tilbage

Land Rover Forum  

Index
138573: ARB diff. lock (11-12-2013 09:16:14)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Hvad er det helt specifikt en ARB diff. lock egentlig gør og er den i det hele taget nødvendig på en Defender, når man køre med differentiale spær????

Jeg har set et par videoer på youtube og det virker jo meget imponerende, men jeg fatter ikke rigtig hvorfor man skulle installere det, da jeg havde den opfattelse at det allerede fungere sådan, når man kørte med differentialet spærret.

Hvis det er nice to have, er der så nogle der ved hvad sådan noget koster at få monteret ved en forhandler.

Mvh.

Claus
Index
138574: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 09:38:31) (svar på 138573)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Kør ud til Team Bertelsen for at få chokket...

ARB låser ude på akslerne, mens LR eget kun låser inde på transferboksen.

Hvis LR havde ment, at deres biler skulle have diflock ude på akslerne, havde de nok tilbudt løsningen selv og bygget deres biler derefter.

Hvis du kører i krævende terræn ofte, er systemet nok 'nice to have' - men ellers vil du kunne også leve uden...
Index
138575: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 09:40:52) (svar på 138574)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Ok...jeg konkludere at det er DYRT :-)

Claus
Index
138576: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 09:45:13) (svar på 138575)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Hej Claus

Du skal ud og prøve det på egen krop.
Nu ved jeg jo at du er på "Grønt bevis" holdet i foråret. Og det er jeg også at finde, og jeg har monteret ARB air locker i min bagaksel.
Og den skal du naturligvis ud og prøve. Vi finder nogle spor og prøver først i en bil uden, og derefter med spær. Så er forskellen til at få øje på.....

Blink og Vink

Index
138577: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 09:52:49) (svar på 138576)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Uhhh nej tak, så rykker mit grej luder gen i mig og så bliver jeg nød til og have det :-) ........men hvis vi nu ikke fortæller min kone det, vil jeg måske godt prøve alligevel :-)
Index
138578: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 10:05:16) (svar på 138577)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Pris komplet ca. 25.000 og ca. 15.000 hvis man "nøjes" med bagakslen :-)
Index
138579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 10:37:08) (svar på 138578)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
... og hvad skal konen så have ????
Index
138580: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 10:38:36) (svar på 138579)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Et kys på kinden og en glad mand :-)
Index
138581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 11:06:37) (svar på 138580)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Tag lige at overveje Ashcroft Air locker istedet...
Index
138584: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 11:49:32) (svar på 138581)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.185.19)
Ja den fra accroft virker 100%, blir ikke utæt som arb'en og lige så nem og montere! Og hvis du bare har lidt tegnings forståelse kan du nemt selv montere den . Så koster det kun 7500,-
Index
138586: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 11:54:03) (svar på 138584)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Ok det lyder interessant, har som sagt intet forstand på det, jeg troede en LR kørte med fuld diff spær både forand og bagved lige som en GD. Er omskolet på både 240 og 280 og med diff spær på det hele er der jo stort set ikke det man ikke kan køre op/ned og igennem :-)
Index
138585: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 11:52:30) (svar på 138581)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nu kunne man også vælge at begynde i det små og lige prøve off-road kørsel i det små først. :) Der skal jo også være plads til udvikling.

Man kan altså sagtens ha det sjovt uden spær på akslerne.


Mvh Niels
Index
138587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 11:57:16) (svar på 138585)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Det har du helt ret i Niels, jeg troede bare som sagt at LR og Mercedes diff spær virkede ens og derfor kunne jeg ikke lige se meningen med en air lock
Index
138588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 12:07:19) (svar på 138587)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Lyt til Niels (ikke kun om søndagen)

Spær er uundværligt på en trophy bil, FOR DEN DER VED HVAD HAN LAVER.

Spær i akslerne, er vejen frem, men også vejen til at vælte, og knække aksler etc.

Prøv nu at køre i bilen som den er, og lær den at kende.
Når du så finder ud af, at du vil mere, så køb spær. Evt. brugt. Af og til er der hele "klumper" til salg på roverbørsen.
Og har du ikke 24 splines, så skift til dette, før du køber spær. Spær på 10 splines er nogo !!

1270
Paw
Index
138592: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 14:10:35) (svar på 138588)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.10)
Hej Claus

Jeg er enig med Paw - lær bilen at kende uden, og monter så når behovet er der, eller du af anden årsag skal have lavet noget i klumpen, så diff'et alligevel er ude / skal skiftes.

Når du kommer til Grønt bevis, så for du helt sikkert indsigt i hvordan diff'et virker i spærret og i låst tilstand. Kort fortalt så gør et akselspær det, at de 50% af kraften som bliver sendt til akslen af det det spærrede centerdiff, vil tvinge begge hjul til at dreje rundt hvis akselspærret er aktiveret. Er det ikke aktiveret vil alt kraften smutte ud i det hjul der lettest kan rotere.

Jeg er typisk også til stede ved Grønt bevis i Østjylland, så har du ikke mod på at prøve Brians 110" med spær fordi du selv kører en 90", så er du velkommen til at prøve forskellen i min 90".

Vi ses om ikke før, så den 16/3 til Grønt bevis.

/Morten
Index
138591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 13:43:29) (svar på 138587)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.199.103)
Hej Claus,

Et differentiale er principielt det samme uanset om det sidder på en G280 eller på en Defender. På en 280 har du et i midten og et i hver aksel. Det har du også på din Defender, men i modsætning til G280, så kan du kun låse det det i midten. Et air locker eller andre typer, er simpelthen bare eftermonterede spær til akslerne ligesom på G280. Der findes også LR modeller hvor det fås som ekstraudstyr fra fabrikken.

Når du tager Grønt bevis, så burde du blive båret igennem teorien om hvilke differ og spær din bil har hvornår, og hvordan de bruges.

MVH Jakob E S
Index
138593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 14:16:13) (svar på 138591)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Tak for hjælpen så blev jeg lidt klogere....hvad menes med 24 splines??

Index
138594: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 14:45:10) (svar på 138593)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.182.59.70)
Splines er det antal stråler der er på akslerne, du kan se forskellen på billedet

-
Jan
Index
138595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ARB diff. lock (11-12-2013 14:47:28) (svar på 138594)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.213)
Ahh ok, så det vil sige man også skal have nye aksler og tandhjul dertil