tilbage

Land Rover Forum  

Index
138760: Slør i transmissionen (19-12-2013 07:04:15)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Jeg er, efter 15 års pause med Landrover, tilbage og har erhvervet mig en 110 Defender fra 96. Den er som mange udstyret med slør i transmissionen - det populære "klonk" ved tilkobling, motorbremsning kontra træk. Jeg har skiftet drivflangerne i alle hjørner og det tog lidt af det. Selvom drivflangerne er nye så har de stadig lidt slør i.f.t. akslerne. Skal der være det? Måske kommer dette "klonk" som en kombination af slidtage på aksler, differentiale, gearkasse? Nu er der yderligere kommet mislyd, kun af og til, som om der bliver slået på et jernrør med med en hammer, af og til ringlen/raslen og er lidt nervøs for det totale sammenbrud! Jeg kender ikke de "tolerancer" der evt.måtte være i hele transmissionen fra hjulene til gearkassen og når jeg tager fat i kardan, hjul, aksler m.m. kan jeg ikke vurdere hvor sandsynligheden for fejlen er. Nogen der kan hjælpe med at stille diagnosen? Jeg kommer gerne forbi med bilen.
- og så også en glædelig Jul og godt Nytår til alle her!

Mvh
Thomas
Vordingborg - 40184601
Index
138761: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 07:45:49) (svar på 138760)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.48.129.34)
Hej Thomas

tillykke med bilen.

Jeg kan ikke sige hvor dit slør er eller hvor meget der må være. Jeg har en defender fra 95 den har også slør og jeg har skiftet begge differ(til spær) HD aksler i front samt CV-joints. Resultat ingen forskel så jeg har 'vænnet' mig til rolige tilkoblinger v. dagligdags kørsel, men den får nogle tæsk i terræn. Mit bedste gæt er hoved gearkassen :( dyrt.
Ringlen/raslen har jeg kun når der ligger løse ting og sager rundt omkring. ;)

/Leif
Index
138789: sv: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 19:04:51) (svar på 138761)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Leif
Tak for det - det er tilsyneladende ret almindeligt - jeg havde i øvrigt også problemet med den tidligere jeg havde. Jeg kører videre som den er til den store renovering er nødvendig.

mvh
Thomas
Index
138762: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 07:52:48) (svar på 138760)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Tillykke med vognen! Nu begynder rutsjebane-turen med glæde og bekymring igen for dig :D
Pga. opbygningen af LT230 er der overraskende meget slør i den når man køre med oplåst centerdiff. Ikke rigtig noget man kan gøre noget ved. Ligeledes syntes jeg den der famøse Defender 'klonk' lyd er meget mere udbredt i en 110" med Salisbury bagaksel. Salisburyen kører med meget 'backlash' og pga. dens robuste konstruktion ifh til Rover diffet er lyden og følelsen mere markant og skarp. For det meste er det simpelthen et spørgsmål om tilvænning, lige lære at bruge koblingen rigtig ved gearskift, især i de lavere gear. Og ja så lærer man også at leve med lyden.
Jeg tror ikke du behøver bekymre dig helt vildt, skift/tjek alle olier på aksler og begge gearkasser, hvis alt er fint der kan du ikke gøre mere, det kan hurtigt blive spild af penge at skifte gearkasse når man ikke er 100% sikker på hvad der er defekt. Du er ikke i tvivl når en gearkasse ikke gider livet mere, så hvis en af dem er på vej hinsides så skal det nok blive tydeligere med tiden. Så kør du bare videre og nyd din dejlige vogn :)
Index
138790: sv: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 19:06:47) (svar på 138762)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Sørem
Tak, tak for godt indput, jeg kan bruge det. Det beroliger mig at det er så almindeligt. Jeg kan leve med det famøse "klonk" i en tid men vil gerne af med det, men det kan så vente til den helt store restaurering skal til at foregå.

mvh
Thomas
Index
138769: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 13:23:33) (svar på 138760)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Inden du bruger flere unødige kr så check alle gummibøsninger i undervognen incl "A-frame Ball"
Check også kardanner og kardan kryds!
Ovennævnte ting er helt alm klonk lydgivere!
Index
138791: sv: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 19:09:51) (svar på 138769)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Ole

Det vil jeg gøre - der er åbenbart et mere almindeligt problem.
Tak for det!

mvh
Thomas
Index
138782: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 17:52:16) (svar på 138760)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Tjek også drivflangerne ved indgang i differ og reduktionsgearkasse, de kan være gået løs.
Index
138792: sv: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 19:11:12) (svar på 138782)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Stig

Det havde jeg ikke lige tænkt på men et super tip
Tak for det!

mvh

Thomas
Index
138786: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 18:14:23) (svar på 138760)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Det er fuldt ud muligt at få sin Land Rover til at være helt fri for klonk.

