tilbage

Land Rover Forum  

Index
138842: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (21-12-2013 15:48:50)
Anne Mette Guld Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.235.204)
Hej LR-freaks!
Under landevejskørsel kommer der pludselig en lugt af brændt elektronik, og ca. 5 min. efter begynder der at komme støj fra motorrummet. Jeg stopper omgående og forsøger at finde frem til hvorfra støjen kommer, men ej muligt. Efter at have standset motoren forsøges at starte igen hvilket lykkes, men efter ca. 5 sek. sætter motoren ud og kan derefter ikke starte. Ved forsøg på at starte blokeres motoren, det virker umiddelbart som om motoren har 'sat sig'.
Der er ved kontrol normal oliestand og der har ikke været tale om overophedning af motoren.

Håber der er nogle der kan bidrage med gode råd.

Vh. Anne Mette Guld Hansen
Index
138843: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (21-12-2013 15:58:29) (svar på 138842)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Det lyder træls.

Defender eller Discovery?

Er der nogen kontrollamper der lyser eller ikke lyser?

Defender: Hvordan lugter der i sædekassen under højre forsæde og foran gearstangen der hvor sikringerne sidder?

Discovery: Tilsvarende ude i motorrummet.
Index
138844: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (21-12-2013 16:08:55) (svar på 138842)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Tag batterikablerne af og få bilen bugseret til nærmeste LR-kyndigt værksted.

Resten er blot at spille hasard!
Index
138845: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (21-12-2013 16:18:57) (svar på 138842)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Kan se, du ikke er medlem eller har eget medlemsnummer...

Her nogle adresser:

Ole Meldgaard, Herning
LR-Parts, Skanderborg
Team Bertelsen, Sjelle ved Aarhus
Tohuse Auto, Hvam nær Viborg
Claus Vogter, Horserød (?)

plus naturligvis de autoriserede LR-værksteder, hvis adresse du finder på www.landrover.dk

Hvor holder du hen ?
Index
138848: sv: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (21-12-2013 21:19:25) (svar på 138845)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.30.75)
Har den drukket al kølervæske? og sprængt toppakning; flere Td5er-ejere har oplevet motor, af forskellige årsager, er brændt varm selv om kølevandstermometer har vist alt i sin skønneste orden. Kan dog også være def. turbo.
Index
138859: sv: sv: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (22-12-2013 09:24:49) (svar på 138848)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Sprængt toppakning og defekt turbo giver ikke lugt af brændt elektronik, det er snarere motorstyringen som fejlen ligger i, "tænder" den for tidligt kan det virke som om motoren står fast, har i prøvet at tørne motoren med en nøgle på krumtappen?
Tror du skal satse på en autotrailer til et værksted med reservedele på lager :-)
Index
138866: sv: sv: sv: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (22-12-2013 13:50:32) (svar på 138859)
Anne Mette Guld Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.235.204)
Hej -
Den kan skubbes/trækkes afsted imens den er sat i gear, så motoren kan køre rundt. Men den tager ikke fat når der drejes på nøglen. Måske der er håb for, at motoren ikke er total ødelagt?

Kan det være plejlstængerne der er knækket?
Index
138867: sv: sv: sv: sv: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (22-12-2013 13:57:48) (svar på 138866)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Efter din første beskrivelse har der været brand i elektronikken, så derfor på værksted med den. Kan være, at skaden dækkes af din kaskoforsikring. Se din forsikringspolice.
Altså ikke pille ved bilen, lad en kyndig person gøre det.
Plejllejre afgiver ikke lugt af brændelektronik.
Index
138868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (22-12-2013 14:17:02) (svar på 138867)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.195.75)
Nu er det jo ikke "elektronikken" der lugter ved overophedning, men lakken, epoxyen og glasfiber,som printplader idag er lavet af.
Men altid noget motor kan tørnes. Kik i passager-sædekassen om tegn på overophedning; af med sædebund-- sidder i klemmer, kan være lidt af en kraftprøve; og så op med låget; hertil aftag dækslet til sikringsrammen foran gearstang. Batterikabel til starter bør også undersøges, om det er gnavet igennem og kortslutter. Starter kan have været i konstant indgreb og dermed udglødet og brændt af. Men jo, lidt af en specialistopgave at diagnosticere og frem for alt afhjælpe fejl, som har været skyld i driftstop, således de ikke opstår igen.
Index
138869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorstop hos TD5 90", hjælp! (22-12-2013 15:04:26) (svar på 138868)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.124.41)
er der monteret noget nyt elektronik fornyligt..?

tjek stelkablet om det er brændt af

plus ledningen fra batt. til cpu boxen under højre sæde.

bundkontakten i tændnigslåsen har selv fornyligt været ude for at den brændte af under kørsel.