tilbage

Land Rover Forum  

139032: hopper og hoster (30-12-2013 18:00:19)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
vores gamle serie IIa Landrover fra 1970 har vi problemer med,
det er som om når man giver fuld gas, så hopper og danser den, og vi bliver rykket frem og tilbage inden i bilen. Den kan som regel godt tåle at blive gasset halvt.

vi har skiftet til elektronisk tænding det hjalp kortvarigt og gav en bedre motorgang i det hele taget.
Vi har skiftet brændstofpumpe, det gav bedre motorgang og hjalp kortvarigt,
Vi har hældt kaburatorsprit i benzinen det hjalp kortvarigt ( selv om den får 1 l ved hver tankning, 45 l tank)
Vi har skiftet tændkabler, det hjalp fantastisk i dage, der kørte den helt uden problemer.
vi har prøvet at skifte tændspole - det gjorde ingen forskel, (men det var en spole fra den lokale hugger)
vi har kigget på tankens indhold det ser rent og pænt ud..
oftest hopper den mere når vi kører hjem om aftenen :-(
vi har givet den vintertøj på kølergitteret - det gjorde ingen forskel, men den kop i temperatur som i sommer.
problemet er periodisk men meget ofte - men vi kan have ture uden problemer.
Er der nogen her der har en ide om hvad problemet kan være?

Kh
Mette og Kristoffer
139033: sv: hopper og hoster (30-12-2013 18:24:37) (svar på 139032)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Det virker som om den ikke får benzin nok, det kan være at der er skidt i svømmerhuset på karburatoren.

Har i et lille forfilter på benzinslangen lige før karburatoren?
Det kan være det der er moden til en udskiftning.

Har i skiftet tændrør for nylig?

Har i kontrolleret vacumdåsen på strømfordeleren?
Og rør/slange hen til karburatoren.
139034: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 18:45:56) (svar på 139033)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
hmm vi skiftede motoren i sommer og der kom der nye tændrør i, men jo det skal da prøves.
forfilteret skiftede vi i sidste uge, selv om det så ok ud.
vakuumforbindelsen virker som den skal (tror vi nok), det hele blev skiftet for ca. en måned siden da vi alligevel skiftede strømfordeler til elektronisk.
svømmehuset og dyser blev renset for ikke så længe siden.....men vi prøver sgu igen.

det mest underlige er at vær gang bliver den rigtig fin i ca 3 dage og vupti så starter det forbandede hopperig igen ....men den er altså også blevet bedrer i den generelle motorgang hver gang.

kan den være forhekset? og er der en eksorcist et sted der evt har ideer vi kan prøve?
139035: sv: hopper og hoster (30-12-2013 18:56:39) (svar på 139032)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Det eneste som i ikke rigtig har skrevet noget om er karburatoren.
Den skal jo også renses, efterses og justeres ind imellem.
139037: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 19:06:12) (svar på 139035)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
ja karburatoren ....det er som sagt ikke så længe siden den blev renset...men det er jo ingen garanti for at der ikke kommet lort i den igen, så den skiller vi ad igen i morgen når det bliver lyst.
det er for øvrigt en nyere weberfyr ....er der nogen mening om hvorvidt der er beder eller dårligere end den originale fra den gamle motor, som vi altså stadig har liggende?

men det er da lidt underligt at når vi så skifter tændkabler så køre den som en drøm....men kun i 3 dage....
139038: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 19:17:01) (svar på 139037)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Ja, sorry- den missede jeg lige!
139041: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 19:39:50) (svar på 139038)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
En Weberfætter - AHA, de er notorisk berygtede for at ise til selv på en varm sommer dag - uanset hvor meget sprit man hælder på dem.

En tommelfingerregel siger at karburatoris begynder ved +5 grader.
Og så er der hele fartvindskøleeffekten.

Jeg gjorde selv det eksperiment at jeg lavede en kappe af liggeunderlag og sripsede fast rundt om karburatoren, bilen havde ikke problemer med is på de 50 km den kørte inden motoren brækkede sig - af helt andre årsager.

Prøv at finde en løsning med at få dækket karburatoren af for fartvinden, mit forslag er som skrevet liggeunderlag, det kan også være et stykke blødt gummi e.lign.

