tilbage

Land Rover Forum  

Index
141630: vnt / vgt 300tdi (28-03-2014 22:31:09)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej alvidende medlemmer
Rygtet siger at man kan købe en meget billig VGT/VNT turbo som forholdsvis let kan monteres på en 300tdi motor, spørgsmålet er simpelt..
Hvilket typenummer og fabrikat er det?
Alternativt, hvad hedder den flance type som er std. på 300tdi udstødningsmanifold/turbo.

Sikker på at mange vil finde dette interessant :-)
Index
141632: sv: vnt / vgt 300tdi (28-03-2014 22:59:48) (svar på 141630)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Index
141633: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (28-03-2014 23:16:04) (svar på 141632)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er Turbo Technics som ligger bagom turboen... og før nogle spørg.. jo..jo de har også en Variable Geometry Turbo til Td5 modellen
Index
141637: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (29-03-2014 10:47:06) (svar på 141633)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Ole
Tak for dit indlæg, jeg fandt også Allisports side da jeg Googlede det men det var ikke den jeg havde i tankerne, jeg har hørt om nye VNT turboladere som det rigtige sted kunne købes til omkring 3-5000 dkkr, (sikkert det Allisport giver da de jo er et tuner firma som kender Garrets typenumre mv.) det jeg efterspørger er de tekniske data som producenten bruger (Flance størrelse, placering, turbine dimensioner mv.) Eller blot producenternes varenummer, de skulle vist også være brugt på nogle nye varebiler i stort tal, derfor prisen.

Index
141651: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (29-03-2014 20:09:53) (svar på 141637)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.249.215)
Aaaeh, du skal næppe vente at finde en vnt-turbo i dette prisleje. Vnt`erne er komplicerede og dyre at fremstille. Ideen med variabel turbogeometri er at give bedre trækkraft ved lave omdrejninger og undgå det såkaldte turbolag, så varebilschaufføren bedre kan koncentrere sig om at spise donuts, drikke kaffe, kikke i papirer og tale i håndholdt mobiltelefon, frem for at skulle skifte op og ned i gear hele tiden.
Men kik på www.extremelandy.co.uk
Index
141658: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (29-03-2014 21:19:51) (svar på 141651)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Man kan få VNT turboer renoverede til ca. 2500kr på ebay, den viste her er blot til en 100hk motor, vi skal nok have modellen større :-)

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Clio-Megane-Modus-Scenic-1-5DCI-100HP-74KW-BV39-54399880027-Turbocharger-/321223726467?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aca6d1583#ht_2837wt_958
Index
141661: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (29-03-2014 21:41:14) (svar på 141658)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.249.215)
Jowist, men er den viste vnt? og hvad er depositum, som jo går tabt, dersom ikke gamle indleveres eller denne er så def. den ikke kan renoveres? Men det er da rigtigt; en vnt i samme størrelse ikke i sig selv giver mere power; er det det man ønsker, skal noget større til.
Index
141663: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (29-03-2014 22:25:54) (svar på 141661)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Denne GT1749V VNT turbo kan give fra 150-177hk, normalt monteret på BMW X3 på nær flancerne tror jeg den vil være perfekt, se prisen på 248gbp og der skal ikke returneres en brugt så ja det kan altså findes til de priser, spørgsmålet er blot, hvad hedder den med de rigtige flancer?

http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-BMW-120D-320D-520D-X3-2-0-diesel-GT1749V-Turbocharger-/301128592280?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item461ca9ab98#ht_3540wt_980
Index
141673: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (30-03-2014 11:32:04) (svar på 141663)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Benjamin

Hvis du checker link #2 og #3 - så bemærker du nok at det ikke en Turbo Technics som bruges til kittet.

