tilbage

Land Rover Forum  

138245: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 03:26:20)
Niels Bo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.73.121)
Jeg er lige kommet hjem med falck. Efter at slangen i mit dæk gik på motorvejen ud for Aarhus.

Heldigvis var der ikke meget trafik. Men jeg var lige en tur i overhalingssporet inden jeg fik den hevet ud i nødsporet. Dækket er færdigt og der er revner og metaltråde der stikker ud. De andre dæk ser umiddelbart fine ud men jeg tør egenligt ikke tage chancen.

Jeg fik 4 extra dæk med da jeg købte bilen i maj. Da dem der sad på var næsten helt nedslidte. Så jeg har 2x4 stålfælge at gøre godt med.

På de gamle fælge med nedslidte dæk sidder der 7.50 r16. 235 /85 r 16 er en passende erstatning ikke?

De nye har jeg ikke helt styr på men de er ca. samme størrelse. Fælgen er lavet, så hjulet er trukket længere ud i hjulkassen, samme look som med en spacer på. Er der nogle fordele ved det eller er det lir, der bare mudre bilen til i terræn?

Jeg vil gerne have et par gode forslag til et helårsdæk i en fornuftig prisklasse ca. 1200 stk. Jeg kører nok mest på vejen som det ser ud nu. Men vil gerne tage grønt bevis - også. Jeg forventer at det bliver i hvert fald 80 % landevej. Da jeg ca. en gang om måneden skal besøge venner i Aarhus området. (bor selv i Aalborg)

Derudover har jeg ikke det store kørselsbehov. Jeg forventer at køre ca. 7000 km om året og min gamle Land Rover Serie III er mit eneste køretøj.

Lige et sidste spørgsmål skal der sættes en slange i dækket?
138246: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 06:18:41) (svar på 138245)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Har du måske fået fat i one-ton fælge? Kom med et billede så får du svar!
Jeg ville købe BFGoodrich A/T til helårs brug, klart!
138247: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 06:22:51) (svar på 138246)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.31.2)
ENIG ! Helt klart BFG A/T.....
138249: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 07:14:40) (svar på 138245)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.240.118)
Jeg har også kun gode erfaringer med BF Goodrich All Terrain i str. 235/85R16
Dejligt dæk :-)
Udemærket greb, maaaaaaange kilometer i dem.
Havde et sæt jeg kørte 80.000 km med inden jeg solgte vognen.
Har hørt om andre der har kørt 120.000 med sådan nogle.
Og nej, dem skal der IKKE slange i.

Så de er alle kr. 1500/stk værd.

Blink og vink
Stephen 'Monty'
5565 Ø.SJ.
138252: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 09:19:10) (svar på 138249)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Bare for at være anderledes, så vil jeg foreslå General Grabber AT2. Sådan et sæt har jeg og jeg er yderst tilfreds. Lidt billigere end BF Goodrich AT og ifølge en test jeg læste engang mindst ligeså godt.

Det er naturligvis ikke et rigtigt vinterdæk, men det er M+S mærket og har vinterdæk egenskaber. F.eks har det tynde riller i mønsteret som minder om det man ser på sibede dæk og det er forberedt på pigge.

Jeg har kørt på disse dæk nu i en år-række under alle slags forhold og i stort set al slags terræn, måske lige bortset fra, ørken, og jungle. :) Det eneste der kan være lidt vanskeligt er dyb mudder. Her lukker mønsteret til. Men det tror jeg alle All-terrain dæk gør. Her skal man op i et rigtigt mudder-dæk. Men i sne, grus, sand, skov, klipper, asfalt, græs osv der er er det et fremragende dæk, der vist også så vidt jeg husker er en anelse mere støjsvagt end BFG AT. Men det er vel en lettere akademisk problemstilling i en seriebil. :)

Mvh Niels
138255: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 09:30:48) (svar på 138252)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.77.83)
Jeg er helt enig Niels, General Gabber AT2 er et rigtig (super!) godt dæk med masser af km. Mine har rundet 100.000 ... og der er mindst 15.000 tilbage ..

Men de begynder at blive svære at finde..

Jeg sippede mine hviket reducerede støj og fik dem til at stå endnu bedre fast i regn og sne ..

