tilbage

Land Rover Forum  

Index
138302: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 18:58:04)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
Dette mysterium har jeg, sammen med mine Facebookvenner, gået og grublet på nogle dage - uden at være noget frem til noget overbevisende.
Hvad siger I?

Motoren er en TDCi motor fra en Defender 2007, der har kørt 270.000.
På et tidspunkt lød det pludselig som om den kun kørte på 3 cylindre. Jeg havde ikke tid til selv at kigge på det, så "den autoriserede" fik den op og konkluderede at den var gået så meget i stykker at det bedre kunne betale sig at sætte en ny i - hvilket blev gjort.
Så nu er jeg ved at få min nysgerrighed styret ved at skille motoren ad og se hvad der var i vejen.
Jeg havde forventet at se et stempel, der var brændt igennem, men alle fire stempler, de 4 cylindre og alle ventiler ser ud til at være iorden - eller hvad?
På stempel #4 er der aftryk af en ventil, lidt mindre aftryk på #3 et lille aftryk på #2 og ingenting på #1.
Der er tilsvarende mærke på een ventil over cylinder #4, lidt mindre på ventil over cylinder #3 osv.
Alt andet ser helt fint ud, intet slid i cylindrerne, man ser kun "hone-mærkerne".
Kan en ventil over længere tid havde lavet disse mærker?, det ser ud som om topstykket har været længere nede bagerst eller hvad?

Mange har skrevet at der må have været noget i vejen med timingen af ventilerne (slap kæde, ødelagt tandhjul mm.), men alt så stramt og korrekt ud, da jeg skilte det ad.
Desuden kan det vel ikke være timingen, hvis der slet ikke er noget mærke på cylinder #1?

(billeder af de andre cylindre og ventiler følger længere nede)

Mvh Anders Northeved
Index
138303: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:00:01) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
Stempel #2
Index
138304: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:01:40) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
stempel #3
Index
138306: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:03:01) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
stempel #4
Index
138307: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:05:27) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
ventiler #1
Index
138308: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:06:38) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
ventiler #2
Index
138309: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:08:35) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
ventiler #3
Index
138310: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:12:17) (svar på 138302)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.134)
ventiler #4

- og så fik jeg lige "vendt" nummereringen af både stempler og ventiler forkert, så det jeg har kaldt #1 faktisk er det sæt tættest på føreren.
Index
138312: sv: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:58:40) (svar på 138310)
rasmus olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.166.59.10)
Plejl lejer defekte.tyder på olie pumpen har været dårlig.
Har set det samme på en td5 det var plejl lejer .
Den lød også meget grimt.
Index
138313: sv: sv: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 20:37:44) (svar på 138312)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.107.157.110)
Lyder som en god teori - jeg må ud og skille bunden ad, så jeg kan om det er dem.

Mvh Anders
Index
138314: sv: sv: sv: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 20:55:01) (svar på 138313)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.107.170.183)
Hej Anders
Enten er det stemplerne der kommer op i ventilerne eller også er det ventilerne, der går ned i stemplerne. Hvis plejlstangslejerne er i udu kan det lade sig gøre, men så ville der vel være mærker efter alle 4 ventiler i samme cylinder.
Kunne det tænkes at ventilfjedrene er blevet slappe, så ventilerne "svømmer". Det kunne jo godt tænkes at de blev det med alderen. Specielt hvis motoren er "opgraderet", bliver det hele lidt varmere.
Så et spørgsmål til dig. Hvad koster en ny kværn ilagt.
Det bliver spændende at høre resultatet.

Med venlig hilsen og god aften

Steen Larsen 0411
Index
138311: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 19:48:50) (svar på 138302)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg skal ikke kaste mig ud i en gætteleg med skæve topstykker osv.

Men vil blot give dig følgende link: http://www.defender2.net/forum/index.php
hvor du kan søge svar...
Index
138315: sv: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 21:35:09) (svar på 138311)
Rasmus Olsen #7261, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.166.59.10)
tror du finder synderen når du får bunden af og ser plejllejerne overfaldene er sikkert også løse hvis den har fået lov og køre lidt med banke lyde.
Den motor jeg har rodet med var faktisk oppe hos glad da de mente det var dysserne som var årsagen til bankelyden.
Men det var det ikke så vi skilte selv motoren og fandt fejlen på plejl lejerne ,og mener at olie pumpen har været synderen .
Den har samme mærker på to af stemplerne fra kun en ventil og mærke i topstykket (svagt) fra nummer på stempel.
Index
138316: sv: sv: sv: Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 23:02:20) (svar på 138315)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.107.157.110)
Ja, det viste sig så at være plejllejerne. Et var helt ødelagt og et var noget "løst i kødet" - så nu er mysteriet løst.

Til Steen: Ja, nu er det jo ikke billigt at være doven......
Jeg fik en motor, der havde gået 3000 km (altså næsten ny) med alt i pumper og dyser for 50.000 kr. (snøft) og måtte så give 20.000 kr. for at få den sat i (snøft igen).

Hvis jeg havde haft tid tror jeg jeg kunnet have fundet en tilsvarende på ebay for ca.35.000 kr. (og jeg vil ikke høre om nogen der tror de kunne få den billigere...) og så kunne jeg selvfølgelig selv har lagt den i.
Når man ikke har tid, så må man jo til lommerne.

Men positivt set: Nu har vi jo fået ny bil igen :-)

Min tanke er nu måske at kigge efter en gearkasse/reduktionsgearkasse som man så kunne have liggende, hvis der skulle ske noget.

Den gamle motor havde gået 275.000 km. , så det var jo lidt for tidligt der skete noget men - shit happens!

Mvh Anders
Index
138318: sv: sv: sv: sv: Motormysterium af de langhårede! (30-11-2013 09:30:10) (svar på 138316)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg undrer mig lidt over, at værkstedet ikke har udpeget fejlen for dig straks. 20.000 DKK for at lægge den i ? Det svarer til små 20 arbejdstimer.
Men hvor meget skadet er den gamle motor ?
Er der ikke noget, du kan sælge fra ???