Turboen i stage 1/2 kittet beskrives som Garrett AMC VT5 - men det er der ikke noget officiel # jvf. Garrett oversigt. Det er sikkert for at skjule det blot er en GT2256V - som så er brugt på rigtige mange forskellige mærker/motor, og derved kan indkøbes med varierende prisniveau...!

men..men - en GT2256V er ikke bare en GT2256V - den kommer naturligvis med forskellige flanger og vinkler i forhold til installation på mærke/motor (se oversigt)

http://www.turbo-product.com/Garrett/GT2256V.ASP

Det er naturligvis billiger at købe en turbo til Iveco Daily fremfor en Range Rover Td6...! (det er ikke helt samme turbo.. flange)

Personligt gik jeg selv tilbage til Turbo Technics i min overvejelse - idet at det er langt letter af finde en big bore rustfrit udstødning til den turbo - fremfor at skulle fremstille min egen - det kunne jeg naturligvis...

Men så er jeg igen afhængige af (dyre) special dele, som kan være svære at skaffe eller fremstille når man holder stille... langt væk hjemmefra - Har ikke et behov for at gøre det logistikmæssigt besværligt - Det er heldigvis op til egen overbevisning ;)

en oversigt over turbo på LR - http://www.turbo-product.com/Landrover/

Du kan sikkert godt finde en GT2256V til omkring 5-7000 i det store udland - den er meget brugt som du kan se via listen - men du kan også finde Turbo Technics til omkring 890£ - Allard Turbo Sport har også et helt andet manifold design - prøv at bruge lidt tid sammen med google - der er mere end en løsning.

Index
141674: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (30-03-2014 11:57:24) (svar på 141673)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej Ole
Fin side med turbo koder du fandt, http://www.turbo-product.com/Landrover/ jeg savner bare 300tdi på den side, de skriver Gemini ved mange men det er mig bekendt 200tdi, Er det fordi der sidder Allied signal turbo på 300tdi at den ikke er nævnt?
Index
141676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (30-03-2014 12:16:37) (svar på 141674)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
korrekt

http://www.lr-mad.co.uk/en/land-rover-200-tdi

http://www.lr-mad.co.uk/en/land-rover-300-tdi

Jeg synes ofte man ser begge motor omtalt som Gemini - det er sikkert kun os tosser som hæfter os ved forskellen ;)

historen bagom - http://en.wikipedia.org/wiki/Garrett_AiResearch - samme turbo design...!
Index
141678: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (30-03-2014 16:07:04) (svar på 141676)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.123.186)
Det skal lige med- Defender fra 2007 og frem, med Ford-motoren, har vnt-turbo. Derfor har man kunne lave den såkaldte anti-stallfunktion, hvor motor holdes i live, selv ved op ad bakke og i terræn. Har endnu ikke set vnt-turboen prissat hos de vanlige reservedelspushere, men det komme vel nok.
Index
141683: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (30-03-2014 20:24:09) (svar på 141678)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.188.72)
LR-parts har vnt turboer, jeg har en fra bell auto service i UK på min td5'er, og det virker . De har på til 200/300 tdi motorene
Index
141689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (31-03-2014 10:41:36) (svar på 141683)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det bliver nok rimeligt besværligt at prøve at tilpasse turboen fra Puma motoren...

http://www.lr-mad.co.uk/en/puma-duratorq

...for ikke ligefrem at kalde det for svært - den er designet til modsatte af motoren / flanger passer hverken
på manifold eller exhaust / den er elektronisk styret via ECU - alt kan naturligvis modificeres...

http://bellautoservices.co.uk
http://www.tunemydefender.com

begge har til 200Tdi/300Tdi/Td5 samt upgrades til Tdci - begge billiger end Allisport (og begge Turbo Technics)


Index
141704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (31-03-2014 21:00:16) (svar på 141689)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Meget spændende med de mange kommentarer og links, jeg savner blot stadig at høre fra ham som har købt/fundet en 2500kr VNT turbo og monteret den på sin 300tdi :-)
Index
141705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (31-03-2014 21:09:50) (svar på 141704)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.186.90)
Er det en der hedder morten ??
Index
141720: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vnt / vgt 300tdi (01-04-2014 14:50:19) (svar på 141705)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.11.206)
Det lyder til at du kender mere til det end os andre, lad høre :-)