tilbage

Land Rover Forum  

Index
139116: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 18:29:11)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.90.113)
Jeg overvejer at tilrane mig et buskørekort og en LR bus ;-). Meeen rundt omkring forskellige steder hører jeg at det slet ikke er så problemfrit at køre i sådan en bus. Har hørt noget med at man kun må have familien i vognen, at den ikke må køre i Norge og Tyskland og andet bøvl. Har det noget på sig? Kan nogen oplyse mig om gældende regler desangående? Mange tak
Index
139117: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 19:15:10) (svar på 139116)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Der er blevet skrevet stolpe op og ned om emnet:

kørekortreglerne: få oplysninger hos den kørelærer, du vælger. Aftal pris og få bus + hænger , evt. erhverv, hvis det ikke koster væsentlig mere.

En privatbus må også køre i udlandet, blot skal reglerne omkring fartskriver overholdes. I DK er der intet krav om fartskriver i privatbus og det gælder også Tyskland.

Norge følger EU-lov og privatbusser i Norge har heller ikke fartskriver i privatbusser.

Den tidligere indskrænkning, at kun familien måtte medtages, er blevet udvidet ved dom, men du må bare ikke udføre buskørsel med personer, du ingen tilknytning har til eller som erlægger betaling for transporten.

En bus skal til syn hvert år, vægtafgiften ligger i den lave ende: ca. 2.200 DKK/år.
Index
139122: sv: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 19:41:06) (svar på 139117)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.90.113)
Tak for svar Paul
Har hørt om en bus vægtafgift på 850 kr. Hvad kan det være for en?
Index
139123: sv: sv: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 19:53:15) (svar på 139122)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det er en benziner, et godt alternativt, hvis kørselsbehovet ligger på under 500 km/måned.

I en Defender/110 ligger der en V8, i en 109" Serie-bil en 4 cyl rækkemotor - nogle sjældne gange en række 6cyl.

Personligt ville jeg gå efter en diesel, helst 200 tdi, 300 tdi eller Td5, fordi man hurtigt bliver bidt af, at køre i en STW.
Index
139125: sv: sv: sv: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 20:20:11) (svar på 139123)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Nogle giver glad lidt extra til brændstof for lyden fra en V8....;o)
Index
139135: sv: sv: sv: sv: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 22:24:53) (svar på 139125)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Helt korrekt, Stig, hvis man ikke kører mange kilometer.

Mit regnstykke ser således ud:

20.000 km/år

diesel 10 km/l = 2.000 l = 10 DKK = 20.000 DKK + vægtafgift 2.200 DKK = 1,11 DKK/km

benzin 5 km/l = 4.000 l = 11,25 = 45.000 DKK + vægtafgift 900 DKK = 2,70 DKK/km

Det koster bare det dobbelte, at have en fed lyd...
Index
139136: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 23:05:38) (svar på 139135)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.134.64)
Der er bare det- en dieselbus er betydelig dyrere i anskaffelse, end en benzinerbus-- hertil har dieselbussen oftest kørt væsentlig flere kilometer og vil derfor være tættere på renovering af div. undervogns- og drivlinie-komponenter. Så helt så enkelt er regnestykket nu heller ikke.
Så skal man jo også "indregne" det brede grin, V8er-lyden frembringer, kan ikke købes for penge :O)
Index
139134: sv: Bus...God eller dårlig ide? (02-01-2014 22:04:57) (svar på 139116)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.144.25)
Jeg valgte bussen udfra et økonomisk synspunkt - en 110 på almindelige hvide plader er rigtig dyr at have stående. Min 110 TD5 kostede mig sidste år 1750 kr i ejerafgift - det er meget langt fra de 12-13000 den ellers ville koste og giver lidt ekstra penge til udstyr.

-Ture i en 110" Bus og stiort smil på læben