tilbage

Land Rover Forum  

Index
141816: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 09:25:36)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.66.113)
Hey


Jeg bøvler meget med min tændning, motoren går bedst når tændningen står 5 gr. forkert

der er kommet Accuspark strømfordeler på, er der en i nærområdet der evt kan hjælpe mig, med at få bilen til at køre bedre, evt en der kan låne mig en gl. strømfordeler jeg tænker om man skulle prøve at sætte en gl. på for at finde ud af hvor problemet evt er
Index
141817: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 09:32:30) (svar på 141816)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Det er ikke unormalt at remhjulet ikke sidder korrekt, f.eks. hvis tappen er slidt, og derved bliver dit toppunkt ikke det som markeringerne indikerer.

Du kan kontrollere TDC ved at tage tændrører ud, og føle med en skruetrækker i hullet. Det er ikke 100% præcist, men giver en indikation af om det er forkert.

Det kan også være din tændspole som er defekt, da den med for svag gnist skal stå forkert for at gå mindst dårligt.

Med venlig hilsen
Asger Jørnow
Index
141822: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 15:56:12) (svar på 141816)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja jeg tilhører den religion der mener der skal stå 2 gr, før top. Uanset hvad klogebogen og alle kloge hoveder siger. Min går fortrinligt ved ca. 2 gr før top. Så det er der den står.

:)

Mvh Niels
Index
141824: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 17:52:35) (svar på 141822)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.177.36)
Jow Niels, humlen i det hele er jo- tændingen skal stå, så motoren arbejder bedst. Nu skriver Steen jo ikke noget om det er 6 grader før eller efter top, men bare forkert; men er det der, der er smil på læben, så skal det være så. Vi havde en ældre Volvo med B20motor i familien og på den skulle tændingen stå 22gr. før top ved 2000 omdr/min. men det involverer jo en tændingspistol, men så gik den også "foredrømligen" som de siger hinsidan. Men ellers husmandsmetoden; man kører op til hastighed der er jævn i 2. gear, så smækker man den i 4. og giver gas- afstedkommer det betydelig tændingsbanken står den for højt og man "nedgraderer" indtil bare en antydning af tændingsbanken opstår.
Index
141826: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 18:44:51) (svar på 141824)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.66.113)
hvis den skal stå 2gr. før top, står den 8-12 gr. forkert

Remskivern har ingen sløj noten er ny og helt firkantet
tændspolen er ny, den blev skiftet sammen med strømfordeleren
Index
141827: sv: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 19:49:38) (svar på 141826)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Et long-Shot? Tændkablerne sidder rigtigt, og selve fordeleren sidder rigtigt og er ikke vendt 180 gr.?

Mvh Niels
Index
141830: sv: sv: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 20:15:17) (svar på 141827)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.66.113)
en ny strømfordeler uden slør kan ikke vendes forkert, da tværpinden er forskudt fra midten
og kabler sidder rigtigt
Index
141832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 20:53:27) (svar på 141830)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Øh...næ...det kan den vel ikke. Alligevel forekommer det mig at det er lykkedes for mig en gang. :) Jeg husker da jeg selv satte en Accuspark på. Det var jeg meget obs på at den sad præcis som den gamle, for der ville jo ikke være nogen platiner at gå ud efter, ligesom en prøvelampe ville være værdiløs.

Men hvis den tænder så burde den jo sidde tilnærmelsesvist. Bare for at spørge dumt, du har ikke vendt rotoren 180gr? Det burde heller ikke kunne lade sig gøre, men all the same.

Kan godt være vi skal tilbage til udgangspunktet hvor du spurgte efter en venlig sjæl der ville kigge på problemet sådan live.

Mvh Niels
Index
141833: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (07-04-2014 22:23:11) (svar på 141824)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
@ Verner 141824

Jeg elsker virkeligt din ide med først at stille tændingen perfekt.

Bagefter kan man jo drøne direkte hen i en shop og købe en tændingspistol så man kan hakke nogle nye mærker i de rigtige steder.

(hvis man er lidt hurtig kan man end da vælge sit yndlingstal)

Venligst Peter
Index
141840: sv: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (08-04-2014 23:50:43) (svar på 141833)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.221.188)
mmjjaaaeee Peter, nu er der jo flere parametre, der skal være i orden for bedste ydelse. Centrifugal- og vacuumavanceringen, som skal rykke tænding frem i forhold til motorens omdrejningstal og gasspjældets stilling og om der sejtrækkes eller hvad. Fint nok man stiller statisk tænding på 2gr. før top, men nu er det jo ikke så meget, man kører byen rundt i tomgang.
Volvo anviste en gylden middelvej med 22gr. før top v. 2000omdr.min.
Husmandsmetoden tager højde for centrifugal- og vacuumavanceringen ikke virker optimalt, men man finder det område, hvor tændingsindstilling giver mest for pengene. I moderne motorer, har man bankesensorer der indstiller tænding efter husmandsmetoden løbende under kørselen; seriemotorer kan ikke ligefrem siges at være moderne. Måske skal vi lige repetere mht. vacuumavancering- når der køres med lille spjældåbning i karburator, får motoren en mager blanding, der forbrænder langsomt, her er så meget vacuum, der rykker tænding frem, så det passer med optimalt tændingstidspunkt. Når der så trædes på gaspedalen og spjæld åbner og motor får fed blanding, som forbrænder hurtigt, men vacuum mindskes og tænding rykkes tilbage, så det også her passer med optimalt tændingstidspunkt- smart ikke?
Index
141841: sv: sv: sv: sv: sv: Tændning 2,25 Benzin (09-04-2014 07:56:49) (svar på 141840)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Og så er der endda to skoler. For spørgsmålet er, skal vacumslangen være monteret mens man stiller tændning eller ej? Den ene skole siger at det skal den ikke, og den anden siger at det skal den. Selv hører jeg til den skole der siger at det skal den. Man kører jo ikke rundt uden slangen.

Selvfølgelig skal vacumforstillingen virke. Det kan tjekkes ved at suge lidt forsigtigt i slangen, så burde man hører den klikke inde i dåsen.

Mvh Niels