tilbage

Land Rover Forum  

Index
138467: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 16:47:45)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Min OneTen med 200 tdi har den lave 1: 1,6 gearing, men da jeg kører mange lange ture, vil jeg gerne sænke motoromdrejningerne.

Ashcroft tilbyder to muligheder: een med 1:1,4 og een med 1:1,2

Om sidstnævnte skriver Ashcroft, at den er fortrinsvis til Td5er, men har nogen samme gearing monteret i deres Defender med 200 tdi/300 tdi ?

Planen om et overdrive har jeg skrottet.
Index
138469: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 17:07:34) (svar på 138467)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.167.47)
Du kan kontakte mig "bagom" hvis du vil have mine erfaringer.
mvh
Knud, uden "taletid".
Index
138470: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 17:27:58) (svar på 138469)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.81.0)
110"ere som hardtops og pick-ups var, tidligere, seriemæssigt i forb. med diesel, monteret med transferkasser i udveksling 1-1.667; som STW og busser 1-1.141. En 110" med 200TDI skulle sagtens kunne trække i forb. med 1-1.141. 1-1.22 var i forb. med V8. Make your choice og slip for Torp-Madsens strandhugstforsøg "bagom" systemet.
Index
138471: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 17:35:25) (svar på 138467)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Lavede på et tidspunkt en 200tdi 90" til mig selv til at pendle fra Jelling til Middelfart. Da jeg lavede bilen satte jeg en renoveret LT77 i fra Ashcroft og en transferre med 1:1,22 gearing i fra en Disco. kørte på standard størrelse hjul og den var en drøm at køre motorvej i. Gik ved perfekt omdrejningstal og lå altid lige over 11km/l. Motoren var ikke skruet eller på anden vis optimeret.
Så den kan jeg godt anbefale. Hvis man aldrig kører motorvej kan en 1:1,4 godt gå, men skal man køre 90+ i længere perioder uden store dæk vil jeg helt klart vælge 1:1,22
Index
138472: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 18:14:48) (svar på 138471)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
TAK, Søren,

det var lige det, jeg ville vide...


Men også tak til de andre, der har svaret!
Index
138474: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 19:28:34) (svar på 138471)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Den viden nupper jeg også lige med videre :-) Men kan man selv udskifte de rette tandhjul eller skal man sende hele skidtet til ombytning hos Ashcroft?
Index
138477: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (05-12-2013 20:09:58) (svar på 138474)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det kommer an på, hvor fingernem og erfaren du er!

Her kan du se fremgangsmåden:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=44

Index
138483: sv: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 11:08:45) (svar på 138477)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Hej Paul

Jeg har en 110" STW, 200tdi. Jeg kører en del motorvej, og har jeg noget på krogen, er det max 750 kg. Til gengæld kører vi på ferie i den med 5 personer, trailer, tagtelt og fuld oppakning.

For et års tid siden skiftede jeg fra en 1.4 til en 1. 2, som jeg lånte fra en RRC. Det er det bedste jeg har gjort for min gamle LR! Nu har jeg kørt ca. 10.000 km med den nye opsætning. Gearingen passer rigtig godt til 200tdi/LT77. Jeg slipper for de høje omdrejninger på motorvej (= mindre motorstøj), og jeg oplever slet ikke de hyppige gearskift og problemer med at komme op ad bakkerne, som jeg ellers blev advaret om, bl.a. her på forum. Ved bykørsel passer den højere gearing også fint.

Benzinøkonomien har ikke ændret sig nævneværdigt, så vidt jeg kan se. Jeg tror umiddelbart ikke det skal være den primære årsag til at skifte. Til gengæld er den øgede kørekomfort pga. lavere omdrejninger det hele værd.

Hvordan gearingen passer, hvis man jævnligt har 3500 kg. på krogen, må andre udtale sig om.

Mlrh
Niels Henrik




Index
138484: sv: sv: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 12:20:08) (svar på 138483)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.250.14)
BENZINøkonomien??? :-))
Index
138485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 13:07:54) (svar på 138484)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Argh, det må være den dårlige samvittighed over fruens tørstige borgergryde, der rumsterer i baghovedet!

Jeg mente selvfølgelig 'brændstofsøkonomi" :-)
Index
138487: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 14:33:34) (svar på 138467)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.8)
Hej Paul.

Du er formodentlig med på, at en meget enkel op-gearing kunne være hjul med større omkreds? Det er vist indtil +5%, der er tilladt. Måske var det et forsøg værd inden større indgreb? Måske er det nok?

Jeg kørte selv på et tidspunkt en 300 Tdi'er på 285/75/16 i stedet for 265/75/16, og der kunne man tydeligt mærke forskellen. Det var ca. +2,5%.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
138488: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 15:08:39) (svar på 138487)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.99.118)
Spørgsmål til Niels Henrik

Hvilken dæk størrelse har du på ??
Index
138491: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 16:36:17) (svar på 138488)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Hej Anders

Jeg kører 7.50x 16 med landevejsmønster
Index
138489: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 15:35:31) (svar på 138487)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jo, Søren, den med 'dækgearingen' kender jeg til, men slet ikke taget i betragtning, da det giver en større vendekreds plus at bilen bliver så høj, at den ikke kan gå ind i garagen. Desuden har dækkene kun kørt små 100.000 km og har fortsat godt med mønster...
Index
138490: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 16:31:44) (svar på 138489)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Paul, den med vendekredsen må du lige forklare...

Er det fordi de større hjul vil støde på føringsarmene til forakslen, at vendekredsen forøges? For hvis du kan dreje større hjul til samme styreudslag som med de nuværende hjul, giver det iht. min geometri-undervisning i folkeskolen hverken større eller mindre vendekreds (eller vendediameter, som vi siger i Kbh. ...)
Index
138492: sv: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (06-12-2013 20:03:56) (svar på 138490)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jojo, Mikael,

København har nu altid ville være noget for sig selv, men herover på kontinentet eller fastlandet er vort sprog lidt anderledes pga. en tættere tilknytning til de store tekniske nationer, hvor man bruger betegnelsen 'Wendekreis' eller 'turning circle' for det fastlandsdanske ord vendekreds...
Jeg accepterer fuldt ud 'vendediameter', da jeg også kender til 'turning radius' eller Dreh- eller Wenderadius'.

Bortset fra denne lille udflugt i de udenbyske dialekter, så har du grundlæggende ret i, at ved samme styreudslag har dækstørrelsen ingen betydning.

Det forudsætter dog, at det er muligt, at opnå samme udslag og det er her, hvor min påstand er korrekt.

Ved samme konstruktionelle forhold, skærme, ramme, føringsarme m.v. vil større dæk give et mindre udslag og derfor en større vendekreds.

Jeg skiftede engang 7.50x 16 ud med 9.00x16 på en 109": der skulle saves en del af skærmene før dækkene gik fri og der kunne opnås en nogenlunde brugbar vendekreds.

Men gearingen var så absolut højere...
Index
138493: sv: sv: sv: sv: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (07-12-2013 17:36:08) (svar på 138492)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.0.75)
Indpresningsdybden vil påvirke vendediameter, så andre fælge eller dæk som er højere men ikke bredere, vil kunne adressere de udfordringer
Index
138494: sv: 200 tdi med højere gearing - erfaringer efterlyses! (07-12-2013 19:09:42) (svar på 138467)
Anders Hatting Larsen #8972, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.63.38.210)
sæt et sæt på som disse så fåes de ikke større :O)