tilbage

Land Rover Forum  

Index
139920: Hjælp til tænding i Kbh. (26-01-2014 19:32:42)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.206.167)
Kære forum. Jeg har brug for hjælp til at stille tændingen efter en ny strømfordeler er blevet installeret. Er der en der vil vise mig hvordan det gøres? Jeg bor i København NV. Bilen er en serie III fra '83, 4 cyl. benzin. Behørig belønning gives naturligvis.
Index
139929: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (26-01-2014 21:42:28) (svar på 139920)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.147.127)
Ved du hvad tændingen skal være?

For jeg har tændingspistol.
Index
139930: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (26-01-2014 21:56:00) (svar på 139929)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.206.167)
Hej Jacob. Nej, jeg ved ikke hvad den skal være, men jeg har også en tændingspistol. Hvis du kan hjælpe mig med at stille den, er der måske en anden her på forum der ved hvad den skal være.
Index
139932: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (26-01-2014 21:59:51) (svar på 139930)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.147.127)
Du kan finde det på nettet ellers kan det være der er en klubkammerat der kan huske det.


Skal bare lige vide om der er BTDC TDC ATDC grade skala på remhjulet der sidder på krumtappen?

Det er vist noget med de ikke sidder på de gamle?
Index
139933: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (26-01-2014 22:04:30) (svar på 139930)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.147.127)
ignition timing settings for each engine
1.6litre engine: 15deg BTDC
2litre engine: 10deg BTDC
2.25litre: 7:1 engines 6 deg. BTDC; 8:1 engines 0 deg. TDC; 8:1 (emission controlled) 6 deg. ATDC
2.6litre: 7:1 engines 6 deg. BTDC; 8:1 engines 2 deg. ATDC


Er din motor nogle af dem?
Index
139943: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 00:02:27) (svar på 139933)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.179.103)
"A friendly advice" Stil tænding efter gehør og brug stroboskop-lampe til at kontrollere om tænding avancere, altså fremrykker tændingstidspunkt i forhold til omdrejninger. Gehør = er der betydelig tændingsbanken ved gasgivning ved lave omdrejninger og højt gear, er tænding for tidlig og skal rykkes lidt tilbage.
Index
139944: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 00:05:39) (svar på 139943)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.147.127)
Hvorfor skulle det gøres på gehør?

Kan vel lige så godt gøre det rigtigt.!

Index
139946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 00:21:16) (svar på 139944)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.179.103)
Det finder du ud af, når motoren ikke trækker som man forventer. Selv om justeret som angivet i "bogen"
Index
139947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 00:27:59) (svar på 139946)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.147.127)
Der kan jo være flere aspekter i spil siden du har haft de oplevelser.

Hvis ikke du tager højde for en tomgang der ikke er som angivet er det klart du får en forkert timing.
At stille den på gehør kan være ret fatalt for en motor da den jo så brænder forkert.

Det kan jo også indikere at der er andet galt med motoren som skal laves inden man "bare" stiller timingen på gehør.
Index
139948: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 00:37:14) (svar på 139947)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.179.103)
Snak du med Joseph Lucas om det.
Index
139971: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 16:27:31) (svar på 139947)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Jacob

Har du prøvet at stille tænding på en 30 år gammel 2 1/4 benziner med tændingspistol og efter "klogebogen" for nylig ??

Hvis "ja"... blev det godt?

Gamle 4 og 6 cylindrede Land-Rover motorer stilles bedst efter fingerspitzgefül og gehør.

Bagefter kan man lige sætte tændingspistolen til og notere sig hvordan mærkerne på remhjulet og pilene på blokken står i forhold til hinanden.

Mlrh Claus
Index
139953: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 06:55:50) (svar på 139933)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.206.167)
Motoren er en 2286cc 8:1 CR 5-bearing. Er lidt usikker på emission controlled, men når jeg slår motoren op på http://www.glencoyne.co.uk/engno.htm står der ikke noget om emission controlled ud for motornummeret.
Index
139967: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 15:46:50) (svar på 139953)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Nikolaj,

Jeg kan slå den op i aften og ringe til dig. Har lige været jobbet igennem med V8'eren.

Mvh. Lars
Index
139969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (27-01-2014 16:02:31) (svar på 139967)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Tag nu Verner alvorligt! Din begrundelse og frygt for motoren er helt rigtig, men med en gammel svend fra dengang, godt med slup i samtlige dele, og "Engelske Tollerancer" i samarbejde med Joe Lucas, så er der total sikkerhed for at tænding sat med stroboskop passer ikke, og kører ikke godt. Jeg kan fortælle at selve autoriseret værksteder i England, og enda millitæret, brugt ikke stroboskop dengang.
Har man lært at stille efter gehør, så er den perfekt hver gang. Best omdr med let forhøjet tomgang, og lidt tilbage. Kontrollere at der er godt træk, og at den ikke laver "backfire" under påløb.
Enhver engelsk motor er lidt individuelt, så 2 ens motor kan have små forskell i tændings indstilling.
Index
140014: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (28-01-2014 11:55:26) (svar på 139967)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.107.241.94)
Hej Lars.