Det trækker vildt med kold luft ind i et seriebilsmotorrum, både fra køleren og fra åbningen mellem skærm og kølerklap.

Mvh
Kenneth Poulsen
139049: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 22:08:54) (svar på 139041)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
woop woop vi har selv haft den tanke, men har ikke haft turde kaste os ud i at bygge et vindskjold, mest pga af brandårsager, vi havde leget med tanken om et skjold i tyndt metal, men nogle var meget betænkelige ved den varmeafgivelse fra manifolden ledt op mod benzinen i karburatoren.. hmm men det kan da være at man skal kaste sig ud i det alligevel. weber-kaburatoren sidder også næsten en tomme højere end den originale karburator pga tilpasningsstykket.
tak for tippet
139040: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 19:32:47) (svar på 139037)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Umiddelbart tænkte jeg også at det eneste I ikke havde været over er karburatoren. Men ved anden gennemlæsning synes jeg ikke I har snakket så meget om strømfordeleren. I skriver at i har sat elektronisk tændning på. Er det en helt ny strømfordeler eller kun selve platiner og kondensator i har skiftet? Er låget til strømfordeleren tæt? Den mindste revne og der kommer fugt i tændningen. Prøv at blæs lidt Pronto over strømfordeleren. Hvordan med vacum-forstillingen fra karb til strømfordeler? Virker den?

Mvh Niels
139042: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 19:56:57) (svar på 139040)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
ja hele strømfordeleren er sprit ny autospark dims, og det gav en meget bedre motor gang.....da vi altså stillede den efter gehør, i stedet for efter mærkerne .
og vakuum slangen blev skifte kort efter ....ingen effekt :-(
men da vi skiftede strømfordeleren blev motor gangen meget bederer altså bortset fra når den giver sig til at hoppe ,og da vi skiftede benzinpumpen gav den også en masse mere kraft med speederen i bund, bortset fra når den hopper , og da vi så skiftede tændkabler ,ja vupti så blev den jo næsten til en racerbil og vi fløj op på 90 i timen som en leg....i 3 dage :-(suk vi er efterhånden lidt blanke på hvad det er og vi glæder os over et vært forslag som vi kan kikke på i morgen....inden vi prøver med vievand kors og hvidløg.

så den med vakuum forbindelsen er skrevet på listen over hvad der skal prøves igen i morgen :-)
139043: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 20:23:20) (svar på 139042)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.172.151)
Monstro det ku være et af kablerne der nu er smeltet ned og danner stel, det prøvede jeg engang på en engelsk ford.
MVH Jens E
139044: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 20:30:57) (svar på 139042)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja det med tændning, der er faktisk et lille trick. Manualen siger 6 gr. før top, men det er altså fra en anden tid, med en anden benzinkvalitet. Jeg sætter min efter Doktorens anvisninger. Og det er 2 gr. før top, ved 800 o/min. Det dur!

Men hvis fejlen kommer på bestemte tidspunkter, så er jeg forfalden til at tro, især på denne tid, at det er fugt i tændningen. Prøv som sagt at blæs Pronto over tændningen, og se om det ikke hjælper. Kan også være karburator-is, men det burde det ikke være, når I har sprit i tanken. En tanke er at det kunne være at tændspolen. Mener der er noget med at den elektroniske tændning kræver en nogenlunde stabil tændspole.

De gange jeg har oplevet de symptomer i beskriver, har det været løse forbindelser i tænding, utæt strømfordeler, slidt rotoraksel i strømfordeler, forkert indstilling af tændning, (Det er før set at den har rykket sig ved lidt hård terræn-kørsel) fugt i strømfordeler, skidt i tanken, skidt i karb'en og endelig is i karb. På et eller andet tidspunkt finder i nok fejlen.

Og så lige en lille en til sidst; efter min ydmyge mening har det aldrig været meningen at en seriebil skulle køre mere end 80 km/t. Man kan næsten mærke det på motoren, den bliver pint. Den kan sagtens gøre det, men det er ikke noget den har specielt godt af på længere sigt. Men det er så bare mig.

