tilbage

Land Rover Forum  

Index
140219: Tændingsmærker (04-02-2014 19:47:29)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.50.46)
Kære foum.

Jeg har lige et spørgsmål til tændingsmærkerne på min serie III fra '83, 4 cyl. benzin. Den har kun en markering på blokken. Til gengæld har den flere markeringer på svinghjulet. Mærkerne sidder sådan:

6 grader - 0 - 6 grader

Skal det forståes sådan:

6 grader BTDC - TDC - 6 grader ATDC (set oppefra, så 6 grader længst til venstre er BTDC)

Og skal vakumslangen fra strømfordeler til karburator sidde på eller tages af når tændingen stilles?
Index
140223: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 09:34:32) (svar på 140219)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
1) Ja
2) Tages af

mlrh Claus
Index
140224: sv: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 10:17:39) (svar på 140223)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg plejer nu at lade vakum-slangen sidde på. Synes heller ikke at have set nogen andre pille den af.

Og så min kæphest: En 2.25 Benz har med vore dages benzinkvalitet det bedst med tændning ca. 2 gr. før top. Men det kan selvfølgelig være svært at ramme når der ikke er noget mærke. De rigtig hårde drenge kan indstille efter gehør. Så hvis du er en af dem eller kender nogen, så er det jo også en mulighed.

Her er for øvrigt en lille film af min motor i tomgang hos doktoren. Vi har lige fundet den frem af jernstakken, skiftet olien og sat nye tændrør i.

http://youtu.be/duL376P1f8M'

2.gr før top!

Mvh Niels
Index
140225: sv: sv: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 11:12:40) (svar på 140224)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hvis din vacuum korrektion i strømfordeleren virker - så vil du også erfare hvorfor det er smart at pille vacuum slangen af når du indstiller tændingen :)

Mvh
Michael
Index
140226: sv: sv: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 11:22:52) (svar på 140224)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Niels

Det kan godt være at du og andre lader vacuumslangen sidde på. men det rigtige er altså at afmontere den. Ellers vil indstillingen blive temmelig alternativ under kørsel.

Hvilke grader der er bedst er meget individuelt på gamle sønderbankede Land-Rover motorer med mindst 30 år på bagen.

mvh Claus
der stiller tænding med lige dele fingerspitzgefül, mavefornemmelse og voodoo :-)
Index
140227: sv: sv: sv: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 11:51:17) (svar på 140226)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Tjae, jeg synes nu den triller meget fint sfsted. :) På vej hjem fra Hoek Van Holland lå jeg på ca. 8,5 km/l med overgear og konstant 80 km/t

Strømfordeleren er en relativ ny Accuspark , så jeg går da ud fra at den virker.

Men ok. Hvis den store bog, siger "pil slangen af" så må det vel være sådan.

Mvh Niels.
Index
140228: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 12:13:42) (svar på 140227)
Nikolaj Rostmose #8964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.107.241.94)
Tak for dessinerne folkens. Jeg piller vakumslangen af i morgen og stiller efter gehør. Stiller så tidligt som muligt og tjekker for tændingsbanken. Umiddelbart tror jeg godt min gamle motor kan stilles tidligere end 6 grader BTDC og 2 grader går vist ikke. Men lad os se. Jeg giver lige en tilbagemelding.
Index
140237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsmærker (05-02-2014 17:21:58) (svar på 140228)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.101)
Vacuumslangen skal blive siddende, og motoren gå med 750 omdr.
Hvis du tager vacumslangen af skal du huske at blokere den ind mod karburatoren, da motoren ellers vil få falsk luft, og omdr. derfor vil stige.