tilbage

Land Rover Forum  

Index
140462: Erfaringer med Discovery 3 (14-02-2014 19:51:49)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.144.10)
Hej

Jeg er ejer af en 110" Defender 300 TDI fra 1995.

Jeg er glad for bilen, som jeg bruger ca. 7500 km. Årlig primært til at trække en 3500 kg. Trailer.

Defenderen er jo som alle lidt utæt, men nogenlunde pålidelig, men ikke fantastisk på landevej.

Det positive er dog at jeg ikke bekymre mig om ridser mv. Den er jo skabt til at bruge.

Ved siden af har jeg en alm. Personbil.

Nu er det så jeg overvejer en combiløsning med en Discovery 3 2,7 HSE, men men men

Nu kommer pointen.

Jeg er meget i tvivl om vedligeholdelses omkostninger på sådan en Discovery 3. Skal køre ca. 30.000 km. Årligt.

Jeg er selvfølgelig klar over at alt kan gå i stykker, men hvad med rust, gearkasse (skal ofte trække en trailer), motor, bremser og alt det elektriske.

Regner med at lede efter en 2005 med ca. 150.000 km. På bagen.

Håber på lidt ærlighed omkring et evt. Køb til trods for at vi alle elske LR på vores egen måde

Mvh. Daniel
Index
140467: sv: Erfaringer med Discovery 3 (14-02-2014 20:47:51) (svar på 140462)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
En D3 er meget velkørende; en meget moderne bil og nok blandt det bedste, Land Rover har bygget...

MEN, der er megen elektronik, der skal vedligeholdes og det kan blive en kostbar affære, hvis man ikke har adgang til det rette udstyr.

Du kan ikke sammenligne en D3 med en Defender: sidstenævnte oser af charmerende fejl og udstråling...

Een af mine venner kører ca. 50.000 km pr. år i sin 110" Td5, jeg kører kun 20.000 i min OneTen med 200 Tdi. Min Volvo kører ca. 6.000 km/år.

Opdaterer du undervognen på din 110" - nye bøsninger, støddæmpere, fjedre, stabis og gode dæk - sker der underværker.

Jeg har kørt en 2004 D3 i een uge. Jeg ville ikke bytte min OneTen med en D3...
Index
140472: sv: Erfaringer med Discovery 3 (15-02-2014 07:34:46) (svar på 140462)
Morten Brendstrup #8760, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.64.167.83)
Det kommer an på hvor meget du selv er i stand til skrue.

Hvis du kører på værksted hver gang, så bør du regne med 1500-2000 pr. Månede. Det er min erfaring. Uden selv at have haft en. Det kan være en rigtig dyr bil at holde kørende.
Index
140477: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (15-02-2014 10:32:04) (svar på 140472)
Morten B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.23.254.228)
2.000,- er ikke helt ved siden af for lidt værksted og et nyt dæk engang imellem.

Og så kommer der lige alle driftsomkostningerne oveni.

Absolut en fed bil, men knap så god en sparegris :-)

Morten
Disco 3 ejer på 7. år

Index
140483: sv: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (15-02-2014 12:39:52) (svar på 140477)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.151.67)
Hertil skal man beregne ekstra kørekort, hvis man ikke har i forvejen; en D3 er tung og må kun trække mindre trailer/campingvogn på B-kortet.
Index
140485: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (15-02-2014 13:11:28) (svar på 140483)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
En D3 årg. koster helårlig 5.850 DKK i vægtafgift plus 5.510 DKK for privat anvendelse.

Som personvogn koster den i grøn ejerafgift 13.480 DKK helårlig plus 1.000 DKK, hvis den ikke har dieselpartikelfilter.

Nu er det ikke relevant for Daniel med et anhængerkørekort - se indledningsspørgsmålet - men der må maks. hægtes 750 kg trailer bag en D3 uden at føreren skal have B+ eller BE- kørekort, da vogntogets totalvægt bliver under 4.250 kg...
Index
140505: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (16-02-2014 00:25:39) (svar på 140485)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.246.19)
Jovist bedste HBkollega, men nu er D3 jo ikke ligefrem i VW Golf-klassen mht. gensalgsværdi. Det skal man jo også tænke på ved anskaffelse.
Index
140509: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (16-02-2014 09:10:39) (svar på 140483)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
Men verner, der er vel ikke i forvejen mange land rover der må trække andet end små trailere uden et BE kørekort.
og lige her er det jo ligegyldigt da spørgeren har behov for at trække 3500 kg.

Det angivet niveau for vedligehold er nok ikke helt skævt, hvis man ikke selv kan udføre nogle af opgaverne. Men prisniveauet er ikke et udtryk for at der tit er noget der går istykker. Men mere prisniveuet i dk generelt på lr.

nu vil daniel skære fra to til en bil, om daniel reelt vil spare penge totalt set, er vel svært at spå om.

men D3 er en lægger bil at køre i.

mvh Eddie, D3 ejer på 5. År
Index
140520: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (16-02-2014 16:26:27) (svar på 140509)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.72.229)
Hvad der slår mig er D3erens høje egenvægt. Bliver reddet lidt af de danske særregler om trækvægt, så længe det varer. Men selvfølgelig, kærer man sig om gensalgsværdi, skal man jo nok ikke købe/køre Land Rover. Har dog set (i UK) en brugt P38 Limited Edition sat til salg til 50%højere beløb end nypris. Og jo, Freelander IITD er en sindsyg lækker "lille" bil, hertil med ca. 15Km./l i den bedre ende af økonomi-racere. Men må jo ikke trække mere end max 2000KG. Sjovt nok har trækvægt ikke noget med træk-evne/motorkraft at gøre. But why not join the club. >www.disco3club.co.uk< (og få en opskrift på hvordan man laver et kogeapparat af en tom øldåse)
Index
140506: sv: Erfaringer med Discovery 3 (16-02-2014 00:29:12) (svar på 140462)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.123)
Hvad med en Freelander 2?
Index
140510: sv: sv: Erfaringer med Discovery 3 (16-02-2014 09:13:56) (svar på 140506)
Daniel Hangaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.144.10)
Hej igen, tak for alle jeres kommentarer.

Så vidt jeg ved må en Freelander 1 eller 2 ikke trække 3500 kg.