Lars
138256: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 09:40:40) (svar på 138255)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Paddocks har dem tilsyneladende.

http://www.paddockspares.com/23585r16ggat2-235-85r16-general-grabber-at2-tyre-only.html

Og jeg er ikke helt med Lars. Hvorfor sipe dem? Er der ikke allerede skåret lameller i?

mvh Niels
138261: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 11:03:28) (svar på 138256)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.77.83)
Hej Niels,

Det er meget begrænset med lameller i forhold til dæk som er generelt gode i vådt føre. Jeg følte netop, at dækket ikke var fantastisk i vådt føre og da jeg stod overfor en vinter-laplandstur gav jeg det en chance. Jeg gjorde det iøvrigt selv og skar hver eneste knop om 2-3 gange med en kroget hobbykniv. Eneste forslag er at gøre det på et varmt dæk da gummiet er hårdt at arbejde i om vinteren :o)

Dækkene bed betydeligt bedre i sneen, bremser bedre i regnvejr og støjer mindre. Win-win-win.

Jeg har ikke haft problemer med at dækkene slides mere eller at have mistet gummiblokke på grund a sippningen.

Mine næste nye AT dæk vil jeg uden tvivl have sippet professionelt fra starten.

Lars
138253: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 09:25:44) (svar på 138245)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Som andre foreslår, så går man ikke galt i byen med BFG A/T. Dækket er ikke bygget til slange montering.

Men, det er ikke utænkeligt at fælgen reelt kræver slange i dækket. Det kommer reelt an på hvordan fælgen ser ud(og så ved jeg godt at der er en del der kører uden slange på fælge der reelt ikke er bygget til slangeløs montering) ;-)

mvh
Eddie
138259: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 10:11:24) (svar på 138245)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Hej Niels.

Først tillykke med din redning, som du beskriver det har det ikke været rart.

Jeg stemmer i med de andre, BFG AT er et yderst velkørende dæk.

Det er støjsvagt, det griber fint i terræn. MT er selvfølgelig bedre i mudder, men kan også være noget hårdere ved bilen generelt.

Som helårsdæk vil det være godt valg, du skal dog være forsigtig i vintersituationer - det er et helårsdæk, ikke et vinterdæk!

Jeg har også haft Goodyear monteret, de kørte også godt men samlede sten på gårdspladser med perlegrus, som så løsnede sig igen ved højfart.

Mht. dine fælge forsøger jeg med et par links.

Har du ved et tilfælde fået fingre i den sidste model bør du overveje at opbevare dem tørt og sikkert, deres gadeværdi er på niveau med platin, titanium, guld evt. stål med Bentley form

http://serielandrover.dk/viewtopic.php?f=5&t=1505&p=12389&hilit=oversigt+f%C3%A6lge#p12389'

Ellers er det med at lure på de andre biler.

> Bredde på dæk: godt ved blødt under, dårligt for svingradius og brændstof økonomi.

>Højde på dæk: godt for frihøjden, godt for gearing, dårligt for svingradius, belaster drivlinje.

Venligst Peter
138284: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 21:51:05) (svar på 138259)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.239.154)
"Andre har også købt Goodyear Wrangler AT 7.50x16" Passer fint til 5.5" serie-stålfælge. Calamiteten med nedsmeltet slange/dæk skyldes sikkert det klassiske- at der er lagt slange i slangeløst dæk, hvor så luftlommer bliver skubbet frem og tilbage under kørslen og udvikler varme.
Dog står der i min LR-instruktionsbog, at det er fælgtype der bestemmer om slangeløs eller ej- er fælgen til slange, skal der slange i, uanset slangeløs ell. ej og omvendt- er fælg til slangeløs, må der ikke lægges slange i, men så skal der jo slangeløs dæk monteres. Men nr. 1 er jo at tingene passer sammen. Et fif er at oppumpe slange let, ved montering i slangeløs dæk, på slangefælg, således luftlommer undgåes.
138285: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 22:15:55) (svar på 138259)
Mark Andersen #8943, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 95.166.172.10)
Jeg har et sæt Goodyear Wrangler radial i 7.50R16C som jeg er glad for. Det er et alternativ, hvis man ikke vil ofre formuer på dæk, men have et M+S mærket dæk i den originale størrelse. Se vedlagte link.

http://www.reifen-richtig-billig.de/de/Products/TyreByKey/10006105?et_cid=3&et_lid=2&utm_source=psmido&utm_medium=pse&utm_campaign=psmido&etcc_cmp=psmido&etcc_med=PriceSearchEngine

Jeg ved godt, at jeg stikker hånden i en hvepserede, men 436,- euro leveret i Danmark er altså billigt. ( ca. 3270 danske kroner for 4 dæk)
Det er så godt nok et slange type dæk - men det er seriefælgene vel også ?...