Mvh Niels
139045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 21:45:32) (svar på 139044)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
De beskrevne symptomer svarer til KPs diagnose: is i karburatoren, noget, jeg bøvlede meget med på en IIA selv om sommeren. Jeg viklede et klæde omkring og så var det problem løst. Det var i 1975 !!
139051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 22:16:42) (svar på 139045)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
det bliver prøvet straks i morgen ;-)
139047: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 21:51:42) (svar på 139044)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.59.3.91)
Begge de nye Weber jeg har monteret, har glimret ved at have ustabile svømmere, og derfor periodisk tillod karburiden at flyde over.
Gaflen, der påvirker svømmerventilen, har været skæve og deforme + en masse tilstopning bag slangestudsen på svømmerhuslåget på den ene.
139050: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 22:13:38) (svar på 139047)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
Kurt, vil du foreslå at vi sætter den gamle originale karburator på igen? sælgeren af vores nye motor, var ellers særligt begejstrejet for den særlige fine Weber-karburator.
139048: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 22:03:04) (svar på 139044)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
Vi prøver at lave et større gennemtjek i morgen.
starter med endnu et wd40 bad, hvis ikke det hjælper går vi videre til karburatoren og skiller den ad en gang til.

pronto er det lig wd40? eller hvad er forskellen?

mener du, at vi skal tage dækslet af strømfordeleren og sprøjte derned? men fugt og strømfordeleren lyder egentlig meget sandsynlig eftersom strømfordeler dækslet virker en lille smule "kinesisk" fremstillet og ikke sidder helt tæt - mon vi skulle prøve at tætne med noget, evt. silikone?
men efter længere tænksomhed er vi kommet frem til at problemet enten er elektrisk eller is.. ? eftersom at hopperiet kommer pludseligt og forsvinder lige så pludseligt samtidig med at motoren går ret ok ellers.

mht til overbrændte kabler - de er spritnye - under en uge gamle, det er selvfølgelig ikke det samme som at de ikke kan være brændt over men... vi har haft dem alle sammen af og gennemgået dem i dag og de var fine i både isolering og stik så ok ud.

næste må vel så være at skifte tændspolen til en helt ny - de tre vi har prøvet med er fra en "hugger"

og lige den sidste bemærkning - vores gamle seriebil kan ikke lide at kører over 80 km/t så det har kun været under testning at hun har fået lov til at prøve at kører 85 km/t - ellers er det rigtigt det er rarest med en topfart på 75 km/t der er jo heller ikke nogen grund til at rende livet af sig ;-)

tak for alle de gode råd, kommer I på andet så skriv endeligt

kh
Mette og Kristoffer
139052: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 23:03:57) (svar på 139048)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
"Kinesiske" fordelerdæksler skal efter min mening tyres hårdt tilbage i fjæset på dem selv !!
Efter mange års perlegrus mekanik har jeg fundet ud af at det eneste WD40 kan bruges til er at give en nyvasket motor et fint "shine" med!! Det er et stærkt overvurderet produkt.
139053: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 23:21:52) (svar på 139052)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
jojo det med wd40 ....det er jo også rigtig fint til håndvask....altså hvis lige petroleummen står for langt væk :-D
og så er det lidt dyrt ....men som snedker kan jeg anbefale det...man skal ud og smøre den samme dør igen næste år og så kan der jo falde noget mere arbejde af...nej det er ikke så godt men det er det der lige stå på hylden alle steder :-)
men skal skidtet sprøjtes diregte ind i strømfordeleren?
139056: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 23:40:45) (svar på 139053)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.200.85)
Sandsynligvis is i karburator jo. Is og nedkøling opstår ved benzin fordamper og bruger/fjerner varme og dermed opstår kulde som igen får fugten fra den passerende luft til at blive til is som stopper dyser. Derfor havde mange biler m. karburator, indsugningsrør der gik ned omkring udstødningsmanifold og dermed opvarmede indsugningsluft. Den originale Zenith 36 var ikke så slem til iskagefabrikation, som Weberen. Prøv at trække chokeren let ud under kørslen, når hopperiet opstår.
139059: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 00:01:50) (svar på 139056)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
hvis ikke det er løst med nogle af de "nemme" metoder ....ponto, klude om , osv. ... så har vi jo den gamle zenit der sad på den første motor....som vi altså lige nåede at pille af, før nogle skiderrikker stjal blokken lige efter vi hade byttet om, ville jo enligt godt have haft skrallet den helt før rasterne gik på jernhandlen
139057: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 23:44:16) (svar på 139048)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nej Pronto er *ikke* det samme som WD40. Hvorfor taler alle om WD40? Pronto fjerner tændningsfugt. Behøver ikke skille noget af. Blæs det ud over dæksel, kabler osv. Virker det, har du fundet fejlen.

