tilbage

Land Rover Forum  

Index
139410: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 20:33:14)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Da man ikke kan købe nye manifolder til en 101, og den venstre er flækket, er jeg nødt til at få repareret den.

Jeg har læst dette indlæg om svejsning af støbejern, og det er ikke noget jeg selv hverken har udstyr eller mod på: http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=100686#100686

Er det nogen på Sjælland som har erfaring med dette, eller kan pege på et værksted / håndværker som vil kunne udføre arbejdet?


Med 101 hilsen
Asger Jørnow
Index
139412: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 21:00:07) (svar på 139410)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.204.6)
Jeg satser på lidt resterende taletid!

Har du prøvet Smeden i Undløse!
Index
139417: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 22:21:13) (svar på 139412)
Per Baerentzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.189.119)
Han er også kaldet GULDSMEDEN nok pga. af hans priser, men han vil kunne udføre det og er meget dygtig,er tideligere fagskolelærer/stadig på Holbæk Tekniske Skole
Index
139419: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 22:39:33) (svar på 139417)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.34)
Støbejern svejses bedst med en co2svejser. Måden at gøre det, er at man varmer materialet op til det er rødglødende med en gasbrænder eller lign. Lad det køle af til det lige nøjagtig ikke "lyser" mere. Svejs med alm co2svejser, gerne med en rustfri tråd hvis det er tilgængeligt, elles bare alm tråd. Når svejsningen er færdig, varmer du op igen til rødglødende og lader det køle LANGSOMT ned.. Dvs, at du under nedkølingen holder den varm ved at bruge gasbrænderen lidt en gang imellem. Det må gerne tage 20 min hvor du bruger gasbrænderen med længere og længere interval mellem holdvarm opvarmningerne..
På denne måde har jeg svejset bl.a. en motorblok hvor et ben var gået gennem siden, et beslag til en liftarm på en traktor, og andre ting hvor styrken er afgørende.. En manifold er ikke svær at svejse..

Pøj pøj med det og ring gerne hvis du skal ha yderligere tips..

Klinge
Index
139421: sv: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 22:57:29) (svar på 139419)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.46.244)
Fin anvisning fra Henrik; men er manifold specifik og alene for V8eren i 101?
Index
139422: sv: sv: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 23:03:11) (svar på 139421)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Ja, den er sin egen og kendt for at knække!
De få hele der er tilbage handles til sky høje priser.
Kræfter i 101 klubben arbejder dog på alternative løsninger og reproduktioner.
Index
139426: sv: sv: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 07:15:05) (svar på 139421)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Verner

Se evt vedlagte billede - den er absolut sin egen :)
Mvh
Michael
Index
139424: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 23:15:24) (svar på 139410)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Jeg mener at støbejern svejses med støbejernselektrode, det er lidt spøjst at arbejde med da afsmeltningen er anderledes end alm elektrode. Selve tilsatsmaterialet er blødt og spændinger i materialerne kan derfor optages i dette. Jeg er blevet oplært til banke på svejsesømmen med slaggehammeren under nedkølingen. Passende skærpning nødvendig

Jeg vil mene at de fleste kan lære sig ovenstående proces.

Hvis der er tale om et klart brud, eller et lille stykke på et stort, eller evt. pin bolte som er blevet boret ud. vil jeg anbefale at slaglodde emnerne i stedet.

Castolin er et mærke som har materialer til dette, der er sikkert mange andre.

Jeg har for længe siden loddet min motorblok S1 2,0 mellem 3. og 4. cyl det virker fint.

Hvis du kender en erhvervsdykker har han sikkert en elektrode som kan lave en knækket krumtap uden olieskift.

Med alle ovenstående øvelser vil jeg anbefale at man øver sig på et sted som ikke bliver synligt, lidt lige som pletfjerning.

Venligst Peter
Index
139425: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (09-01-2014 23:34:27) (svar på 139424)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Jeg fandt dette Youtube klip, efter min mening ikke det flotteste resultat da lodningen bliver lidt undervelvet for ham. Det er afhængigt af tilsatsmaterialet, der findes noget som flyder, kabilerer, gående mod materialer som kan opbygges. F.eks. til rep af skibskruer.

http://www.youtube.com/watch?v=gRNi17RmGBo

Der er selvfølgelig noget med temperaturer, men sværhedsgraden er da til at overskue.

Venligst Peter
Index
139430: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 09:22:59) (svar på 139410)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Asger.
Min far (Frimodt) er ved at sætte han 101 i stand og manifolden i førersiden var ikke bare revnet men nærmest fuldstændig smuldret! Så jeg fik ham overbevist om at det ikke var værd at spille tid på. Så ved hjælp af nogle kloge Englændere fandt vi frem til at manifolder fra en P38 er lavet af rustfri og egentlig minder meget om en bananmanifold i materiale valget. Dette betyder de er uhyre nemme at modificere. Og det har vi gjort, det tog en dags tid så var den papegøje skudt. Smid mig en mail så kan jeg sende et billede ;)
Index
139434: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 09:45:13) (svar på 139430)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Det er een af de metoder der bruges. Hele manøvren går ud på at 101 motoren ligger meget tæt på chassisrammen og derfor er der ikke plads til alm manifolder. P38 manifolden kan kortes så meget op i dybden at der er plads til den. Den er jo noget nemmere at svejse på end de originale :-)
Men hvordan passer den så på tilgangen til de eksisterende udstødning? Skal det også laves om?
Som jeg hører trommerne pt, så er ny udstødning til 101 også ved at være et overstået kapitel.
Rimmerbros har dog en komplet i rustfri men den er ret dyr..
Index
139435: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 09:54:45) (svar på 139434)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Jeg har købt forskellige dele fra Rimmer, blandt andet T-stykke og afgangsrør, og jeg syntes ikke at de er specielt dyre i forhold til andre biler. Og kvaliteten er i orden.

Med 101 hilsen
Asger
Index
139440: sv: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 10:37:01) (svar på 139435)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Prøv lige at hør RPI´s (ikke Rimmerbros) rustfri udstødning her:http://www.youtube.com/watch?v=EFhsG1xeAtI

Hvis Rimmers er lige så cool så bliver det en "Big Bore" derfra når tiden kommer!!

Og NYD så også denne:
http://www.youtube.com/watch?v=PN0A-uznS-I

Dieselhakker i en 101".......???........ NEJ TAK!!! :-)
Index
139454: sv: sv: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 16:43:30) (svar på 139440)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Ja det bringer muntre minder om 101" det der.
Den ene manifold på min havde en revne, men det var heldigvis meget lidt.
Og da jeg skulle have ny udstødning modificeret vi en 110" hehe.
Og mht. diesel i en 101",.... jo tak, ellers får jeg sgu aldrig råd til at eje en igen.

Higgings.
Index
139458: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Svejsning af udstødningsmanifold til 101 (10-01-2014 19:04:11) (svar på 139454)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Kom til at tænke på.
Hvad var problemet med at få lavet nye manifolder,... well, prisen, men ellers intet vel.

Min frue kender flere der vil kun de tegninger af manifolden og dermed er de klar til at kunne afleveres hos et firma.
Men selvfølgelig, de render jo nok op i en 4000kr stykket jo :-/

Higgings.