tilbage

Land Rover Forum  

139745: Olie fyr (20-01-2014 21:03:12)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.51.220)
Hej er der en som kan give mig et tip hvad der kan være galt,min bil er en Discovery 3 2006 diesel fyret vil ikke starte og har været ved en god landrover værksted de har 2 gange nulstillet den og fået den startet,men kort efter holder den op igen jeg tror ikke at den får olie nok,men jeg er ikke expert,i mit liv som chauffør har jeg været vant til olie fyr og kan høre når den starter med at oliepumpen tikker
139746: sv: Olie fyr (20-01-2014 21:21:55) (svar på 139745)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvis du ikke kan høre pumpen tikke, kan det være, at fyret er placeret et sted, hvor lyden ikke kan trænge ud. Alternativt kan du lægge hånd på fyret og føle, om pumpen kører.

Det kan også være, at batterierne ikke har fuld spænding og derfor starter fyret kun lige op, men tænder ikke.
139747: sv: sv: Olie fyr (20-01-2014 21:26:24) (svar på 139746)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.51.220)
Når den er nulstillet 1 gang prøver fyret at starte og jeg kan også høre at fyret vil køre men den går bare i stå,og nu skal den nulstilles igen før jeg kan prøve igen
139749: sv: sv: sv: Olie fyr (20-01-2014 21:32:45) (svar på 139747)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Har du mulighed for, at sætte en batterilader på, så gør det og start fyret. Tænder fyret, så er der nu tilstrækkelig spænding. Facit: dit batteri har for lidt spænding.
139750: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (20-01-2014 21:41:48) (svar på 139749)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.51.220)
Problemet er også Poul at jeg kan ikke nulstille den,? Det skal de hvist gøre på værkstedet,hvi ikke der er nogen pif jeg kan gøre selv,?
139751: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (20-01-2014 22:00:08) (svar på 139750)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg er meget sikker på, at oliefyret kører med under hele bilens elektronisk styring. På vore busser tog vi plusledningen af fyret og ventede 30 sekunder før vi satte ledningen på igen. Men om det er eet brugbart råd for en D3, ved jeg ikke.
Der er ingen instruktionsbog i bilen ?
Jeg undrer mig blot, at fyret skal nulstilles efter en fejlstart.
Har værkstedet da ikke sat en tester på, så de kan udlæse fejlkode ?
139753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (20-01-2014 22:38:04) (svar på 139751)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hvad hedder fyret og hvilken styreenhed har du i bilen?

Lars
139754: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (20-01-2014 22:45:18) (svar på 139753)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.51.220)
Jeg ved det ikke hvad den er for en slags ,jeg kikker i morgen når jeg kommer ud til bilen,jeg er desvære ikke så dygtig som mange af jer som kan skilde biler af
139791: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (22-01-2014 12:03:10) (svar på 139750)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.236.179.200)
Hej Troels

Jeg har selv tumlet lidt med fyret i min tidligere Disco3.

Gå ind på www.disco3.co.uk, opret dig som bruger, gå ind i de tekniske fora og find alt om fyret. Du kan sagtens selv nulstille det - proceduren er angivet derinde - noget med tænding på, sikring ud, vent nogle sekunder, tænding af osv. - alt sammen i rigtig rækkefølge, som jeg ikke husker.

Mit oliefyr havde nøjagtigt samme symptomer. Jeg fik oplyst, at der måtte sidde "snask" på dysen, som gjorde at det godt nok startede, men ikke blev ved med at køre.

Det er sikkert vældig uautoriseret og måske direkte forkert, men et af rådene derinde hjalp på min: Efter at have checket, at der var tilstrækkeligt med diesel fremme (= pumpen der sidder under bilen under forr. passagersæde virker og ingen forstoppelse i fødesystemet), så af med brændstofslangen på fyret, blæs lidt trykluft (forsigtigt) ind i fyret - der skal være gennemtræk. Jeg tog også et tyndt stykke pinlig rent ståltråd i passende diameter og førte ind gennem brændstof tilgangen så langt du kan - selv oplevede jeg "snask" på spidsen (det er aldrig rart), når jeg trak det ud igen. Efter et par gange trykluft/ståltråd genstartede jeg fyret nogle gange, og til sidst havde det brændt snasken af, og fyret kørte problemfrit. Jeg overvejde selv at skille fyret ad og skifte sliddelene, men kom aldrig dertil.

Problemet er, at fyret oftest står stille om sommeren og kun kører ved temp. under 5 gr. (eller 7?), men mindre du sætter en timer på og tvangsstarter det en gang i mellem, som jeg efterfølgende gjorde. Uforbrændt diesel sidder i dysen, og med tiden sætter det sig fast som en kombi af diesel og koks.

Nu ved du, hvad der virkede for mig - men jeg vil klart anbefale, at du får opgaven udført af en professionel. Terminalen i Risskov har en gammel rotte der kan det der - diesel med ild i er ikke for amatører...

/Ib, Odder
- nu med Mini Cooper u/fyr...
139755: sv: Olie fyr (21-01-2014 07:41:17) (svar på 139745)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Få din lokale mekker eller batterihandler til at måle hvor meget power der er på dit batteri!
Der skal ikke meget spændingsfald til før fyret ikke vil køre.
Vi er jo lige der på året hvor batteriproblemet manifesterer sig..
139756: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 08:19:27) (svar på 139755)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Troels, vi har allesammen vore gode og svage sider, noget er vi gode til, andet er vi ikke - at erkende man ikke er god, er en god start. Men, du har været på værksted to gange, endda et godt LR et af slagsen, så skal det også bare virke, når de har rodet med det - nuvel, Ole skriver batteriet, ja, det kan det godt være, men er det et Eberspächer, der står og tikker for derefter bare at gå ud igen, altså du kan høre pumpen kører, så er det enten luft i systemet, rens af brændkammer eller skift af gløderør - alle tre dele er lige til at gå til, måske ikke for dig, men så for et medlem af din lokale afdeling af dlrk!

