tilbage

Land Rover Forum  

Index
142414: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 07:56:05)
Jeppe Holmgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.198.221.170)
Jeg har idag haft min LR Defender 3,5 V8 fra 93 til syn.
Den gik ikke igennem da den forurenede for meget, synsmanden sagde at den skulle have kat på. men det har der aldrig været.
Så han sagde jeg skulle få lavet en dispensation, hvori der står at den må forurene for meget.

Spørgsmålet er så, hvor får jeg sådan en lavet ?
Og kan det virkelig passe ?

Vh Jeppe.
Index
142418: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 10:02:56) (svar på 142414)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Jeppe!

Synsmanden skal fortælle dig , hvad CO2 er på din Defender. Min 1987 V8 3,5 l må ikke overskride 3,5% CO2. Ellers find et værksted, der justerer din CO2 til den værdi, din model er godkendt til. Katalysator på Defender 93 har jeg ikke hørt om.

Mvh

Kaj.
Index
142419: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 10:13:12) (svar på 142414)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Nej den skal ikke have kat. på, det er et rent kaburator justerings problem, som nemt ordnes på nærmeste værksted eller hvis du selv kan eller kender en der ved lidt om kaburator, jeg mener den skal ned på omkring 3,5.

Hansson
Defender v8 3,5 1993
Index
142420: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 10:37:24) (svar på 142414)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hvor meget forurenede den?

prøv lige at kigge her http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx

afsnit 7.06 side 31 - under luftforurening før 01.01.95 - personbil
afsnit 7.06 side 36 - under luftforurening før 01.10.94 - varebil

bør det ikke klare trikset?
Index
142421: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 10:44:32) (svar på 142420)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.163.24.142)
Kan også være utæt udstødning, det giver nogle sjove værdier

Hilsen
Peter
Index
142425: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 12:40:12) (svar på 142420)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Opklarende spørgsmål tilden altvidende læserskare:

Er forskellen mellem "tjenestevægt" og "tilladt totalvægt" over 645 kg. for en Defender V8 ??

mlrh Claus
Index
142430: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 13:39:00) (svar på 142425)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.139.220)
Dagens "Drillepind? ja, det er den på min 1985 110" V8 er forskellen 1100Kg.
Index
142436: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 16:20:00) (svar på 142430)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.57)
Nej Verner. ...ikke drillepind. .

der er forskel på nettovægt og tjenestevægt.
tjenestevægt er incl.fører, brændstof, reservehjul m.m.

Mvh claus
Index
142437: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 17:15:08) (svar på 142436)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.64.36)
He-he Bedste CK- du glemte at nævne- madpakke, tre-fire håndbajere, mobiltelefon og pornoblad til at læse i når der holdes i kø. Men men, mon ikke vægtbeskrivelse af fører efterhånden bør opjusteres- hvornår har man sidst set en chauffør på bare 75Kg.- bør det ikke snarere være 125Kg? C);O) Men du skylder at betro os sammenhængen i den forhøjede CO- sag... Og indtil da må det vist være Dagens Drillepind.
Kan i øvrigt tilføje- den høje CO-værdi kan skyldes mange ting men generelt for fed blanding- benzin-luft eller forkert tændingstidspunkt- cylindre der ikke tænder.
Index
142427: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 12:58:15) (svar på 142420)
Jeppe Holmgaard #9132 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.198.221.170)
Tak for svaret ! Det lyder rigtig godt.
Men, jeg har monteret rustfri manifold, og udstødning. ( Large Bore Sports excust)
Men det burde da ikke have noget med sagen at gøre, da der er det samme i denne ud stødning, som der også var i den orig der sad på, som var rustet væk..
Eller er der ?

Vh Jeppe.
Index
142428: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 13:12:17) (svar på 142427)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.139.220)
Kan forestille mig der tale om en bus? i såfald er der dispensation.
Som Peter skriver, så kan utæt udstødning give misvisning, især hvis en utæthed virker som ejektor, altså suger atmosfærisk luft ind eller "røgstrømmen" er for lille. Men den høje CO2 kan og skal nedjusteres; at du så vil opleve motoren trækker mindre godt, er så en anden sag, men den kan jo efterjusteres.
Index
142429: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 13:19:14) (svar på 142428)
Jeppe Holmgaard #9132 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.198.221.170)
Det er en "varevogn" gulplade med tre sæder.

Vh Jeppe
Index
142431: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 13:40:19) (svar på 142429)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Ud fra det oplyste, så ved vi faktisk endnu ikke om co'en er for høj.

Hvis synsmanden er af den opfattelse at bilen er 'født' efter 1.10.1990 og med en motorstørrelse på mere end 2 liter(og det er den jo tydeligevis), så må den kun have 0,5 i co - fordi synsmanden forudsætter at det er med indsprøjtning og kat. Men er bilen ikke med disse dele og med karburator istedet - ja så må den måske have en co på op til 3,5.

Men det kan jo godt være at co'en kun er på 2,5 men det er jo noget højere end 0,5 hvis vi antager at synsmanden er forkert på den.

Så derfor, ville være rart hvis Jeppe lige oplyste os om strørrelsen af co'en, inden der skydes mere på utæt udstødning mm. (som i øvrigt er et godt bud)

Ud fra Jeppe's tidligere indlæg kan der være tale om en 110" og så vil forskellen på tjenestevægten og totalvægt forventeligt være på mere end 685 kg. som gør at den er fritaget fra krav om katalysater frem til 1.10.94. (når vi nu ved at det er en varevogn)
Index
142432: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 13:51:51) (svar på 142431)
Jeppe Holmgaard #9132 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.198.221.170)
Jeg skal nok lige skrive ind så snart jeg ved hvad CO2 målte.
Og ja det er en 110'

Vh Jeppe.
Index
142438: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 17:20:27) (svar på 142431)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hejsa, utæt udstødning har kun betydning hvis den er med sprøjt og lambda sonde, ren karb motor kan højest få lavere co af utæt udstødning.
Co. Kommer ved for meget benzin, juster benzin mængden lidt ned den dag du skal til syn og måske lidt op igen bagefter ¦-)
Index
142439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 18:04:30) (svar på 142438)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Eddie, har fat i noget af det rigtige. For høj CO2, er jo et relativt begreb. Men, målingen er registreret og derfor skal du bare have tallene, for at forholde dig til om det er synsstedet der ikke er helt opdateret hvad L-R, angår.
Sjovt nok, er der ingen, der anbefaler et luftfilterskift. Hvis dit luftfilter ligner en høj hat der er trukket gennem en skorsten, så får du et astronomisk højt CO tal.
En god regel er, skift luftfilteret hver gang den skal til syn. Det er billigere end en omstilling.
Index
142440: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 19:09:52) (svar på 142439)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.18)
Måske skal synshallens måleudstyr renses/justeres... det kan give fejlmålinger...
Index
142441: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 19:46:29) (svar på 142439)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.92.42)
Et snavset luftfilter vil automatisk give fed blanding og dermed høj CO, jo. At filmen knækker for synsassistenten er at biler under 3500Kg. totalvægt skal fra 1/10 1989 være med kat. Indtil da med max 3.5% alt efter årgang og efter med max. 0.5% CO, men så tilgengæld med EFI. Kan være "parallel-importeret" eller konverteret fra diesel til benzin.
Index
142442: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af defender V8, forurener for meget (07-05-2014 20:02:23) (svar på 142441)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Kig i typegodkendelsen. Der står ALT, om der skal, eller skal ikke være kat, på bilen.