tilbage

Land Rover Forum  

Index
139169: forurener for meget (04-01-2014 08:20:30)
martin j (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej

har lige været til syn med min gl. land rover 90 " fra 87 2,5 td er og den forurener for meget, hvad kan jeg gøre mvh martin 7895
Index
139171: sv: forurener for meget (04-01-2014 08:46:29) (svar på 139169)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.66.113)
Prøv med noget diesel/dyse rens, prøv evt at køre forbi synshallen i rødovre, klubben har på et tidspunkt haft en aften der hvor synsfætter fortalte om et produkt, der skulle rense motoren/dyser og derved give en "renere" bil
Index
139172: sv: forurener for meget (04-01-2014 08:55:13) (svar på 139169)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Skift luftfilter
Index
139173: sv: sv: forurener for meget (04-01-2014 09:36:54) (svar på 139172)
Johnny Brandt #8486, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.49.254)
Vil tislutte mig Jimmi´s forslag med et nyt luftfilter.
Så ville jeg lige kigge på et produkt klubbutikken har
Diesel eco power som både renser og smører dit brændstofsystem.
Vi bruger det selv og kan kun sige at det virker!.
Kan se at du kommer fra Reg. Nordvest Sjælland, så hvis du kommer til nytårs tur i morgen på Reersø sammen med reg. ssj samt nvsj.
og du ville prøver produktet kan du give mig en mail, så tager jeg en flaske med, så spare du også portoen.

med venlig hilsen

Johnny
Klubbutikken.
Index
139174: sv: sv: sv: forurener for meget (04-01-2014 10:00:31) (svar på 139173)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Foruden de allerede nævnte gode forslag, kan et olieskift også være brugbart. Desuden skal maskinen være gennemvarm og ikke have kørt tomgang mens man venter på, at komme ind til syn. Nye turbo slanger måske.
Hvis alt dette ikke hjælper, skal der kigges på pumpe og dyser... men prøv lige alt det andet af først.

NB: klubbutikkens renseprodukt kan anbefales!
Index
139175: sv: forurener for meget (04-01-2014 10:21:01) (svar på 139169)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Ren og frisk motor olie. Friske filtre, olie og diesel. Rent luftfilter.
Kør evt en Bell-Add, eller lignende, kur BÅDE i tank og indsugning.
Kør en lang tur inden syn hvor motoren bliver rigtig varm. Gerne med høje omdrejninger så gammel sod bliver løsnet og brændt af. En lille køretur fra hjem til synshal er ikke nok (Uden at jeg ved hvor langt du har til din synshal).
Pumpen skal naturligvis være korrekt timet.
Jeg mener også at du kan skrue lidt ned for fordelerpumpen på din motor.
Når du ankommer til synshallen så skal bilen ikke stå og tøffe i tomgang imens du venter på din tur.
Prøv evt ovenstående hvis det ikke er gjort og så køb evt en test på et værksted inden du kører til syn så du kan se om det er iorden. Ellers kan det være der skal pumpe/dyse rep til??
Index
139207: sv: forurener for meget (05-01-2014 12:24:32) (svar på 139169)
Lars Refshauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.90.45)
Hej Martin

Det e selvfølgelig som de andre skriver vigtigt at de motor er ren inde og ude.

Men hvis det alligevel kniber til syn, har jeg brugt det trick at hælde 1 liter raps olie i tanken.
Så kan synsfætter næsten ikke måle nogen forurening;-)
Den skal naturligvis stadig være gennem varm og eventuel olie dryp tørres af lige inden syn.

Mvh Lars
Index
139288: sv: sv: forurener for meget (07-01-2014 12:21:27) (svar på 139207)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.73.20.215)
Hej og godt nytår.

Den skal jeg uvidende individ lige have forklaret: hvorledes hjælper rapsolie? Og i hvilke blandingsforhold?

Mvh. Lars
Index
139289: sv: sv: sv: forurener for meget (07-01-2014 12:55:38) (svar på 139288)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
​Der udledes mindre CO2 når der er blandet rapsolie i dieselbrændstof.
Index
139291: sv: sv: sv: sv: forurener for meget (07-01-2014 13:47:59) (svar på 139289)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.73.20.215)
Man bliver så klog af at være medlem herinde, tak for svar. Tager motoren skade af det lille trick?
Index
139293: sv: sv: sv: sv: forurener for meget (07-01-2014 14:18:23) (svar på 139289)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Mindre CO2 eller færre/mindre partikler?
Synsmanden måler ikke CO2 på dieselbiler men røggastætheden som må være partikler.
Index
139299: sv: sv: sv: sv: sv: forurener for meget (07-01-2014 16:38:27) (svar på 139293)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
rapsolie udleder skam også co2 ved forbrænding men det er heldigvis ikke det synsmanden måler.
han måler som der også bliver nævnt røggastæthed, og da raps giver en mere hvidlig røg end diesel som har en tendens til at udlede sortfarvede partikler, kan måleapparatet ikke detektere de hvidlige partikler ligeså godt som de sorte, og vil derfor vise en lavere værdi.
så det har intet med co2 at gøre, men det virker nok alligevel.
Index
139319: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forurener for meget (07-01-2014 23:38:19) (svar på 139299)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.251.42)
Et andet synssted kan også være løsningen. Oplevede min diesel liiige netop sneg sig under grænsen for nogle år siden. Ved efterfølgende periodesyn var udstødningen næsten som Wienerluft- under det halve i værdi som sidste syn. Hertil sagde synsmanden at det er fordi det tidligere synssted ikke renser sit apparatur. Så er udstødningen nogenlunde røgfri visuelt, kan det være ovenstående. Brug af raps/planteolie frarådes på Td5ere og fremefter, da manglende smøring kan være et problem.
Index
141232: sv: forurener for meget (15-03-2014 14:42:17) (svar på 139169)
Morten Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.206.145)
Min Lightweight havde for højt røggas-tal ved syn. Værkstedet sagde at synsmanden skal måle det ved en motortemperatur på min. 80 grader. Det gør han som regel ikke, så de anbefalede at jeg bare kørte et par kilometer i 3. gear med pedalen i bund, for at få temeraturen op.

Det aftalte jeg så med synsmanden at vi gjorde, og svupti, så gik den igennem. Men sørg for at han er med på at måle så snart bilen ankommer, da den køler ned ved at holde i tomgang.

Det kan være at lige præcis dit problem er et andet, men det hjalp i hvert fald mig.

Mhv,
Morten Rasmussen i Lightweight fra 1981.