Mvh Niels
139058: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (30-12-2013 23:51:59) (svar på 139057)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
ok vi prøver med pronto lyder som en af de lavt hængende frugter, så den starter vi med:-)
139060: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 00:48:25) (svar på 139058)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.200.85)
Læg de tankstationsløsninger tilside og tag en ren, tør og fnugfri klud og aftør forsigtig strømfordelerdæksel indvendig og udvendig og pas på centerkullet indvendigt ikke mistes.
139062: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 08:27:50) (svar på 139060)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.171.137)
Alt det der med at tvære fordelerdækslet ind i div olieprodukter er noget skidt... Det skal være rent. både ude og inde ! Det er det det drejer sig om....

Ang. karburator-is... For det første er der INGEN grund til at bruge penge på karburatorsprit. I vore dage er der mellem 5 og 10 % alkohol i den benzin du køber i danmark...
Er der ikke mulighed for at "hente" varm indsugningsluft via en flexibel alu-slange, nede ved f.eks. udstødningsmanifolden ? Dette vil sikkert også hjælpe...

Som jeg læser det er det et tændingsproblem. Hver gang du roder med tændingen hjælper det en tid. Jeg ville tjekke mine tændrør. Ka' du evt. uploade et billed af alle fire så vi ka' se farven nede ved gnistgabet.
Hvilken afstand er de justeret til ? Mange nye rør er justeret ind til 0,9 - 1,0 mm. Det er aaalt for meget. 0,6-0,7 er passende og kræver langt færre volt for at tænde hver gang.

Carsten 8789 LR 90" V8
139067: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 09:56:11) (svar på 139062)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Mht sprit, der tager du nu fejl Carsten. Min SIIA med 2.25benz og Weber 34ICH karb kører altså kun ordenligt i koldt og fugtigt vejr med en liter sprit i tanken. Og det ved jeg. For det er en erfaring jeg har fået på den hårde måde!!!

Om Pronto er en halvdårlig "tankstations-løsning" det kan vi godt diskutere. Men som fejlsøgning og nødløsning til at komme igang og komme hjem, der er den en mulighed.

Godt nytår

Mvh Niels.
139068: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 09:56:15) (svar på 139062)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Mht sprit, der tager du nu fejl Carsten. Min SIIA med 2.25benz og Weber 34ICH karb kører altså kun ordenligt i koldt og fugtigt vejr med en liter sprit i tanken. Og det ved jeg. For det er en erfaring jeg har fået på den hårde måde!!!

Om Pronto er en halvdårlig "tankstations-løsning" det kan vi godt diskutere. Men som fejlsøgning og nødløsning til at komme igang og komme hjem, der er den en mulighed.

Godt nytår

Mvh Niels.
139070: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 10:14:05) (svar på 139068)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.171.137)
Hmmmm ???
Jeg syntes også jeg kører bedre med 2 blålys fra Albani i "tanken" men konen siger at det bare er noget jeg bilder mig ind..?? ;-p

De 5-10 % der allerede er i benzinen svarer til at fylde mellem 2 og 4 liter på ved hver tankning. Jeg tvivler ælig talt på at endnu en liter sprit har den sidste og afgørende effekt. Jeg kører ikke med extra sprit på V8'eren og har aldrig haft de problemer... :-)
139073: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 11:20:15) (svar på 139070)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg kan kun sige hvad jeg selv har oplevet. Tro og tvivl er selvfølgelig noget jeg arbejder i til hverdag, men når det kommer til spiritist tanken på en gammel benzinbil, så er det noget jeg ved. Så uanset hvad du tror og tvivler på Carsten, så har min gamle veteranbil altså svært at køre i koldt og fugtigt vejr uden ekstra sprit i tanken. Og jeg er så vidt jeg ved ikke den eneste der har gjort sig denne erfaring. Jeg har da trods alt lært det af nogen.