De samme faktorer bør iøvrigt være gældende for et Webasto også!

Tag evt lige et billede af uret i bilen, som du starter fyret med, og hvis du kan, også et billede eller to af fyret i bilen, så ved vi da, hvad vi har med at gøre :-)
139759: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 12:25:30) (svar på 139756)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.51.220)
Fyret er et webastro 5 kv ,det er sådan at når jeg skal starte bilen fra kold så vil fyret hjælpe med at få temperatur hurtig op,der er ingen tænde stop kontakt,og ej heller et ur,
139760: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 12:38:34) (svar på 139759)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Ok, havde en lumsk anelse.

Men nu har du været to gange på et værksted og måske endda betalt for deres indsats... de skal bare få fyret til at virke uden yderligere beregning ellers de skal refundere regningerne.

Man kan tilslutte et ur, en fjernbetjening m.v.
139761: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 14:31:32) (svar på 139760)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Jeg er absolut enig med Paul omkring tilbagebetaling - men hvis der ikke er en betjeningsenhed,(en timer et ur et panel, noget) hvordan hulen får du så fyret til at starte??

Der må da være noget?? Og så rent bortset fra det, så skal du regne med det er gløderøret. De der 5 kv er vel effekten du skriver om, ved du ikke hvad modellen hedder? Nogle af dem er ret enkle at skifte røret på selv, andre af dem er også ret enkle at skifte på selv, men kræver lidt mere adskillelse...

Og igen, hvis du vil have et fornuftigt input, når du ikke selv ved, hvad du har med at gøre, så tag et foto, og læg det ind i tråden, så kigger vi på det, og så vil der altid være nogle, der vil prøve at hjælpe, jeg vil ihvertfald gerne, men jeg er nødt til at vide, hvad vi taler om :-)

Lars
139762: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 15:02:35) (svar på 139761)
Alexandar Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.14.175.1)
En anden mulighed er også at fyret kun starter op når det er så koldt som producenten har forud programmeret.
sådan er det i min ford Focus.
her kan start temp. Dog justeres ved ford.
139766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 15:32:25) (svar på 139762)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 91.207.32.40)
Det er helt som Alexander sige.

En Disc3 er jo en moderne vogn og kunne leveres med oliefyr som en del af tilbehørspakken til brug i koldt klima. I øvrigt sammen med sædevarme og varme i forrude og spejle.
Det samme er gældende for en RRS.

Her er et par ord om det fra instruktionsbogen:
AUXILIARY FUEL-BURNING HEATER
When the engine is started in very cold weather, the auxiliary fuel-burning heater is automatically switched on to provide extra heat
to help warm up the engine.
During this period, exhaust fumes from the heater may be seen coming from under the bonnet. This is normal and no cause for concern.

Så den bestemmer selv om den vil tænde eller ikke ud fra luft og motortemp. På vores Disc2 som har samme system som standard, er grænsen 7 gr.C, så mon ikke det er det samme for en Disc3.
Og selvfølgelig skal det da kunne bringes til at virke hvis de rigtige bliver sat på opgaven. Så tilbage til værkstedet og igang med fejlfinding, økonomien må i så aftale jer ud af.

Mvh. Benny
139763: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 15:22:55) (svar på 139761)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Disse fabriksmontrede opvarmingsfyr kører helt uden om timer osv. - Normalt tænder fyret ved plus syv grader og derunder.
Grunden til montering af oliefyr er, at de moderne motorer har en væsentlig koldere forbrænding og derfor ikke afgiver tilstrækkelig varme til at opvarme kabinen.
Ved at eftermontere en betjeningsenhed får man væsentlig mere udbytte af fyret.
139764: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 15:24:44) (svar på 139763)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
I har vel set efter, om der er tilstrækkeligt med kølevand på systemet ??? Bare lige en indskydelse..
139765: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 15:27:15) (svar på 139763)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Bare ikke altid nok med eftermontering af timer. De fleste supplementsvarmere har ingen vandpumpe.
Man kan købe opgraderingskit til de sleste mærker/modeller.

1270
Paw
139767: sv: Olie fyr (21-01-2014 15:58:44) (svar på 139745)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.83.25.142)
Hej
På min VW skal der være mere end 1/4 indhold i dieseltanken, strøm nok på ekstrabatteriet før fyr frigives til start. På min Ford starter fyret også af sig selv når det er koldt nok. Nåja, på 110"eren vil Eberspäcker fyret ikke starte pga. en fejl, måske man skulle se på det nu hvor vinteren nærmer sig.
Claus Ernst
139779: sv: sv: Olie fyr (21-01-2014 22:43:24) (svar på 139767)
Jan Lynderup Jensen #3955, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.90.73)
reservedele kan nemt købes til meget fornuftige priser ( i forhold til en lokal auto elektriker ) http://www.bilvarmer.com/
139816: sv: sv: sv: Olie fyr (22-01-2014 20:17:13) (svar på 139779)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.54.2)
Hej Troels
Kan nikke genkendende til dit problem, fuldstændig samme historie med min Discovery 3 fra 2005. Jeg lever dog fint videre uden fyret.
Bedømt ud fra mængden af indlæg på fx. disco3.co.uk, er du og jeg bestemt ikke de eneste, der døjer med Wabasto fyret.
Kig på dette link http://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater
måske det kan hjælpe dig videre.
God arbejdslyst.
Hilsen
Mads
ps - disco3-siden er med login, og kan du ikke åbne linket, så skriv evt.