tilbage

Land Rover Forum  

Index
139603: Isolering af udstødning (16-01-2014 08:02:15)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Hej
Vil lige spørge om der er nogen som har erfaring med hensyn varm motor 3,5 V 8 i Land Rover 110",
ved længeret tids kørsel i fx by eller langsomt i reduktions gear i let terræn.
Der vil ved en langsom kørsel med mange stop, være manglende luftstrøm i motorrum, og derfor manglende afkøling af manifold og udstødning.
Er der nogen erfaring med en isolering af manifold og udstødningen?
Jeg formoder at temperaturen i motorrummet og motoren vil kunne nedbringes ved en sådan isolering fra fx Bitema.
Jeg mener også, at jeg kan få redukseret den mængde at kondenseret vand i lydpotter.
Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på ved en sådan isolering?
Jeg er bekendt med at det ofte ses udført på en banan manifold.

Mvh

Poul
Index
139605: sv: Isolering af udstødning (16-01-2014 09:01:35) (svar på 139603)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Poul

Jeg har tidligere haft store varmeproblemer med 3.5 liter V8 i Minor Roveren ved terrænkørsel. Jeg isolerede bananmanifolderne med K&N's "PowerWrap", og det hjalp noget - men løste ikke problemet helt. Desuden rustede bananmanifolden inde under varmeisoleringen, så da jeg skulle skifte motor - og håbede at kunne genbruge manifolderne på den nye motor - var de stort set rustet væk inde bag isoleringen.

Hvis man jævnligt får mudder i større mængder i motorrummet, sætter det sig i tykke kager på varmeisoleringen, og den kan ikke holde til at blive højtryks-renset.

Løsningen på mit varmeproblem er at fjerne varmen i motorrummet vha. to kraftige køleventilatorer, som jeg købte i Biltema til kr. 169,- pr. stk. De virker glimrende og har nu holdt i 4-5 år, så ingen dyr Kenlowe-løsning her! Snart monterer jeg en tredie ventilator, som skal suge endnu mere varm luft ud af motorrummet gennem et scoop på motorhjelmen ...

Og så hjælper det forresten også at spule køleren jævnligt, så der er fri luftgennemstrømning :-)
Index
139606: sv: Isolering af udstødning (16-01-2014 09:24:34) (svar på 139603)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Er det et nyligt opstået problem med varmen eller har det altid stået på ?

Min 2,5 dna viste samme symptomer og ved nærmere eftersyn, var det viskosekoblingen, der ikke slog til længere. Det blev afsløret ved samme kørselsmønster, som du beskriver.

Måske skulle du få hele kølesystemet gennemskyllet og hælde en frisk blanding kølevæske på. Husk det rette blandingsforhold ellers forsvinder køleeffekten. 30 gr burde række. 35 gr og mere betyder mindre køling.

Køleribberne kan være tætnet af bl.a. insekter,græs m.v. Skyl igennem med en moderat vandstråle - og naturligvis mod luftretningen.

For at holde motorrumstemperaturen nede, har jeg monteret luftindtag oppe på venstre skærm. Se billedet.

I Biltema kan du købe en motorrumsudlufter, der suger den varme luft ud af motorrummet...
Index
139629: sv: sv: Isolering af udstødning (16-01-2014 17:03:24) (svar på 139606)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.30.65)
Min 3,5 V8 havde samme problem...
Af med den org. vinge og på med en termostatstyret elektrisk blæser. Så er problemet løst.
Index
139668: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 16:27:09) (svar på 139629)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Tak for input.
Det er ikke et her og nu opstået problem.
Jeg er lidet ked af at skulle ændre på bilens konstruktion med hensyn til el ventilator, men det kunne være en mulighed.
I 2010 skiftede jeg køler og vandpumpe da vi var på ferie i UK uden den store resultat til følge. Termostat er kontrolleret og er ok, åbner ved 85 gr.

Har 2013 været på ferie på Bornholm og kørte stille på flere små veje incl. Skovveje uden terræn kørsel.
Her var det tit tem. Var oppe i det røde felt. Det samme er ved bykørsel med meget tomgang og langsom kørsel.

Jeg tror ikke der er nogen defekt men kun et problem med at komme af med varmen idet der jo er 2 manifold i et meget lukket motorrum, derfor tænkte jeg på at at isolerer manifold og det af udstødningen som er i motorrummet.

Næste gang jeg kommer til Biltema vil jeg lige se på en el ventilator med termodragt. I så fald hvilken model/størrelse vil kunne passe til en 3,5 v 8 , og skal man så fjerne det plast skjold som er monteret mellem køler og vandpumpe.

God weekend

Poul
Index
139669: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 16:27:45) (svar på 139629)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Tak for input.
Det er ikke et her og nu opstået problem.
Jeg er lidet ked af at skulle ændre på bilens konstruktion med hensyn til el ventilator, men det kunne være en mulighed.
I 2010 skiftede jeg køler og vandpumpe da vi var på ferie i UK uden den store resultat til følge. Termostat er kontrolleret og er ok, åbner ved 85 gr.

Har 2013 været på ferie på Bornholm og kørte stille på flere små veje incl. Skovveje uden terræn kørsel.
Her var det tit tem. Var oppe i det røde felt. Det samme er ved bykørsel med meget tomgang og langsom kørsel.

Jeg tror ikke der er nogen defekt men kun et problem med at komme af med varmen idet der jo er 2 manifold i et meget lukket motorrum, derfor tænkte jeg på at at isolerer manifold og det af udstødningen som er i motorrummet.