Mvh Niels.
139074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 11:22:51) (svar på 139073)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja det gik jo hen og blev morsomt. Dog! "Spiritist" er naturligvis "sprit i". Bloddy autocorrect.

Mvh Niels.
139063: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 08:28:14) (svar på 139060)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.171.137)
Alt det der med at tvære fordelerdækslet ind i div olieprodukter er noget skidt... Det skal være rent. både ude og inde ! Det er det det drejer sig om....

Ang. karburator-is... For det første er der INGEN grund til at bruge penge på karburatorsprit. I vore dage er der mellem 5 og 10 % alkohol i den benzin du køber i danmark...
Er der ikke mulighed for at "hente" varm indsugningsluft via en flexibel alu-slange, nede ved f.eks. udstødningsmanifolden ? Dette vil sikkert også hjælpe...

Som jeg læser det er det et tændingsproblem. Hver gang du roder med tændingen hjælper det en tid. Jeg ville tjekke mine tændrør. Ka' du evt. uploade et billed af alle fire så vi ka' se farven nede ved gnistgabet.
Hvilken afstand er de justeret til ? Mange nye rør er justeret ind til 0,9 - 1,0 mm. Det er aaalt for meget. 0,6-0,7 er passende og kræver langt færre volt for at tænde hver gang.

Carsten 8789 LR 90" V8
139064: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 08:36:20) (svar på 139063)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Mette
Prøv at undersøge dit strømfordelerdæksel for revner. Selv en mikroskopisk revne,som det ofte er, kan lave meget ravage. Og er der en revne i dækslet, kan symptomerne sagtens udmønte sig i de problemer du har.
Mvh.
Martin.
139069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (31-12-2013 10:02:12) (svar på 139063)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 5.254.171.137)
Bare lige for at være sikker... Den der hosten og hakken, er det når pedalen trykkes i bund - eller er det ved høje omdrejninger ?

Hvis man giver meget gas, ved moderate omdrejninger, får man et højt forbrændingstryk. Hvis tændrørene samtidig er beskidte og forkert justeret er der simpelthen ikke "power" nok i tændingssystemet til at trække en god gnist og der kommer et tændingsudfald !

Få de tændrør renset helt i bund eller udskiftet og juster elektrodeafstanden ned til 0,6 mm. Så vil jeg ( måske ) æde min gamle kasket, hvis det ikke kører... ;-)
Husk at evt. nye rør skal ha' det korrekte glødetal. Hvis de er for "kolde" ka' de ikke holde sig selv rene. Især ikke hvis "den gamle" motor bliver skånet lidt og måske bruger lidt olie...

MVH. Carsten
139077: sv: hopper og hoster (31-12-2013 12:47:58) (svar på 139032)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.154.50)
Som Martin skriver
Prøv at undersøge dit strømfordelerdæksel for revner, og kontroller samtidig rotoren for revner.

Under acceleration skal tændspolen levere en højere spænding, enhver form for revner i dæksel eller rotor vil typisk vise sig under disse forhold.

Du kan ret let kontrollere rotoren ved at holde HT kablet fra tændspolen en cm. over rotoren og tørne mortoren, hvis det kommer en gnist er rotoren helt sikker revnet.

Hilsen Carsten
139092: sv: hopper og hoster (01-01-2014 10:55:02) (svar på 139032)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.166.21.40)
Hej Mette
bare en tanke, prøv at efterse dit sugerør i tanken, både for evt revner og evt filter i bunden.
skidt og møj i tanken?

