tilbage

Land Rover Forum  

141301: Rustfri hjulbolte (17-03-2014 19:18:06)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.88.82)
Jeg har købt nogle nye hjulbolte til mine stålfælge ved Paddock, men allerede efter en uge er de begyndt at ruste og blive grimme. Hvor kan man købe nogle sorte rustfri hjulbolte til en Defender?

Mvh.

Claus
141302: sv: Rustfri hjulbolte (17-03-2014 19:38:40) (svar på 141301)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.173)
LRparts annoncerer med rustfrie hjulmøtrikker, men ikke med hjulbolte...

Måske finder du løsningen her: http://www.probolt.dk/stainless-steel.html
141303: sv: sv: Rustfri hjulbolte (17-03-2014 19:47:16) (svar på 141302)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.88.82)
Det var måske også møtrikker jeg mente :-) de 5 dimser man skruer fælgen på bilen med :-) sagt på

141305: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (17-03-2014 20:13:43) (svar på 141303)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.173)
De dimser hedder hjulmøtrikker og de skrues på hjulboltene, der bærer hjulet.

LRparts...
141315: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 06:57:41) (svar på 141305)
Nils Hall Torgersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.64.111)
Hej, prøv at kig på www.wrington.co.uk. Nils
141319: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 08:14:53) (svar på 141315)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Et alternativ kunne være at dække/beskytte møtrikkerne med plastkapper. Se indlæg:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=141318#141318

/Jens
141320: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 08:36:35) (svar på 141319)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.151)
Tak for de mange gode forslag, hvis jeg ikke finder dem i DK tror jeg, at jeg køber dem her

http://www.farrowsclassics.co.uk/fcx-STAINLESS-WHEEL-NUTS.html

Mvh.

Claus
141322: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 08:55:52) (svar på 141320)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Bemærk bare at dem fra Farrow kun er til stål fælge :)
141323: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 08:57:56) (svar på 141322)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.151)
Tak for heads-up, men det er også til stålfælge jeg skal bruge boltene :-)

Claus
141332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 12:14:58) (svar på 141323)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Husk at smør gevindet på stubbolt med MoS2 idet stål og rustfrit ikke er den mest fremragende kombination...
141333: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 12:16:39) (svar på 141332)
Claus Kjeldsen #9111, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.151)
Kan man ikke bruge kobberfedt?
141335: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 12:49:32) (svar på 141333)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
nop.. til rustfrit er det MoS2 som er det rigtige... kobberfedt er oldtimer stuf - idag erstattet af Never-Seez... som org. er nikkel - men Never-Seez er et varemærke der dækker over flere forskellige (Never-Seez Black er ok)

http://www.neverseezproducts.com/neverseez.htm
141336: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 13:34:43) (svar på 141335)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.148.70)
Giv de rustne hjulmøtrikker en omgang med roterende stålbørste, varm dem let op og så et lag fælglak fra Biltema. Vær opmærksom på - hjulmøtrikker i rustfri stål er ikke så stærke som de originale. Er selv nu begyndt at anvende tjærespray fra Biltema på eks hjulbolte.
141345: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (18-03-2014 18:24:34) (svar på 141336)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.63)
Er der ikke noget med, at rustfrie møtrikker løsner sig, hvis der bliver anvendt fedt ved monteringen ?
141448: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (21-03-2014 10:07:21) (svar på 141345)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
nop... man skal naturligvis øge tilspændingsmomentet når gevindet er smurt...
141449: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (21-03-2014 10:55:06) (svar på 141448)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.194.19)
Æhhh...?? Er det nu også korrekt?? Og hvad skal 'smøringsfaktor' i givet fald så være.

I min verden skulle gevindet ikke gerne gå så stramt, selv uden smøring, at det påvirker kravet til tilspændingsmoment.

Er jeg totalt galt afmarcheret?

/Jens
141451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (21-03-2014 11:50:25) (svar på 141449)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
The torque value is dependent on the friction produced in the threads and under the torqued bolt head or nut and the fastened material or washer if used. This friction can be affected by the application of a lubricant or any plating (e.g. cadmium or zinc) applied to the threads, and the fastener's standard defines whether the torque value is for dry or lubricated threading, as lubrication can reduce the torque value by 15% to 25%; lubricating a fastener designed to be torqued dry could over-tighten it, which may damage threading or stretch the fastener beyond its elastic limit, thereby reducing its clamping ability.
141454: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (21-03-2014 19:30:56) (svar på 141451)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.221.154)
At smøre hjulbolte med nok det mest friktionsnedsættende stof der findes, for at forhindre de går løse, giver da skam rigtig god mening.
141458: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (21-03-2014 21:24:49) (svar på 141454)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
WS2 slår MoS2 både når det kommer til friktion og holdbarhed... ;)
141481: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (22-03-2014 18:45:45) (svar på 141454)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Så godt som alle torque settings idag er "Våde". Det giver altså ingen mening i at bruge et teknisk præcisions redskab på tilfældig rusten gevind. Jeg har endnu ikke oplevet hjulbolte/møtrikker løsne fordi de er smurt! tilgængeld oplever jeg flere hver eneste vinter sæson, som taber et hjul pga tørre gevind, oftest knokklet på med trykluftnøgle! Den anden standard variant er at bolten knækker, efter mishandlingen med tør gevind, og trykluftnøgle for full tryk. Dette er rigtig effektiv, da det sker når temperaturen passerer minus 10C. Gæt hvor bilen er så!
141480: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfri hjulbolte (22-03-2014 18:34:52) (svar på 141451)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Hardly relevant my friend, as the problem, or "issue" with any stainless thread is that it polishes itself, ending in "friction spot-welding".
Plate glass actually does exactly the same.
As the Danes have more "Rustfast-Klejnsmed" (Stainless Masters) per square Km, than almost any other country, I am very puzzled at the existence of this topic! But otherwise, any and all stainless threads MUST be lubricated. NeverSieze is great, but anything will do the job, as opposed to dry tightening. If you're not used to the "feel"of stainless threads, use a torque wrench.