Selv har jeg kørt klonk fri de seneste ca 5 år efter nogle udskiftninger.

Der er bare rigtigt mange steder et klonk kan stamme fra i en Land Rover, og ofte er der mere end en kilde.

Du må gå hele den roterende drivlinje systematisk igennem. Hovedgearkasse, reduktionsgearkasse, center differentiale, kardan aksler, differentialer, stikaksler og drivklumper.

Dertil må du gå hele undervognen igennem. Alle bøsninger, alle fjederskåle forneden såvel som forovern, alle støddæmpere og disses ophæng samt kugleleddet og bøsningerne i A-rammen til bagakslen.

Så er du ved at være det hele igennem og har sikkert fundet flere steder.

Det betaler sig at få den på en centersøjlelift der kan løfte under rammen, når man skal udføre disse tests.

Gå langsomt og systematisk frem. Hav et udvalg af koben, dækjern og brækstænger til rådighed for at kunne tage ordentligt fat når du skal afsløre fejlene i undervognen.

Finder du f.eks. at en enkelt bøsnings samling er slap, så skift alle bøsninger og deres bolte og møtrikker i hele undervognen. Så kører den bedre og der går mange år før du skal bekymre dig om det igen.
Index
138793: sv: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 19:13:45) (svar på 138786)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Kristian

Ja jeg kan godt se en gennemgribende tur du beskriver ville kunne gøre underværker - det må vente lidt men er dog på tegnebrædtet.
Tak for dit indlæg

mvh

Thomas
Index
138801: sv: sv: sv: Slør i transmissionen (19-12-2013 20:58:28) (svar på 138793)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.48.8)
Med permanent firhjulstræk er der mange led "The Force" skal passere på vej ud til slidbanen på dækket og dermed fremdrive bilen; er der bare mm. slid og slør hvert led i drivlinie, kan det afstedkomme anseligt klonk.
Den virklige skurk, der kan "Bring you off the Road" er nedslidte stråler på den forlængede højgearsaksel, der går ud i transferkassen. Evt. slid kan kontrolleres ved at afmontere det runde 5-boltsdæksel i bagenden af transferkassen og dreje på håndbremsetromlen. En kilde til klonklyden kan også være, som det fremhæves andet stedts, bærekuglen på V-stangsophænget-
der hvor bagaksel er lejret for oven. Er Land Roveren med flydende drivaksel, dvs. der er navskive med stråler ud over stikaksel ude i hjulet, er det en god ide, dersom der er konstateret slid, også at skifte stikaksler. Slidte stråler i navskive skyldes ofte slør i hjulleje.
Index
138809: sv: sv: sv: sv: Slør i transmissionen (20-12-2013 06:34:57) (svar på 138801)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Verner

Tak for svaret - jeg har fået mange gode input og vil tjekke de ting ud du skriver kan være problemet. Tak for hjælpen

mvh

Thomas
Index
138813: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i transmissionen (20-12-2013 08:49:20) (svar på 138809)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Thomas

Ud over alt det tekniske klonk der er udførligt beskrevet i andre indlæg, så er klonk eller ikke klonk et spørgsmål om kørestil.
Hvis du slipper koblingen på samme måde som du gør i en personbil kan du ikke undgå klonk, men hvis du er lidt mere gelinde - uden at fedte kobling- så reducerer du klonkeffekten ganske betydeligt.


mlrh Claus
Index
138823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i transmissionen (20-12-2013 13:54:45) (svar på 138813)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
Hej Claus

Jeg kører gelinde og det går også ok, men det var nu rart at få det helt væk på et tidspunkt men kan forstå de fleste har fornøjelsen af dette fænomen - tak for svaret til dig også!

mvh

Thomas
Index
138832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i transmissionen (20-12-2013 19:13:17) (svar på 138823)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det findes et stort udvalg af muligheder, men hyppig smøring af kardaner virker forebyggende, men næppe kurerende...
Index
138839: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i transmissionen (21-12-2013 05:55:52) (svar på 138832)
Thomas Nøhr Bertelsen #9121, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.89.142)
HejPaul

Det vil jeg prøve også - tak for det

mvh

Thomas