tilbage

Land Rover Forum  

Index
142066: SER III benzin hakker (22-04-2014 13:24:51)
Jonas Lissau #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.194.79)
Min kære Ser III benzin er begyndt at hakke ret kraftigt i det ved acceleration samt ved sejtræk (også små bakker).
Jeg har skiftet strømfordeler, tændrør og tændspole. Karburatoren (weber) har været adskilt renset og forsynet med et nyt servicekit. Fødepumpen har været afmonteret og adskilt (Whiskyglasset), pakning checket og filter renset.
Vacumslangen checket for utætheder.
En garvet LR mekaniker stillede tændingen og i en lille uges tid kørte den fantastisk - nu hakker den igen og jeg har prøvet at løsne strømfordeleren og lytte mig til en bedre indstilling, men uanset hvor jeg stiller den så hjælper det ikke...

Er det nopgle gode bud på hvad der mon kan være galt?

Kan det være falsk luft, som er mest tydelig under acceleration? Eller kan der sætte sig skidt i benzinslangerne? Kan disse evt blæses igennem med luft baglæns?

Overvejer at købe ny karburator, og hvis jeg gør det er der så nogle der er bedre end andre?

Glæder mig til at køre afsted uden at være skrækslagen for små bakker!!

Index
142067: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 13:45:55) (svar på 142066)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja, det kan jo være mange ting, men når du siger at den kørte fortrinligt i en uge efter der var blevet stillet tændning, og så begynder at hakke igen, så vil jeg tippe på at det er strømfordeleren. Den kan være slidt, og så flytter den sig lidt. Er der slør i rotor-akslen? Er platinerne i orden og står rigtigt? Sidder selve strømfordeleren ordenligt fast? Kæberne på den der holder der klemmer, er ikke klemt helt sammen? Er forbindelser inkl tændkabler i orden? Har du prøvet at stille tændning efter bogen og med stroposkop osv og ikke kun på gehør? (Man kan godt indtille efter gehør, men lidt lige som når man stemmer klaver, man skal ikke være tonedøv, hvis du forstår;) )

Skulle det være karburatoren, så er en S.U. karb. efter sigende fantastisk, men temmelig dyr. Ellers køb bare en Weber 34ICH, den virker, selvom den har tendens til at flyde over, hvis der kommer lidt skidt i den eller lign. Det resulterer i at når man standser vil den varme motor få benzinen i svømmerhuset til at flyde over og drukne motoren og da kan det være lidt svært at starte med varm motor. Ved ikke om Zenith'erne har det samme problem, men jeg har ladet mig fortælle at de Zenith man kan få i dag er af svingende kvalitet.

Man kan godt med lidt forsigtighed blæse baglæns i benzinslangen. Men lad være med at blæs igennem pumpen. Membranen kan ikke nødvendigvis holde til det. Gæt hvor jeg ved det fra. :) Et lille "in-line" benzinfilter (papirfilter) mellem pumpen og karburatoren er ikke nogen dårlig ting. Køber du det hos THansen så bed om et "knallertfilter" ellers bliver teenageren bag skranken helt forvirret.

Mvh Niels
Index
142069: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 13:58:24) (svar på 142067)
Jonas Lissau #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.194.79)
Hej Niels!

Jeg troede jo at når jeg købte ny strømfordeler så var den hellige grav velforvaret, men det er jo nok ikke helt rigtig. Platiner er blevet stillet og der er ikke slør i rotorakslen. Lars Svane har foreslået tændkablerne. Jeg har dog skifte dem een gang men han har selv været ude for at det først ved 3. sæt virkede.

De er jo noget billigere end en karburator så jeg prøver at montere et nyt sæt kabler.

Jeg kan ikke selv stille tænding med stroposkop, men det er måske meget godt givet ud lige at trille den til en mekaniker og få et gjort.

Jeg har ikke været glad for min Weber, så jeg tror jeg kigger mig om efter en S.U.

Tak for hjælpen.

Jonas
Index
142070: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 14:33:45) (svar på 142069)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.190.59)
Hakker den kun når den er varm.
MVH JENS
Index
142071: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 15:08:05) (svar på 142069)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.102)
Det kan være, at der er is i kaburatoren. Prøv at hælde kaburatorsprit i tanken. Havde også en benziner, der viste sammesymptomer. Den frøs midt om sommeren, mens vi andre svedte.
Index
142072: sv: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 16:22:09) (svar på 142071)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Det kan også være membran og ventiler i fødepumpen der er brugt op, så den ikke leverer føde nok til karburatoren.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
142073: sv: sv: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 16:44:51) (svar på 142072)
Jonas Lissau-Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.194.79)
Kaburatorsprit blev prøvet uden held.

Membranen har også været overvejet, men det ser ud til at den får benzin nok.

Fruen kom hjem med et sæt nye tændkabler som nu er monteret og vupti! Indtil nu...

Lige nu kører bilen fint, men jeg har en eller anden mærkelig fornemmelse af at det er en periodevis fejl/løs forbindelse/ dårlig kontakt på strømfordeleren.

Nu må vi se hvor længe de gode takter holder, men det er i hvert fald rart at fejlen er lokaliseret til tændingssystemet. Om jeg så skal skifte den billige strømfordeler ud, så klarer jeg nok også det:-)

Tak for jeres bidrag - det er vildt så mange ting på en Lr der kan henføres til de samme symptomer:-)

Vh
Jonas

Index
142074: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 16:44:54) (svar på 142069)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Okay, jeg havde ikke forstået at det var en ny du havde sat på. Så burde den jo være i orden. Men som sagt, hvis ikke den er skruet ordenligt fast, så har vi baladen. (Gæt igen hvor jeg ved det fra.;) )

En S.U. er ret kostbar. Har så sent som i lørdags fået at vide at det er samme type som dem der sidder originalt på de gamle V8-motorer. Men dobbelttjek lige med en der ved det inden du farer ud og køber en. Du kan være heldig de findes brugt, ellers sælges de fra nye i England
http://sucarb.co.uk/

Mvh Niels
Index
142075: sv: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 16:48:15) (svar på 142074)
Jonas Lissau-Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.194.79)
Det vil jeg gøre Niels!

Index
142078: sv: sv: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 20:02:58) (svar på 142075)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.177.96)
Fjern det fintmaskede filter i benzinpumpen og indsæt et slangefilter tæt på karbuen.
Index
142079: sv: sv: sv: sv: sv: SER III benzin hakker (22-04-2014 20:03:59) (svar på 142075)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.102)
Hvilken karburator skal du bruge? Nøjagtig betegnelse. Der findes en specialist i Tyskland, jeg kan spørge.
Index
142102: sv: SER III benzin hakker (23-04-2014 10:31:07) (svar på 142066)
Joakim Soya #7123, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.254.238)
Er der indluftning på tanken - det kunne jo bare være at når undertrykket blev stort nok så---