Jeg tror jeg var nede og lave bil da du ringede i går... Jacob og jeg fik ikke gang i den, men i morgen kommer Mathias og Steen Hansen. Måske er strømfordeler vendt 180 gr. forkert, men det må vi lige se på.
Index
140016: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (28-01-2014 12:10:08) (svar på 140014)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Man kan ikke vende strømfordeleren forkert. I bunden af akslen sidder en tværgående not. Den er forskudt fra centrum, så den kan kun sidde een vej.
Har du skiftet fra Lucas til Ducillier ? Det kan nemlig betyde en del med hensyn til tændspole og formodstand.

Og nu spørger jeg om noget helt åndsvagt: Er tændingskablerne monteret i korrekt rækkefølge?
Er "etteren" rigtigt placere på dækslet? Rotoren skal stå ca. kl. 5 ved topstilling på stemplet i cyl. 1
Tag tændrører ud ved cylinder 1 og prop en lang skruetrækker i hullet. Tørn motoren med håndkraft, så kan du hurtigt se hvornår stemplet er i top.
Så har du et udgangspunkt og kan nu montere til rækkefølgen 1-3-4-2

Hvis spole, formodstand og kabelrækkefølge er som det skal være, så SKAL skidtet starte. Hvis ikke.... så skal du nok kikke på brændstofsiden ;-)

mlrh Claus
Index
140032: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (28-01-2014 14:54:58) (svar på 140016)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Claus er inde på noget. Tændningsrækkefølgen er ikke ligegyldig. At vende dem modsat, fordi man tror rotoren kører modsat rundt end den faktisk gør er en klassisk lærlinge-fej. (Gæt hvor jeg ved det fra!)

Mht tændningstidpunkt, så kan det faktisk godt lade sig gøre med en stroposkob-lampe. Men glem alt om instruktionsbogens tændningstidspunkter. Den er fra en anden tid, med en anden benzinkvalitet. Min står ca. 2 gr. før top ved 800 o/min ifølge doktorens anvisniger. Ingen eftertændning, men blid og villig motorgang.

Men det er en forudsætning at alt er monteret korrekt og virker. Og er strømfordeleren slidt, så der rent faktisk er så meget slør som en antyder, så kan du stille tændning til du bliver gammel. (Gæt igen hvor jeg ved det fra) Der skal netop ikke være slør i strømfordeleren.

Mvh Niels
Index
140033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (28-01-2014 15:24:31) (svar på 140032)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.167.81)
"Man ka sku ikke montere strømfordeler 180Gr. forkert" Muligvis ikke, men man kan montere den 360Gr. forkert. Det er ikke nok stempel i cyld. nr. 1
er i top; det skal også være i arbejdstakten, med mindre det er en to-taktsmotor der er tale om /;0) Vippearmsdæksel aftages og det kontrolleres at begge ventiler er tilknappede på cyld. 1. Når man udtager en strømfordeler bør man altid sikre sig det er fra denne stilling; umage nemmere at genmontere. Ud fra årgang, burde motoren være med emissionskontrol; kan være fjernet af tidligere ejere. De fastsatte data og måleværdier er udarbejdet udfra mindst mulig forureningsgrad og tager ikke hensyn til ydelse og økonomi. Mvh. 2749, der forstod det sådan at motor var kørende og det blot drejede sig om indjustering af tænding.
Index
140160: sv: Hjælp til tænding i Kbh. (02-02-2014 19:25:35) (svar på 139920)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.206.167)
Så lykkedes det.

Som tidligere fortalt fik Jacob og jeg ikke gang i den. Et par dage efter kom svoger Mathias og Steen Hansen. Der blev tjekket om den fik luft og brændstof, om den fik stel nok og om der var gnist. Den fik et skud æter og strømfordeleren blev ivrigt drejet mens motoren blev tørnet. Men ak, ingen liv. Efter at de to herrer Mathias og Steen have diskuteret mulighederne mens lærlingen (det er så mig) ivrigt lyttede og lærte kom konklusionen: "Skift tilbage til din gamle strømfordeler" sagde Steen. "Skift platiner, kondensator, rotorarm og hætte og skift også tændspolen nu du er i gang."

Som sagt så gjort. I dag blev de nye dele isat og Mathias kom forbi. Vi tørnede et par gange, men uden held. Ingen gnist! Mathias spurgte om jeg havde justeret platinerne, og det havde jeg jo ikke. De blev stillet og bingo - bilen startede øjeblikkeligt. Tændingen blev sat og vi tog en testtur.

Sikke en lærerig proces. Så fik jeg også lært om platiner, kondensator, tænding og tændspole. Tak til Jacob, Steen og ikke mindst svoger Mathias for kyndig hjælp. Tak til forummet for input. jeg glæder mig til allerede til jeg skal ud at køre i den i morgen.