mvh
Niels 90" V8
139096: sv: sv: hopper og hoster (01-01-2014 14:55:42) (svar på 139092)
Mette Dræby #9077, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.166.172)
nå....først sprøjtede vi wd40 ud over kabler og ledningsnettet og så kørte den næsten fantastisk, men den skød lidt i udstødningen.
vi har også haft tjekket tanken, der er ingen vand i benzinen, sugerøret har været oppe og blevet testet det er fint rent og pænt.
så prøvede vi at rense tændrør, selv om de var fint mussegrå, og de blev så justeret ind til 0,6....ud og prøve igen så kunne den ikke køre 50 m uden at hoppe helt tosset.
tilbage på gruset var en kammerat med gode mekaniker evner kommet på nytårs visit (tak Peter) og vi fik så adskilt hele karburatoren og ja der var altså noget lort i kanalen fra hoveddyssen, og det fik vi væk.
arrrrgh så ville den tossede gamle dame overhovet ikke køre... efter en del stillen på karburatoren fik vi den dog i gang men nu skød den og gik ud hele tiden, når vi ikke gassede den... så frem med tændingspistol og i det sekund vi sætter den på, holder bilen op med at te sig og får næsten normal motorgang... meget underlig fornemmelse... men den skyder stadig noget.
så vi stiller tænding ind efter mærkerne og den får så den blødeste lækre gang, glade var vi... indtil vi sætter os ind og prøvekøre...bilen kunne ikke vrides op over 35 km i timen og var så sløv som en punkteret trillebør i knæhøjt mudder.
tilbage og stille tændingen efter gehør og ud igen og prøvekøre bilen, nu kører den næsten som den plejer.... altså nu bare med den forandring at den nu er blevet noget ujævn i motorgangen og skyder en del, men hopper ikke.... så må vi se om det så kommer igen om 3 dage som det plejer.

Måske det hjælper hvis chaufføren bære bowlerhat så bilen føler sig lidt som hjemme i England

Vi modtager stadig gerne lys indfald på hvad der kan være i vejen med vore gamle lady.. der snart bliver omdøbt til næsehornet!

139097: sv: sv: sv: hopper og hoster (01-01-2014 15:22:43) (svar på 139096)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det lyder altså til at være et eller andet i tændningen. Især fordi det holdt op ligeså såre i har fat i et af kablerne. Som både jeg og andre har foreslået flere gange, så kan det være en revne i strømfordeler-dækslet. Den kan være så tynd at man ikke kan se den. Men det er nok til den skaber sig. Jeg ville prøve at få fat i et andet dæksel.

Der er også en anden mulig "come to think of it." Hvis i har skiftet hele strømfordeleren, så er foden måske ikke kommet rigtig ned i hullet, og drevet har ikke ordenligt fat i rotorakslen. Den der tværpind i bunde af akslen er nemlig ikke 100% centreret, men sidder lidt til den ene side. Kan jo også være drevet er lidt slidt og "kammer over" Men det er bare et gæt. :)

Mvh Niels
139098: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (01-01-2014 16:13:24) (svar på 139097)
Mathias Ulvsgærd-Hansted #8990, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.236.219)
Et longshot, men har din bil et PCW-et eller andet valve, dvs et emission control valve. Den har et membran som bliver tørt og går i stykker, de symptomer du oplever minder om de jeg havde når jeg købte min sidste år.
Den ligner en tragt og sidder ved karburatoren.
139100: sv: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (01-01-2014 17:53:50) (svar på 139098)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.239.159)
PCV- Positive Crankcase Ventilation- altså den ordning, der sørger for gasser fra krumtaphus føres ind i indsugning og forbrændes (en gang til)
At den "skyder" og snøfter indikerer oftest for mager blanding og den ikke får benzin nok. Er den nye benzinpumpe monteret rigtigt? tryk, ca. 0.2-3bar- 3-4PSI og mængde kontrolleres. Er slange fra indskudsfilter til karbu opløst indvendig og sender gummifnuller op i karbuen? Slange her bør være kort som mulig. Kan det tænkes benzintankdæksel slutter tæt, således der skabes undertryk i tank og benzin ikke kommer frem? It`s never over when you ovns a Rover /;0)
139101: sv: sv: sv: hopper og hoster (01-01-2014 19:28:53) (svar på 139096)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.59.52.24)
Skil strømfordeleren ad og smør/frigør svingklodserne.
139110: sv: sv: sv: sv: hopper og hoster (02-01-2014 17:05:26) (svar på 139101)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.189.74)
Hej Mette!
Jeg tror du skal prøve at se dit udstødningssystem efter. Hvis der ikke er nok gennemgang, kan motoren ikke få fyldt frisk brændbar luftblanding nok, ind i cylindrene, med dårlig motorgang til følge. prøv at skille udstødningen ad foran lyddæmperen, og kør en lille tur op og ned ad markvejen.