Med venlig hilsen

Mark
138286: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 22:49:06) (svar på 138285)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.239.154)
I princippet er seriefælge til slange jo, der er bare den aberdabei, at de klassiske 5.5" stålfælge stadig monteres på nye Land Rovere og har en del år været til slangeløs. Man kan kende seriefælge på de er nittet sammen.
Omvendt kan man kende slangeløs fælg på de er med rille, som forhindrer dækkanten i at søge ind mod midten og måske krænge af, i tilfælde af punktering.
138288: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (28-11-2013 23:53:19) (svar på 138286)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Blot for info...! forsøg på måske evt. at eliminerer forvirring mth. stålfælg.

Den gl. nittet fælg har pn# NRC7578 (udgået af produktion) og er afløst af pn# ANR4636PM som er svejst - begge designet til inderslange (mangler vulst på fælgprofil) - kender dog flere som bruger slangeløs-dæk... men de er nok ikke klar over det er usmart...

Der findes en moderne udgave af sammen stålfælg designet til slangeløs-dæk pn# RRC503600PM

Personligt synes jeg at tiden er løbet fra brug af inderslange - men det er jo en personlig afvejelse man gør - synes blot det evt. lige skulle nævnes at der er muligheden for at ændre på det... hvis man ønsker... uden det ændrer på ikonet´s udstråling


138293: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (29-11-2013 07:47:04) (svar på 138288)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Om det er "usmart" at køre slangeløst på et ældre stålfælg, det er muligt. Jeg begyndte med slanger i mine general Grabber 235/85R16 på standart SIII fælge men punkterede konstant, da dækkets forstærkningen åd slangen. Så pillede vi slangerne ud, fandt nogle fælgventiler, der passede i fælgen og jeg har ikke været punkteret siden LA lå i Jægerspris-lejren. Og det er ikke fordi jeg ikke har været ude at køre siden. :)

Jeg ved godt der er dem der påstår at jeg risikerer at krænge dækket af fælgen, men så hurtigt kommer jeg aldrig til at tage kurver i min gamle 2a og skulle jeg ramme en kantsten eller andet med så stor kraft at dækket bliver flået af, så har jeg nok andre problemer inden.

Mvh Niels
138292: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (29-11-2013 06:28:15) (svar på 138285)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
du har lagt mærke til at det dæk er et sommer dæk ikke?

/Leif
138305: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (29-11-2013 19:02:34) (svar på 138292)
Mark Andersen #8943, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 95.166.172.10)
Att Leif Glering.
Hvis det er Goodyear Wrangler Radial, som jeg henviste til du mener - jo så ser jeg godt at det på hjemmesiden står under sommerdæk. Jeg har dog set andre steder, hvor det står som helårsdæk. Jeg har det selv og kan bekræfte, at det er M+S mærket og står fint i sne og glat føre. Jeg har dem på når jeg rydder sne med 88'eren og sneplov.

M. v. h.

Mark
138341: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (01-12-2013 22:23:00) (svar på 138305)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.47.202)
Spørgsmålet er så om Leif mener den grønne eller den hvide sommer -<:O>
Men i princippet er det vel helårsdæk i og med terrændæk med M+S.
Wranglerne optrådte i en sammenligningstest for nogle år siden i et tyskt motorblad og de blev bedømt til anbefalelsesværdigt allround, kun overgået af Dunlop TG20 som dog kun findes i 205- og 215x16. Som jeg husker det, er Wrangleren og TG20 de eneste fra testen, der stadig produceres; vel en anbefaling.
138357: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 01:01:53) (svar på 138341)
Niels Bo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.73.121)
Så har jeg et par billeder til jer.

http://www.nielsbonielsen.dk/myblog/blog/land-rover/land-rover-serie-iii-88/land-rover-serie-faelge

Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med Ole. Han mener ikke der er tale om en 1 ton fælg men en modificeret militær fælg.

Jeg tror jeg vælger enten BF Goodrich All Terrain eller General Grabber AT2. Paddocks ser ud til at være billigst. Til henholdsvis 1200 og 1050 kr/stk. plus fragt.

