tilbage

Land Rover Forum  

Index
138987: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (29-12-2013 14:58:12)
Kenneth Rahbek Løfqvist #8173, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.168.163)
jeg har kig på en defender 130 med td5 motor med ca 300t på klokken tør jeg det.
er det ok eller har de mange fejl har før kørt disko 300 tdi som jeg var super glad for og som jeg ikke kunne slå ihjeld har ellers pryled den.

hvad er plusser og hvad er minusser ved td5 motoren.

mvh kenneth
Index
138993: sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (29-12-2013 15:45:15) (svar på 138987)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
jeg har en TD5 med kun 164000 på klokken til salg i roverbørsen hvis det giver mere ro i sindet ;)
for at svare på dit spørgsmål, så er det min erfaring t TD5'eren en meget solid maskine med enkelte fejl.
der er flere historier med knækkede topstykker på nettet, men ikke flere end jeg syns jeg ser på andre motorer, og det har som regel noget at gøre med om motoren har været for varm på et tidspunkt.
der lidt mere elektronik men ikke mere end at det er til at hitte ud af. og min personlige erfaring er at jeg syns den trækker bedre, og kører mere "smooth" end tdi'eren.
dermed ikke sagt t tdi'eren er en dårlig motor, td5'eren er bare lige lidt mere raffineret.
Index
138994: sv: sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (29-12-2013 16:15:08) (svar på 138993)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.57.39)
Mmjjaaaee Jacob, nu er det jo sombekendt en slet kræmmer der laster egne varer /:0) Men OK, de obsternaciheder jeg har haft med egen Td5 2006 har klart været i småtingsafdelingen. Bilen kørt under 100000km. og 20000Km. i det 3/4 år jeg har haft den. Er dog ikke imponeret over trækkraft og hertil noget "buldr" ved mere end 100Km/t, men pumpedyse-system er støjende. Eller som tyske OFF-ROAD skriver "Motoren er akustisk til stede"
Men ellers er erfaringer rimeligt gode og de problemer der har været med Td5erne har i hovedregelen været ude fra kommende; eks. som tidligere anført, bør man montere ekstra termometer uden om "systemet" har selv oplevet varm, men ikke kogende motor, 96gr. iflg IR-termometer, hvor bilens termometer ikke har reageret. Td5 har stor appetit på strøm grundet centrallås og div. alarmer og startspærrer, så er den ikke ude at køre mindst hver 3-4dag, bør man sætte lader til.
Index
138996: sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (29-12-2013 16:51:56) (svar på 138987)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Vær opmærksom på, om bilen er indreg. som mandskabsvogn før du handler.

300t km? Så ville jeg se en kompressionstest indenkøbet, evt. servicehistorie, hvis sådan en foreligger.

Men ellers ville jeg budgetere med hovedrep. af hele drivlinien plus evt. rust i rammen.

80.000 DKK plus bilens pris = vil du bruge det beløb ??

En 130" er en meget praktisk bil, en god rejsevogn, fin vejbeliggenhed.
Index
138998: sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (29-12-2013 18:11:58) (svar på 138987)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.229.171)
Hej Kenneth,
Jeg har en Defender 90 TD5 fra 2003 med 207.000 km på klokken. Jeg er ikke erfaren nok mht. LR motorer efter kun at have ejet LR i 3 år.Jeg har haft en med 200TDi motor og den kørte fint, men trak ikke så godt som TD5 motoren som jeg syntes trækker rigtig godt, helt nede fra lave omdrejninger. Jeg har haft min 1200kg tunge Campingvogn bagefter på ture I DK og det er slet ingen problem heller, men 300Nm er jo heller ikke en svagpisser. Det er nok rigtig at ved en fart på 100km i timen er der lidt støj, men det er der jo i en Landrover. Personligt har jeg ikke behov for at køre stærkere end 80-90 km i timen og her er lyden væsentlig mindre synes jeg. På en 6 mdr. tur i Australien kørte min kone og jeg 26.000 km, heraf mange kilometer på de røde veje som nogle steder kun er for biler med 4WD. De fleste af de kilometer blev kørt med en fart på 50-80 km i timen og det gik egentligt fint. Dernede regner man i dagsmarcher og indretter sig efter dette. Min TD5 bruger ikke en dråbe olie eller vand, ej heller er der oliespild overhovedet nogen steder alt er tæt. Start i koldt vejr sker med øjeblikkelig igangsætning ingen "tørner" og hosten, den slår bare igang med det samme. Som jeg ser det er motoren overhovedet ikke slidt trods 207.000 km. Hvis ellers alt andet og prisen er OK, ville jeg ikke være bange for at købe en TD5 med 300.000 km. Du kan jo også få lavet en "tætheds" måling på motoren ikke at forveksle med kompressionstest som ikke viser alt, da man kan snyde med sådan en test. Tæthedsprøvningen viser flere forskellige tilstande en motor er i via et direkte tal målt med et bestemt udstyr som måler tabet i % for hvor tæt er motoren, når der lukkes trykluft oven på stemplerne (dyser skal af)hvor meget af dette fiser ved siden af imellem cylindrevæg og stempelringe, hvor meget fiser ud ved ventilsæder, hvor meget fiser ud ved ventilstyr hvis der er sådan nogle i en TD5. En helt ny motor har vil jeg mene et tal i % på under ca 10 % (kender dog ikke tallet for en TD5). En diesel motor må helst ikke have tab større end 17%-20% hvis større tab kan man have problemer med start ved lave temperature. Jeg havde engang en Mercedes md 78% tab på d 2 cylindre og 45% på de øvrige 2. Den kunne ikke starte ved -grader og måtte derfor have en ny motor. Jeg ville få motoren målt igennem før køb, jeg ved godt det koster lidt, men det gør en ny motor bestemt også.

Held og lykke med køb af Land Rover.

mvh
Jan Jensen
Index
139011: sv: sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (30-12-2013 11:55:16) (svar på 138998)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Min defender har kørt 365000 uden problemer med motoren, bortset fra skift af startermotor. Motoren er uden at blive religiøs, klart den bedste dieselmotor landrover har brugt.


VH

Peter
Index
139091: sv: sv: sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (31-12-2013 22:44:08) (svar på 139011)
Kenneth Rahbek Løfqvist #8173, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.168.163)
mange tak for tilbage vendingerne.
er selv mekaniker og har da rodet med Landrover nogle år . min første lr var en serie 3 fra 76 som fik ny motor da den slugte vand i høvælte øv men det ga da lidt erfaring hi hi.nr 2 var en range rover Classic 4.2 v8 lse.tørstig var den. nr 3 discovery 1 300 tdi autmatic dejlig bil nr4 min nuværene range rover p38 2.5 disel Automatic køre fandme godt . men nu er det tid til noget nyt ville bare høre om folk havde nogle skræklige ting at sige . tror sku jeg gør det nu må vi se hvad tiden bringer mvh kenneth