tilbage

Land Rover Forum  

Index
140324: Udstødningsmanifold 300 tdi (09-02-2014 22:38:04)
Steffen Schnedler Sørensen #8238, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.147.99)
Hej forum

Har fået et 'lille' problem. I forbindelse med skift af toppakning har jeg konstateret at min udstødsmanifold er revnet. Jeg har svært ved at blive klog på om den kan repareres - svejses. Hvis svaret er nej, er der så en der kan pege mig i retningen af en ny, eller brugt?

Bilen der er tale om er en 90" 300 Tdi fra 1997.

Håber at høre fra jer derude:-)

Vi ses
/Steffen
#8238
Index
140325: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 00:02:41) (svar på 140324)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Den kan svejses af en specialist, det er ikke bare lige i støbejern.

Her er en ny:

http://www.johncraddockltd.co.uk/land-rover-parts/err678-exhaust-manifold-90110-200tdi.html

mvh
Kenneth Poulsen
Index
140326: sv: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 00:14:23) (svar på 140325)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Sorry - det var til en 200tdi. :s

300tdi:
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/5314/ERR3481-MANIFOLD.html?search=exhaust%20manifold&page=4

Men check det meget nøje op med din egen bil om det er den du skal bruge!

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
140329: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 10:08:58) (svar på 140324)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Jeg har en brugt.
Index
140330: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 10:20:58) (svar på 140324)
Peter Bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
Hej Steffen.

Ja det kan repareres, en søgning på internettet giver lidt forskellige svar. Der skal skelnes mellem hårdlodning = slaglodning, blødlodning, svejsning.

https://www.google.dk/#q=soldering+cast+iron+exhaust+manifold+

Venligst Peter
Index
140332: sv: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 11:42:26) (svar på 140330)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.102.78)
Hej Steffen

Hvis du vil forsøge Rep.

Her er en god vejledning:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=139419#139419

Mvh
Mads
Index
140342: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 15:51:23) (svar på 140324)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.11)
Hej I forum.

Der er en tæt ved Horsens der har svejst i støbejern, som evt. kan hjælpe dig.

Lysmose Virke, Hans Nørgaard Pedersen.
Nummeret kan findes på DGS.

Han kan trylle til tider.

Med LAro hilsen Claus
Index
140343: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 16:41:37) (svar på 140324)
Jørn Thomsen Reg. #8802. Nr. Jylland (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.145.150)
Hej Steffen
Hvis du kan få den til Nr.Jyl, kan jeg svejse den for dig.
Mvh Jørn
Index
140347: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 18:02:12) (svar på 140324)
Simon boye Jensen 8299 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.91.154)
Alt efter skade kan jeg også svejse den , holder til ved skive ..
Mvh Simon
Index
140357: sv: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 20:10:08) (svar på 140347)
Steffen Schnedler Sørensen #8238, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.147.99)
Hej alle

Tak for alle jeres gode svar og input. Jeg har fundet en i Aarhus der har mod på at svejse den med nogle special elektroder, så må vi se om det kan bruges:-) Eller har jeg fundet en brugt.

Endnu engang tak for jeres input.

Vi ses derude:-)
/Steffen
#8238
Index
140359: sv: sv: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (10-02-2014 21:16:50) (svar på 140357)
Peter Bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
Nu kan jeg se at der nok vil blive svejst i dette tilfælde.

Af interesse vil jeg spørge om der er nogen som kan svare på hvad drift temperaturen er på en udstødningsmanifold som får maksimale/normale tæsk.?

Jeg ser selvfølgelig gerne svar for gængse motorer/brændstof.

Jeg vil gerne forske lidt i slaglodning af diverse.

Venligst Peter
Index
140388: sv: sv: sv: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (11-02-2014 13:31:04) (svar på 140359)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Hej Peter

Forbrændingen sker vel ved en 500-700°C under normale forhold alt efter belastning af motoren. Så det er vel den temperatur udstødningsmanifolden bliver udsat for og så er der vel noget afkøling, udefra, men hvor meget det er ved jeg ikke.
Jeg ved ikke med turbo om det skaber mere varme da den komprimerer luft hvilket formentlig vil udvikle uderligere varme, men om det ikke bliver i samme temperatur område med og uden turbo, det vil jeg næsten tro.

Måske der er nogen der er klogere?

MLRH
Kenneth
Index
140392: sv: sv: sv: sv: sv: Udstødningsmanifold 300 tdi (11-02-2014 15:45:34) (svar på 140388)
Peter Bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
Som jeg skriver vil jeg gerne have mere viden om det.

Jeg har som nævnt andet sted loddet motorblokken på min serie 1 2.0, ca. 2cm ned mellem 3. og 4. cylinder og har kørt ca. 40.000 km siden uden problemer.
Jeg har siden set reparation på grund af brændt toppakning mellem 1 og 2. det er vel nærmest en sliddel på denne motor.

Det er bare super nemt at lave de lodninger og der er ingen tvivl når det er i orden.

Anyway byd ind med, forbrændingstryk, temperatur (hvis vi er i nærheden af 700°C skal der et seriøst termometer til! Jeg har ledt lidt efter en farveskala for anløbningstemperatur, men har ikke rigtigt haft held.

Venligst Peter