Ud fra hvad jeg har læst på nettet er BF Goodrich at dækket mere holdbart og har længere levetid rigtig godt dæk på alt andet end sne. Grabber AT2 Er lidt mere stille og har bedre egenskaber i sne og vådt vejr, men holder ikke så længere. Det ligner et svært valg begge er gode dæk.

Tak for alle jeg svar. Det har været en stor hjælp.

138358: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 01:25:21) (svar på 138357)
Andreas Kaup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.49.51.115)
Det er helt korrekt at fælgen er modificeret - samme dimensioner som de eftertragtede OneTon, og er man til den slags så go for it. Originale bliver de aldrig, men det ser ingen når musikken spiller - og de skal nok holde!
Personligt ville jeg nok købe dæk til de eksisterende smalle fælge, og du har fået mange gode bud :) Der er jo også lidt forskelligt til salg her på siden, men ikke rigtigt i nordjylland.

Ellers lidt en skam at din side ikke indeholder billeder af vognen - jeg kunne godt tænke mig at se den malet i en pæn farve.
Håber du har fået skiftet taget og støddæmpere samt lyddæmpet lidt - og så har du en fin daily driver!
Kig evt. ud hvis du får brug for at låne lidt værkstedsplads en dag - så giver jeg en kølig :)
Mvh. Andreas - tidligere ejer af vognen.
138380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 18:51:54) (svar på 138358)
Niels Bo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.73.121)
Hej Andreas

Tak for tilbudet.

Der er billeder her:

http://www.nielsbonielsen.dk/myblog/blog/land-rover/land-rover-serie-iii-88/billeder-af-min-88-der-bliver-malet

Jeg tænkte nok at der var nogen der ville spørge :) så jeg oploaded dem igår aftes.

Det var første gang jeg har prøvet at arbejde med en malersprøjte. Så der kom godt nok lidt løbere ud af det. Men ellers syntes jeg at resultatet blev fint.

mvh. Niels Bo
138364: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 09:42:15) (svar på 138357)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Umiddelbart ligner det nu Standart SIII fælge for mig, men Andreas må vel vide det. :)

Hvis Generalerne er bedre i sne og oven i købet billigere, ja så ved jeg nok hvad jeg ville vælge. Især hvis de også skal bruges til lidt vinterleg Jeg ville vælge de samme dæk igen. Og det der med holdbarheden, du skal godt nok køre meget i din seriebil, hvis du kan nå at slide dem op, før de er rådnede. Og det gælder for både BFG og Generalerne.

Bestiller du hos Paddockspares skal du lige være forberedt på at de tager 10£ +VAT for *hvert* dæk, da de pga vægt er nødt til at sende enkeltvis. Husker da pakkeposten kom med mine, han var ved at blive kvalt over hvor tunge de var. :D

Mvh Niels
138376: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 16:56:36) (svar på 138364)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.202.100)
Jo Niels-også for mig ligner det en ganske almindelig 109"/SIII-fælg. Hvor det lige er, der er modificeret, må vi have tilgode, indtil et billede fra inderside foreligger. De Oneton-6 1/2X16fælge jeg har kendskab til, er bredere til begge sider, således ET på 33mm er intakt.
138377: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 17:30:34) (svar på 138376)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
http://www.offroad-forum.dk har en lang opsummering af forskellige dækmærker...
138379: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 18:34:56) (svar på 138376)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
De øverste fælge i linket er almindelige. De nederste er FV738903 (militær) fælge. Dette er i sig selv ikke spor anderledes end civ tilsvarende fælge (569690 som er en sen 109" fælg). MEN de er blevet bygget om. Se svejsningerne imellem inderplade og yderring.
138378: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 17:37:58) (svar på 138245)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Kig på : http://www.daekonline.dk/4x4-daek.html

De har helårs 4x4- dæk til små 1.200 DKK incl. moms og levering...
138383: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (03-12-2013 20:17:39) (svar på 138378)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.253.129)
Hertil www.daek24.dk Daek-onlines discountbutik! Begge er fragtfri; har handlet flere gange med Daek-online og til min overraskelse er det Post-danmark der udbringer.
138420: sv: sv: Helårs dæk til en serie vogn - hvad skal jeg vælge? (04-12-2013 19:54:04) (svar på 138378)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Min OneTen kører på standard LR-ståfælge og er monteret med General Grabber 235/85/16C - det udmærket allrounddæk.

Købte fem styk for 4.000 DKK alt incl. for ca. fem år/ 100.000 km siden!