tilbage

Land Rover Forum  

Index
140955: Levende Defender (04-03-2014 23:23:33)
Daniel Hangaard #8816, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.211)
Hej

Jeg er netop efter et par års fravær igen blevet medlem af klubben. Dette fordi min Defender 110" 300 TDI fra 1995 skal til at benyttes noget mere. Den har pt. Gået 315000 km.

Jeg har dog nogle problemer med den som jeg vil forsøge at løse hen ad vejen.

1. Problem er en ny Turbo, som jeg forhåbentlig får monteret i morgen. Længe leve skiven som var tapet fast på indersiden af luftfiltret :-/

2. Et meget levende styretøj..... Da jeg ikke har den store erfaring med andre Defendere end min egen, ved jeg ikke om dette er normalt.

Jeg har for et par år siden pakket styrhuset om.

Den er monteret med 2" hævekit af ukendt type og alder, idet det var monteret da jeg købte bilen.
Jeg har aldrig skiftet gummibøsninger og gummistoppere nogle steder.
Der er brazilfælge på med Bf. AT.

Jeg overvejer hvad jeg skal gøre, og her kommer jeres erfaring mig forhåbentlig til gode.

Til information skal det siges, at jeg køre ofte med en tung trailer og der er ikke monteret spil foran (endnu, kommer forhåbentlig snart). Når jeg køre med traileren er den mere retningsstabil end uden trailer.

Kan en Terrafirma Return to Centre Defender Steering Damper (TF835) evt. Afhjælpe problemet med

Hilsen Daniel
Index
140957: sv: Levende Defender (05-03-2014 00:37:00) (svar på 140955)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.223.5.76)
Hvis du ikke skal 'bruge'hævesættet, fjern det samtidig med, at du udskifter bøsninger, fjedre og støddæmpere. (Terrafirma evt. ?)

Det burde give en meget bedre vejbeliggenhed.
Index
140958: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 06:50:33) (svar på 140957)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.223.176)
Jeg ville starte med at se på bøsningerne i undervognen samt forbindelserne i styrtøjet, led og kugler.

Hvis disse er velfungerende så er det værd at se efter fjedre og støddæmpere.
En del Defender bliver livlige af at få monteret et hævesæt.

Morten
Index
140959: sv: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 07:15:11) (svar på 140958)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Dækmontering kan jo også spille en rolle. Hævet vogn følges oftest af større dæk og min oplevelse er, at større - ikke mindst højere - dæk giver mere slask. Hvis bilens anvendelse oftest er landevej med trailer, så vil et andet setup nok være bedre.

Husk selvfølgelig også at tjekke for slør i hjullejer.

/Jens
Index
140961: sv: sv: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 08:06:38) (svar på 140959)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
slør i swivel housings top og bund leje. Løft et forhul fra jorden, tag fat kl 6 og 12 og vrik i dækket. Er der slup, skal du nok have en hjælper til at se, om ikke det netop er swivel housing som rykker sig. Dette kan enten strammes op eller renoveres. Når hjulet er løftet, så tag fat kl 3 og 9 og vrik, slup her vil typisk afsløre styrekugle slup og hjulleje.

Det er ganske overkommelige opgaver at ordne styretøjet, men du skal være fortrolig med at gøre det korrekt (spænde til korrekt moment osv), da vi her taler om sikkerhed i ganske stor stil.

Har en en med lidt erfaring til hjælp, og det rette grej, så kan du sagtens ordne både bøsninger, styrekugler og swivel housing på en weekend.

-Stephan


Index
140962: sv: sv: sv: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 08:57:31) (svar på 140961)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Kræver normalt en hydraulisk presse at få de gamle bøsninger ud, hvis det er originale gummi. De kan sidde djævelsk godt fast!

/Jens
Index
140964: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 10:13:43) (svar på 140962)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.163.24.142)
årgang 1995 med 300 T/KM på klokken som aldrig (måske) har fået skiftet bøsninger....
Så er det der du skal starte - det vil føles som om din bil kører på skinner bagefter.

