tilbage

Land Rover Forum  

Index
142158: Forklaring på dæktryk (25-04-2014 09:40:19)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej

Jeg har været ved at forske lidt i dæktryk på nettet, og det dæktryk jeg er kommet frem til til min 110 Double Cab er 30 PSI for og 45 PSI bag. Lyder det fornuftigt. Jeg kører med 285 BFG AT dæk

Hvorfor er det der skal være så stor forskel i tryk for og bag? Ligger det meste af vægten ikke på forhjulene?




Index
142159: sv: Forklaring på dæktryk (25-04-2014 09:43:54) (svar på 142158)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Du vil på din typeplade i motorrummet kunne se at din bagaksel er den der kan tage mest vægt. Måske op til 50% mere vægt end forakslen.

Din foraksel kan nok bære i nærheden af 1.200 kg. Bagakslen er nok tæt på 2.000 kg.

Så det giver også et større dæktryk.
Index
142160: sv: sv: Forklaring på dæktryk (25-04-2014 09:47:05) (svar på 142159)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Eddie

Tak for svar, men gælder det også når der ikke er ekstra last på bilen? Jeg troede at motoren ville gøre at det meste af vægten ligger foran...
Index
142162: sv: sv: sv: Forklaring på dæktryk (25-04-2014 11:00:39) (svar på 142160)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Jeg kan ikke umiddelbart svare dig på om det dæktryk du er kommet frem til er det korrekte i forhold til tom og fuld læs.

Men så meget vejer motoren heller ikke. motoren ligger typisk sådan at, kun en lille del ligger direkte over forakslen, resten ligger bagved sammen med gearkassen. Det betyder reelt nu længere væk du kommer fra forakslen så kommer vægten mere og mere over på bagakslen.

Min gamle RR havde i tom tilstand en 50% fordeling af vægten på for og bagaksel. Du har også på 110" noget mere udhæng over bagakslen(+ en 80 liters tank) end du har på forakslen. Tror du vil opleve det sammen hvis du kører bilen på en brovægt.



Index
142163: sv: sv: sv: sv: Forklaring på dæktryk (25-04-2014 11:02:23) (svar på 142162)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Lyder fornuftigt, tak :-)
Index
142164: sv: sv: sv: sv: sv: Forklaring på dæktryk (25-04-2014 11:52:06) (svar på 142163)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Personligt ville jeg køre med 35 bag og så hæve til 45 når behovet var der.
Det giver en mere behagelig kørsel.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
142204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forklaring på dæktryk (27-04-2014 09:28:25) (svar på 142164)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.45)
Min OneTen har ens dæktryk i alle fem hjul og jeg pumper kun mere i bag, når der skal flyttes en tung trailer.
Index
142276: sv: Forklaring på dæktryk (30-04-2014 22:23:15) (svar på 142158)
Benjamin jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Og hvis du vil køre 500m længere på literen på Hadsundvej så fylder du 10psi mere i rullerne :-)