Næste gang jeg kommer til Biltema vil jeg lige se på en el ventilator med termodragt. I så fald hvilken model/størrelse vil kunne passe til en 3,5 v 8 , og skal man så fjerne det plast skjold som er monteret mellem køler og vandpumpe.

God weekend

Poul
Index
139670: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 16:27:45) (svar på 139629)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.14.238)
Tak for input.
Det er ikke et her og nu opstået problem.
Jeg er lidet ked af at skulle ændre på bilens konstruktion med hensyn til el ventilator, men det kunne være en mulighed.
I 2010 skiftede jeg køler og vandpumpe da vi var på ferie i UK uden den store resultat til følge. Termostat er kontrolleret og er ok, åbner ved 85 gr.

Har 2013 været på ferie på Bornholm og kørte stille på flere små veje incl. Skovveje uden terræn kørsel.
Her var det tit tem. Var oppe i det røde felt. Det samme er ved bykørsel med meget tomgang og langsom kørsel.

Jeg tror ikke der er nogen defekt men kun et problem med at komme af med varmen idet der jo er 2 manifold i et meget lukket motorrum, derfor tænkte jeg på at at isolerer manifold og det af udstødningen som er i motorrummet.

Næste gang jeg kommer til Biltema vil jeg lige se på en el ventilator med termodragt. I så fald hvilken model/størrelse vil kunne passe til en 3,5 v 8 , og skal man så fjerne det plast skjold som er monteret mellem køler og vandpumpe.

God weekend

Poul
Index
139671: sv: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 16:39:32) (svar på 139670)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Poul
Har du checket det ikke er bare er din temp føler eller instrumentets visning der er noget i vejen med ?

Jeg har aldrig haft overophedningsproblemer på hverken min 109 V8 eller min RRC 3.9 med bananmanifolder.

Mvh
Michael
Index
139674: sv: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 20:15:48) (svar på 139670)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.102.78)
Hej Poul

Jeg har haft en 110 V8 Bus 1984 med 4 gear. Den havde kørt som brandbil i Tårnby. Jeg døjede virkeligt med varmen nøjagtigt som dig, dog først ved terrænkørsel i Polen. Da vi var i Polen og køre første gang blev den rødglødende og det var lige før gummiet under skoene smeltede. Jeg havde inden monteret 2 stk Kenlowe så man kunne slukke dem når vi skulle køre i vand.. Mit problem var bare min gamle 45 amp generator stod af ret hurtigt da de trak meget og konstant strøm. Så de Kenlowe kørte langsommere og langsommere, hvilket bestemt ikke hjalp på varmen...

Næste gang i polen havde jeg ny 70 amp generator på, men den havde stadig varmeproblemer. Jeg godt nogen kan klare hele verden med en/to el blæser, men kan kun sige, det virkede ikke for mig i V8. Jeg havde dog i mellem tiden monteret et ekstra varmeapparat i kabinen så der var mere kølervæske i hele systemet. Så det med varmen gik lidt bedre denne gang. Men i Dieslen jeg har nu går det fint med el-mølle.
Endnu engang i Polen i V8’eren, nu var der ny renset køler. Bilens originale Vinge med vindtunnel. Tændingen var til gengæld blevet tætnet med silikonefedt og diverse, herunder tændspolen flyttet bag bremseforstærkeren så den kunne køre i vandpantomimen. Det virkede ret godt. Jeg havde boret nogle store huller i siden af klappen med kop-bor så varme kunne komme ud her. Meen den blev nu stadig varm under futterne.

Da motoren desværre brækkede sig til slut af for meget vand, måtte jeg hovedrenovere en anden. Den fik Bananmanifolder Wrappet med udstødningsWrap. Så nu kunne man stå og holde på manifolderne med hænderne på varm motor. Det hjalp helt vildt på varmen i motorrummet. Fik dog aldrig kørt terræn for alvor igen da bilen fik en ny glad ejer.

Du har jo gjort det du kunne med ny køler, vandpumpe. (Jeg formoder din viskosevinge virker ordenligt). Jeg syntes da du skal gøre et forsøg og wrappe dine manifolder, de skal nok af og det er nok lettest på bananer. Dine billeder viser du nok ikke kører så meget i vand og mudder med din flotte bil, så ja jeg tror det vil hjælpe en hel del at isolere din udstødning i motorrummet. Man kan også i dag få produkter der påstås at nedsætte temperaturen men om de virker…. Hvis du stadig døjer med varmen. Så kan en køler i aluminium give 30 % bedre køling købes hos Evt. Allisport. Men den er dyr. Ved Struntze har en speciel bygget køler med noget ekstra element indbygget. Så måske en køler smed kan forbedre din køler.
God weekend

Mvh Mads
Index
139676: sv: sv: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (17-01-2014 20:36:49) (svar på 139674)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Et forslag kunne også være at isolere sig ud af problemet.
Det er åbenbart ikke fordi motoren går varm, men at varmen trænger ind i kabinen.
Et heldækkende formstøbt måttesæt kunne være en løsning:

http://www.wrightoffroad.com/products.htm

Men det koster jo så ærmerne af skovmandskjorten. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen - der glæder sig til at få sit sæt i bilen - når den engang bliver færdig. :s
Index
139690: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (18-01-2014 07:41:40) (svar på 139676)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Ærmene af en skovmandsskjorte, Kenneth ?

Det var da en billig løsning!

Er din 110 født som V8 eller som 2,5 dna og har en for lille køler på ?
Index
139735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Isolering af udstødning (20-01-2014 15:36:53) (svar på 139690)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)