Gamle bøsninger:
Bor 8 mm hul i gummiet
skær gummi ud med stiksav
skær jernring over med nedstryger
slå jernring ud
rens hullet for gammelt gravrust
smør med fedt
slå ny bøsning i med hammer (find rør der passer på jernring af bøsning)
tager OK hurtigt når først man har prøvet

Det kan være meget værre at skulle skære de gamle bolte over, for at få stræberarmene af.

Brug originale bøsninger, holder længere og giver mere rolig vogn

Struntze
SSJ 2005
Index
140966: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 11:22:50) (svar på 140964)
Anders Tommerup #6899, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.117.38)
Din region holder værkstedsdag, der er med garanti en masse, der vil hjælpe dig.
Lørdag d. 8. marts fra kl. 10.00 til ca. 16.00 afholdes der værkstedsdag
Sted:
Poppelvej 1
7760 Hurup
Index
140970: sv: Levende Defender (05-03-2014 11:42:33) (svar på 140955)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.21)
Hej I forum.

har den BOGE cylinderen monteret i A-rammen.
Hvis den er monteret og du har hæve fjedre samt evt. hårde fjedre bliver den meget levende at køre med.
Og hvis BOGE cylinderen er trukket helt ud på grund af hævesættet vil det føles at du har stolpe op under bunden og karossen vil vippe fra side til side når du kører.
På min range rover Classic har jeg fjernet min og har sat stærkere fjedre på og synes selv de thar givet en okay køre komfort.

Evt. kan du med fordel også skiftet kuglen i a-rammen.
Index
140979: sv: sv: Levende Defender (05-03-2014 14:03:48) (svar på 140970)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.190.236)
Forbindelses-aksel fra ratstamme til styrehus kan også være en investigation værd. Er kardanled slidt, kan det give en "sjov" bil. Men jo, en værkstedsdag kan være sin vægt værd i guld.
Index
140980: sv: Levende Defender (05-03-2014 15:10:30) (svar på 140955)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 130.225.198.195)
Hvis bilen er hævet, så tjek om du stadig har dine krængningsstabilisatorer - jeg mangler mine og har ofte en meget sejlende kørsel

-Ture med hævet 110"
Index
140992: sv: Levende Defender (06-03-2014 08:19:19) (svar på 140955)
Daniel Hangaard #8816, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.26.89)
Hej igen

Tak for de mange indlæg, jeg tror jeg vil starte med at kontrollere det som ligger lige for, Slør og slitage i styrtøjet mv.

Jeg vil gerne beholde min Defender hævet 2", men påtænker at montere et nyt sæt affjedring. Bilen er en brugsbil og skal derfor monteres med komponenter af god kvalitet, uden den dog behøver kunne klare Paris - Dakar :-)nogle forslag til et setup? som er egnet til at bære spil, læs bagi, trailer mv.

Så skal bøsningerne også skiftes, hvilket sæt foreslår i der? til en 2" hævening.

Når bilen er hævet 2" kan man egentlig bruge de originale radiusarms når den er hævet 2" (tror de benytts på min). Eller skal disse også skiftes?


Mht. til værkstedsdag i Vestjylland, så kan jeg desværre ikke denne weekend. Det havde ellers været helt oplagt for mig.
Index
140993: sv: sv: Levende Defender (06-03-2014 08:33:18) (svar på 140992)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.111.168.162)
Hej,

Du kan godt bruge dem, men din "castor angle" er ikke korrekt, så vidt jeg ved. Det er meget forskelligt hvordan det påvirker køreegenskaberne (der er flere faktorer der påvirker dette). Jeg har kørt en del år uden at tage mig af det. Tror først det bliver et rigtigt problem over 2" hævning.

Der findes vistnok "castor correcting bushings", men jeg ved ikke om det er pengene værd.

-Mvh

Stephan