tilbage

Land Rover Forum  

Index
142297: Et spørgsmål om ladning (02-05-2014 11:45:04)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Jeg har bemærket at der flere her på forum der er ret skrappe til det
strøm.

Det er mildest talt ikke min spidskompetence så derfor:

Hvis man nu har en motor, der udover sit primære formål, nemlig frem-
drift også laver lidt strøm. Hvordan skal den så forbindes hvis man vil
lade et batteri op?

Hvad skal man bruge af laderelæ, modstande m.m.?

Børge

Index
142298: sv: Et spørgsmål om ladning (02-05-2014 12:16:26) (svar på 142297)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
En generator skal i princippet kun bruge 2 ledninger, en tyk til ladestrømmen direkte til batteriet og en tynd fra batteriet til generatoren, det er den der starter ladekredsen (laderelæet) op i generatoren.
Så kan man indsætte en kontakt (tændingsnøglen) på den tynde, så den ikke bruger alt strømmen når motoren står stille.
Og skal det være helt i top, så kan man indskyde en ladelampe efter (tændingsnøglen) på den tynde, hvor strømmen skal gå igennem pæren og pæren skal være isoleret fra stel.
Og så har man jo derudover sin hovedafbryder, der afbryder alt kontakt til batteriet.

Det var så enkelt jeg kunne beskrive det.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
142303: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (02-05-2014 14:29:12) (svar på 142298)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Tak for svar Kenneth

Det drejer sig om en påhængsmotor, og jeg tror at strømudtaget er til lanterner og sligt mens motoren kører. Derfor tror jeg ikke at der er relæeer og andet fikumdik i.

VH Børge
Index
142306: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (02-05-2014 18:31:46) (svar på 142303)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Så må der jo være noget ladehalløj indenbords i motoren, der skal du nok høre en forhandler om det kan trække ladningen på et batteri.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
142315: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (02-05-2014 21:12:57) (svar på 142306)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Må have fat i forhandleren ja, manualen er ingen hjælp til; men tak for hjælpen.

Børge Rosenberg
Index
142343: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (03-05-2014 20:26:18) (svar på 142315)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.214.181)
Så er så 64000Kr.spørgsmålet- er det vekselstrøm eller jævnstrøm der kommer ud af ledningen? Pærer er jo ligeglad med om veksel- ell. jævnstrøm men vekselstrøm kan ikke lagres på batteri, men skal ensrettes til jævnstrøm.
Index
142348: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (04-05-2014 08:52:44) (svar på 142343)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Hej Verner!

..og hvordan er det lige at man finder ud af det?


VH Børge
Index
142350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (04-05-2014 09:02:29) (svar på 142348)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Spørg forhandleren. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
142354: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (04-05-2014 10:26:19) (svar på 142348)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
måler med et multimeter i stilling AC

/Leif
Index
142357: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (04-05-2014 12:27:22) (svar på 142343)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.9.211)
Så lykkedes det mig, ved hjælp af Google at finde ud af det, som ikke står i manualen. Motoren er forsynet med et 5 Ampere ladeanlæg. Det er jo ikke alverden; men da osse bedre end ingenting. Kræver vel bare lidt længere tid?

VH Børge
Index
142369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (04-05-2014 23:24:19) (svar på 142357)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.149.82)
5 amp. er jo alverden nej; ved 12v. 60w. Et batteri på 20-30Ah. som til havetraktor ell. golfvogn, vil nok være passende, man skal huske et batteri, der aldrig bliver fuldt opladet lever ikke længe. Selvfølge kan man tage det med i land og oplade. Eller supplere med solceller.
Index
142370: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (05-05-2014 10:05:58) (svar på 142357)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Børge,
Jeg har selv en ældre Mercury 7,5 hk outboard motor, og har været ude i de samme spekulationer. Min motor kunne originalt fås i to versioner, med og uden elstart. Min er så uden, og dermed også uden lys-anlæg. Hvad jeg fandt ud af, er at de begge er udstyret med "lys-spole" som man kalder det, dvs. en spole som afgiver AC (to gule ledninger på Mercury), og for at kunne lade et batteri op, manglede jeg en diodebro. Den kan købes for en bondegård hos Mercury, eller man kan købe en alm. diodebro hos Brinck, Mouser eller andre elektronik-pushere. Da der ikke er nogen form for strømbegrænsning eller laderelæ, er det godt at overdimensionere, og en 25 A type koster ikke mange kroner. Tilmed fås de også med monteringshul og med spadestik-tilslutning.
Index
142377: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (05-05-2014 14:59:59) (svar på 142370)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Jeg har selv haft en Yamaha udenbords med lysspole, da jeg tidligere havde sejlbåd. Der kommer bare AC ud - totalt ureguleret og med 'tilfældig' spænding afhængigt af omdrejningstal og belastning .

Jeg nåede aldrig videre end den simple løsning: En diodebro bestående af fire passende dioder loddet på et fjumrekort og så koblet direkte på akkumulatoren via en sikring.

For at udnytte lysspolen ordentligt bør der installeres mere intelligent laderegulering, som sikrer passende ladespænding uafhængigt af omdrejningstal. Dette vil også sikre mod overladning - som dog ikke er det store problem med den begrænsede strøm fra lysspolen, hvis der samtidig er en smule belastning.

Tror nok jeg har et diagram liggende et eller andet sted, hvis nogen har interesse? Fik bare ikke selv at få klistret det sammen før båden blev solgt...

/Jens
Ex. IF-båd sejler (inkl. 6 Hk Yamaha ,-)
Index
142388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (05-05-2014 23:58:44) (svar på 142377)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Der er ikke ret mange batterier der kan tåle at blive overladet eller ladet med for høj spænding/strøm så selvom en simpel diodebro vil virke i et stykke tid så ender det sandsynligvis i at man ikke har batteri ret længe af gangen.

Jeg vil mene at den optimale løsning til formålet er en laderegulator til en lille vindmølle. De er godt nok ikke gratis, men så får man til gengæld et stabilt system der virker.

Her er der nogen eksempler på hvad der kan fås:
http://www.ebay.com/bhp/wind-turbine-charge-controller

Hvis det er en DC (jævnstrønsregulator) så skal der stadig en diodebro foran regulatoren. F.eks. sådan en fætter her til en god femmer:
http://www.ebay.com/itm/New-DIODE-BRIDGE-RECTIFIER-KBPC5010-50A-1000V-F-/330561730046?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cf703b5fe

Er det en AC (vekselstrømsregulator)regulator virker den som den er.

Index
142389: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Et spørgsmål om ladning (06-05-2014 07:08:38) (svar på 142388)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Jeg burde nok også have tilføjet, at vi kun brugte lysspolen, som et beskedent supplement idet motoren sjældent var i gang (det er klart sjoveste at sejle sejlbåd ,-) Hovedenergikilde var en solid 240 V lader til landstrøm.

Med det brugsmønster er det eneste problem, at lysspolen ikke lader nok via diodebro. Vores batteri holdt fint i årevis. Jeg vil dog klart anbefale laderegulering aht både optimal ladning og batteriets levetid.

/Jens