tilbage

Land Rover Forum  

Index
139804: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (22-01-2014 17:11:00)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Før jeg nu skiller bilen af, skal jeg lige høre om andre har fundet en fejlretning på denne opgave før mig !

Når man sætter varme på og stiller den til at blæse i min 110" TD5 ´01 , kommer der fint varme i fører siden, og stadig en smule op på vinduet som også er varmt i begge sider, men den nederste dyse i passagersiden blæser kold luft ! det forstår jeg ikke helt, er det nogle bud ? udover at den er Engelsk ;-)

Mvh

Jan

Index
139810: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (22-01-2014 18:11:18) (svar på 139804)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Er luftstrømmen lige kraftig i begge sider ?
Index
139811: sv: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (22-01-2014 18:16:26) (svar på 139810)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Ja, det virker det til, jeg forstår det ikke helt, for jeg ville mene at alt luften skulle komme gennem varmefladen.

-
Jan
Index
139813: sv: sv: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (22-01-2014 19:06:35) (svar på 139811)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det ville jeg også mene.
Har du kigget, om varmeapparatkassen er helt tæt og der ikke kan suse luft ud ved samlingerne og hvor rørene går ind?
Hvis kassen er helt tæt, kommer der faktisk megen varme ud af dyserne.
Det kan være, at højre slange er punkteret eller ikke sidder helt på. Derved kan den trække kold luft med ind.. ???
Index
139817: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (22-01-2014 21:03:55) (svar på 139804)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Vil du bytte bil? Min 90" årg. 05? Den har det med at varme bedst ved fødderne i højre side.

Venligst Peter

PS. jeg sidder for det meste i venstre side og lærer vel at leve med længden i længden?
Index
139818: sv: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (22-01-2014 23:23:30) (svar på 139817)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Det kunne jo være en plan Peter, men jeg er ikke så meget for de nymodens mini biler, jeg ved godt det er så moderne og miljørigtigt, men der er jeg ikke rigtigt nået til ;-)

Sjovt nok har både konen og ungerne siddet i den side, uden af opdage det, men så har man lige en rigtig land rover gut med ude og køre (Jacob 9002) og straks opdages det jo, at det er en smule koldt på de små pusselanker.

Jeg har lige været ude og trille, og der kommer lige meget luft i højre og venstre side.

-
Jan
Index
139819: sv: sv: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (23-01-2014 00:03:14) (svar på 139818)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Tja så må han iføre sig neopren inden han overgiver rattet. Giv ham et kys ifald han er vasket (fornyligt)
Index
139821: sv: sv: sv: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (23-01-2014 09:11:59) (svar på 139819)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvordan skulle et kys give varme i højre luftdyse ?

Men måske er luften i venstre luftdyse bare for varm pga. motorens varme side også er venstre ??
Index
139850: sv: sv: sv: sv: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (24-01-2014 11:05:23) (svar på 139821)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
Hej Jan,

Det virker lidt underligt at der er forskel på de to dyser. Hvis bilen er uden aircondition er systemet enormt simpelt. Der kommer varm luft ind fra varmeapparatet gennem et hul i højre side og det fordeler sig til de 4 dyser gennem en kasse under handskehylden. Jeg har vedhæftet et billede fra reservedelsbogen der viser princippet.

Hvis der er mærkbar forskel på de to dyser må det skyldes at det spjæld, der sidder i selve varmeapparatet der skifter mellem kold og varm luft, ikke er lukket helt over på varm indstilling og den kolde luftstrøm der løber udenom varmefladen lige netop har retning så den kommer ud af den højre dyse.

Jeg tror at dit problem er at spjældet i varmeapparatet ikke er lukket helt når du sætter den på varm indstilling. Armen som kablet sidder på kan nogen gange flytte position på akslen ind til spjældet, så det ikke lukker helt til.

Mvh. Lars
Index
139891: sv: Kold luft i den ene dyse ved fusserne (25-01-2014 15:36:36) (svar på 139804)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.165.57)
Hej Jan
Det er et gamle kendt problem i alle Defender, troede det var rettet fra 300Tdi, men det er det måske ikke....
Mit nye varme apparat 90 model, blev skilt ad af importøren fordi den gav kold luft til passageren ved en meget bestemt indstilling af varme reguleringen.
Det er også beskrevet tidligere her i Forumet af mig.
Årsagen var ikke kendt af importøren, men de fandt ud af at det skyldes at luften ikke blev blandet og den kolde luft blev forneden og fandt ud gennem dysen til passageren.
Der blev lavet 2 løsninger: 1. der blev sat en "luft blander" ind lige efter varmeapparatet, 2. min egen var at sætte en skærm op foran hullet til passageren (monteret via højtaleren) så den kolde luft ikke lige kunne finde den vej, men blev blandet med den varme.
Måske er det den samme design fejl ved TD5.
Med venlig hilsen Jes