tilbage

Land Rover Forum  

Index
140331: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 10:55:15)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej

Jeg har fået "ny" bil med et Webasto oilefyr monteret. Når jeg trykker på uret inde i bilen starter fyret, og det starter også hvis jeg sætter timer til. Der kommer også røg/udstødning fra under motoren når det kører.

Det skal siges at jeg ikke har prøvet oliefyr før, så jeg har INGEN erfaring med hvordan det skal virke.

Da jeg kom ud i bilen i morges kørte fyret, og det havde det gjort i cirka 20 min, men da jeg startede bilen viste temperaturen at motoren var helt kold. Sådan skal det ikke være, vel?

Bilen har stået stille siden sommer så jeg gætter på at det er derfor fyret ikke virker. Er der nogen der har forslag til hvordan jeg får liv i det igen?

Et tillægspørgsmål, burde blæseren inde i bilen ikke starte sammen med fyret?

Jesper
110" TD5 fra 2002
Index
140333: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 12:00:41) (svar på 140331)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.189.145)
Fyret får ikke din motor temperatur til og stå på N på 20 min, heller ikke på 30 min. Det hjælper den fra -0* til ja måske 25-30* CA. Det kommer også an på om fyret har forbindelse til varmeapparatet og om blæseren er kombineret med fyret ellers skal blæseren i bilen ikke køre...
Index
140335: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 13:50:44) (svar på 140331)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Imorgen når fyret har kørt i 30 minutter så åben klappen og læg en hånd på motoren. Den skulle gerve være varm.
Kører fyret i de tidsrum du nævner eller har du bare startet det og så gået ind uden at se om det evr går ud efter et minut?
Index
140336: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 13:55:53) (svar på 140335)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Det virker til at fyret kører i tisdrummet. Jeg har hentet bilen i weekenden, så det er ikke så mange erfaringer jeg har endnu.

Udfra hvad I siger så lyder det lidt til at det fungerer som det skal.

Jeg ligger en hånd på motoren i morgen og ser hvad der sker.

Jeg havde jo forventet at fyret ville varme motor og kabine op til en behagelig dynevarm bil, men det kan jeg så høre at jeg ikke skal forvente :-)
Index
140339: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 14:19:07) (svar på 140336)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Kun hvis styringen af bilens blæser er sat til, varmen er skruet på max og fyret får lov at køre en halv times tid.
Så skal der nok være dejlig lunt!
Index
140340: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 14:19:17) (svar på 140336)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Hej Jesper

Jeg har også fyr i bilen og den starter blæseren hvis altså jeg har husket at lade blæseren stå i det trin jeg ønsker at den skal blæse med når fyret er igang. Du burde dug kunne fornemme en lun luft gennem luftdysserne når fyret har kørt 20-30 min.

Med venlig hilsen
Kenneth
Index
140341: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 14:22:48) (svar på 140336)
Claus Johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.160.197.250)
Husk at blæseren i kabinen skal være slået til, jeg bruger trin 2.
Sådan er det på min td5'er.

På ca ½ time hæver den temperaturen så nålen står i det øverste del af det blå felt på instrumentet.

Check også om slangen ud af fyret til varmeapparatet bliver varm, og dermed at fyret rent faktisk køre og ikke er stoppet pga en fejl evt overophedning pga luft.
Index
140353: sv: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 19:35:45) (svar på 140341)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 37.75.166.226)
Så fik jeg pillet lidt ved fyret. Efter en halv time bevægede temperaturen sig op lige over der blå felt som I skriver.

Og da jeg skruede helt op for blæseren så kom der også luft ind i kabinen

Så jeg trækker al "panikken" tilbage, det hele funker

Tak for hjælpen alle sammen

Jesper
Index
140363: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (10-02-2014 22:01:47) (svar på 140353)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Husk nu at køre nogle lange ture hvis du bruger fyret meget og blæseren..
Ellers har du hurtigt et pænt dødt batteri og et fyr der låser..
Alternativt brug en god VEDLIGEHOLDELSES lader som feks CTEK som kompensation for lange køreture.
Index
140369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (11-02-2014 07:04:42) (svar på 140363)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 37.75.166.226)
Jeg havde gået og tænkt på hvor meget det tog på batteriet, er 25-30 min kørsel nok?
Index
140372: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (11-02-2014 08:19:04) (svar på 140369)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Med et normalt fungerede batteri bør strømforbruget ikke være noget problem. Regner vi lidt rundt, så bruger fyret ca. 2 A ved fuld drift. En Defender har vel standard 80-100 Ah at tage af, så fyret kan (teoretisk) køre fuld drift i 40-50 timer før batteriet er totalt tomt. Der skal dog fradrages forbrug til kabineventilator, men der er dog alligevel strøm til adskellige timers drift fra et fuld ladet batteri.

Du skal jo også huske, at en tempereret motor er langt nemmere at spinne og tænder nemmere, så hvad der er 'tabt' til fyret sparer du igen ved en nemmere start. Dette må iøvrigt også gælde mere eller mindre mht. diesel.

I praksis kan jeg fortælle, at jeg kører (alt for) mange småture a 4-5 km og fyret kører altid 15-30 min før start afh. af udetemperatur. Jeg har aldrig haft startproblemer - heller ikke selvom bilen har stået 2-3 uger stille i carporten. Tænker faktisk aldrig på forvarmning (gløderør), men springer bare ind og drejer nøglen og - vups så kører den; også når det er koldt :-)

Mht. komfort, så vil jeg dog ikke beskrive det som 'lunt og godt'. Efter 30 minutters drift i 10-15 gr frost er kabinen dog frostfri og vinduerne er til at håndtere mht. is og dug og motortemperatur og dermed kabine kommer hurtigt op. Det meste af energien går jo dog med at varme et par hundrede kilo jern op ude i motorrummet, så ønsker du endnu bedre komfort, så må der nok en rigtig kabine/luftvarmer til.

Jeg glæder mig dog hver gang over, at motoren spinner som en mis. Hvis jeg rent undtagelsesvis må lave en ren koldstart i koldt vejr, så smerter det mig, at motoren lyder som et gammelt, udslidt tærskeværk... jeg er ikke i tvivl om, at flittig brug af fyret er rigtigt godt for både chauffør og køretøj.

Hvis du ikke allerede har det - så overvej en fjernbetjening. Det øger brugsværdien betragteligt.

/Jens
Defender 90" Td5 MY2000
med Webasto Termotop E
Index
140406: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (11-02-2014 22:27:53) (svar på 140353)
Lars Alstrup #6663, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 5.103.225.59)
på de fyr, jeg har haft
har den ekstra + ledning fra fyret været forbundet direkte til blæserens max pol. så blæseren altid starter op... :)