tilbage

Land Rover Forum  

Index
139013: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 12:10:42)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej

Håber I er kommet godt igennem julen.

Jeg har ikke kunne køre med 4 hjulstrækket slået til et stykke tid. Det første jeg kontrollerede var forreste diff. Kunne hurtigt konstatere at diff lige stoppede kortvarigt samme sted når jeg drejede forhjulene. Fat i et andet diff (brugt) og så på med det.

Men noget er helt galt stadig. Når alle 4 hjul er klodset op kører alt fint og rattet kan drejes i yderstilling uden problemer (dog er der nogle kedelige klonkelyde under bilen når jeg kobler til og især fra.)
Når jeg så triller med bilen med 4 hjulstrækket slået til så slår det kraftigt i styrtøjet som om det vil dreje af sig selv og det virker som om forhjulene nærmest blokerer momentvis.

Kan det være gearkassen eller har jeg lavet t eller andet helt forkert?. Har i øvrigt sat andre frihjulsnav på under operationen.

Vink og blink til jer der kan køre

Bjarne
Index
139014: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 12:27:40) (svar på 139013)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Når du kører i 4x4 på tør vejbane vil der kunne mærkes en modstand i styrtøjet, noget, der forsvinder, når du kører på glat vej eller i terræn.
En Serie-bil har ikke nogen udligning i drivlinien, hvilket Defender f.eks. har og derfor kan køre med permanent 4x4.
Friløbsnav skal være koblet til, hvis du bruger 4x4.
4x4 på tør vej kan føre til skader, oftest brud på stikakslerne.
Du må kun bruge 4x4 på tør vej, hvis du ikke skal dreje skarpt.
Hvis du skal slæbe en tung trailer kan du blive nødt til, at igangsætte i 4x4 lav ( rød gearstang trukket helt tilbage ) og når trækket ruller, skifte op i baghjulstræk - rød gearstand helt frem.

4x4 i højgearsområdet engageres ved at trykke den gule fjederbelastede knap/stang ned. Den slippes fri igen ved at trække den røde gearstang helt tilbage og skubbes frem igen. Den gule bør så hoppe op i fristilling.

Sker dette ikke, hænger du i 4x4. Prøv da at bakke og arbejde med den røde stang.

Olie og fedt hjælper også.
Index
139017: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 12:51:22) (svar på 139014)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Paul,

Tak for dit svar. I min instruksbog står der kun at det ikke anbefales at køre med 4x4 med mere end 50 km/h for at undgå for stærkt dækslid. jeg var ikke klar over at man kun kan bruge det i særlige tilfælde. Som jeg læser det du skriver kan man kun slå 4x4 til når det er nødvendigt for at komme frem.

Bjarne
Index
139020: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 13:14:22) (svar på 139017)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Som Paul siger *ikke* firehjulstræk i en seriebil på brolagt vej! Firehjulstræk er til terrænkørsel, eller på sne-dækkede veje.

Der er alt for hårdt vrid når man kører med firehjulstræk på asfalt og lign. Og det føles præcis som du beskriver det, at det rykker i rattet. Og jeg har også læst den der med max 50 km/t i firehjulstræk, men det ændrer ikke på at det stadig kun er i terrænent at den skal være i 4x4.

Som før nævnt, jeg har i al beskedenhed lavet denne side. Måske den afklarer et par spørgsmål;
http://lysebjerg.dk/firehjulstraek-series-land-rover.html

Mvh Niels
Index
139015: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 12:30:57) (svar på 139013)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.84)
Er du sikker på at det er et seriebils diffentiale du har monteret....?

//Vogter
Index
139018: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 12:58:18) (svar på 139015)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Vogter

Øh ja det tror jeg da. Det der sad i havde godt nok meget kraftigere tænder i kron- og spidshjulet.

Målt over et minut kører for og baghjul samme antal omgange når bilen er klodset op og i 4x4.

/Bjarne
Index
139019: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 12:59:42) (svar på 139015)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Lige præcis! Jeg har før set på en bil hvor ejeren var træt af at skifte gearkasse. Der var forskellige differ for og bag!
Index
139022: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 13:19:26) (svar på 139019)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Lige et longshot - er dine dæk lige store på for og bagaksel??

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
139023: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 13:29:41) (svar på 139022)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Hej bjarne!

Som de andre skriver skal du helst ikke køre 4*4 på asfalt, men hvis du ikke er sikker på om det er det samme diff. vil jeg råde dig kraftigt til at kontrollere dette.

det gør du nemmest ved at tælle antal tænder på kronhjul og spidshjul

så dividerer du de drevne tænder op i de drivende tænder.

Resultatet skal gerne være 4,47:1 hvis jeg husker rigtigt for en seriebil. Det burde med lidt snilde kunne lade sig gøre at tælle dette for både forreste og bagerste diff. gennem påfyldningsproppen, med en lygte og spejl.

Så sætter du et mærke på både kron og spidshjul, og tæller tænder stille og roligt. Under alle omstændigheder skal udvekslingsforholdet være det samme for begge diff. :)


MVH Jakob - med det kulsorte S3 200DI uhyre
Index
139025: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 14:02:18) (svar på 139023)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Jacob,

Er vi ikke enige om at hvis både for og baghjul kører 75 omdrejninger på 1 minut i 4x4 så er udvekslingen på forreste og bageste differentiale den samme??

Jeg tror mere og mere på at den skal gøre sådan

/Bjarne
Index
139024: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 13:36:40) (svar på 139022)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Kenneth

Alle 4 dæk er 100% ens.

/Bjarne
Index
139027: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 15:25:14) (svar på 139024)
Jim Bo Johansen #4405, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 213.88.132.250)
2749 på Jims PC; "Most likely" knokkelleddene på dine stikaksler, der er kørt tør for fedt/olie, de er med kardanled/nålelejer, som kardanaksler som fra gearkasse til diffs. At fylde fedt i knokkelhuse på seriebil er knapt som at tisse i bukserne; fedtet bliver slynget ud og sidder i periferien indvendig og gør ingen gavn.a
Index
139030: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 17:17:06) (svar på 139027)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Jim,

Der er altså ikke smørenippler på knokkelledene på stikakslerne Hr regionsformand:-). Og jeg har tjekket lejer og knokkelled for slør og slidtage da jeg havde det hele ude.

Men nu har jeg kørt en lang tur i den Lollandske pløt og i den smattede skovbund kørte jeg med 4x4 uden problemer - lige bortset fra at jeg sad godt og grundigt fast i en moseeng.

Jeg tror på Niels og Paul og en anden gearkasse.

Tak for indsparkene og godt nytår til alle

///Bjarne
Index
139039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 19:25:44) (svar på 139027)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er rigtigt at der findes noget særligt fedt, der sælges i "one shot grease" poser, og som skulle kunne bruges på swirvelhusene. Problemet er at det ganske rigtigt ikke trænger op og smører "king pin" eller Railko-bøsningen eller hvad man nu vælger at kalde den stump huset drejer over øverst.

Det rigtige er at sørge for at de blanke kromkugler også er nogenlunde blanke og at den store pakningsring er nogenlunde tæt. Så hælder man gearolie i gennem den lille niveau-prop på siden, indtil olien står til kanten.

Mvh Niels
Index
139054: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 4-hjulstrækket på SIII (30-12-2013 23:26:10) (svar på 139039)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.200.85)
Af forskellige årsager skrev jeg; 2749 Verner Andersen, på Jims PC. Og nej, der er ikke smørenipler på kardanled i stikaksler; leddene skal smøres af olien i drejeskålhus, som det anføres andet steds.