefter var det transfer kassens tur, der tappede jeg 0,9 liter af, og fyldte omkring 2 liter på før det løb ud af overløbet, men desværre gjorde det ikke den store forskel heller.

Nu var olieskiftene i gang, og selvom den ikke lige stod for at skulle have skiftet olie skader det jo ikke, så jeg skiftede motorolie og filtre i samme ombæring. Her kunne jeg så tappe 16 liter olie af :-) og fylde 8,2 på igen .....

Nu ryster den så ikke mere, men jeg har jo fået et lidt andet problem, som forhåbentligt er O-ringe på dyserne, ellers skal jeg til at lede efter et topstykke der kan sørge for at Dieselen holder sig til forbrændingskammeret.

Mvh

Jan
Index
138282: sv: Rysteri i TD5 løst, ny opgave fundet. (28-11-2013 21:13:18) (svar på 138270)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
fy for den..16 liter!!
skal starte med at sige at jeg ikke selv har prøvet det, men har læst på andre fora at dine symptomer ligner mest en topstykkefejl. det er noget med at dieselen fremføres til dyserne via et internt rail i topstykket og flækker topstykket på en sådan måde at dette rail bliver utæt, vil dieselen pisse ind i motoren istedet for at blive i railen som det var meningen,

håber du kan bruge det til noget.
vh Jacob
Index
138287: sv: Rysteri i TD5 løst, ny opgave fundet. (28-11-2013 23:36:05) (svar på 138270)
Nicolai Kamuk Rosenfalck #8442, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.65.231)
Jeg har fået udskiftet flammeskiverne, som kunne være dit problem.
Er ikke den store mekaniker, men de skulle tætne mellem dyser og brændkammer.
Motoren ville ikke rigtig starte og ville ikke kører jævnt, efter udskiftningen var problemet løst!
Index
138291: sv: sv: Rysteri i TD5 løst, ny opgave fundet. (29-11-2013 06:22:52) (svar på 138287)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Jeg bestilte i går nye O-ringe, flammeskiver og ventildæksel pakning ved Williams,
så det bliver lidt spændende.

Nu er jeg jo opmærksom på problemet, og kontrollere oliestand, selv efter en tur i Lidl.

Det triste er at man jo ikke umiddelbart kan se om den skulle have problemet med topstykket.

Mvh

Jan
Index
138320: sv: sv: sv: Rysteri i TD5 løst, ny opgave fundet. (30-11-2013 13:05:59) (svar på 138291)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.77.23)
At O-ringe på dyserne bliver utætte og lukker dieselolie ned i bundkar er
en af "Die Sorges-kind"- kendt problem på Td5erne. Der bliver meget varmt hvor de sidder og det får O-ringene til at blive hårde og dermed utætte og måske endog knække. Ikke sikkert topstykke er skadet, men dieselolie har meget lille smøreevne, så det er en størrere trussel. Men mon ikke den gamle tommelfingerregel- kontroller motorolie ved hver optankning- skulle vel række.