tilbage

Land Rover Forum  

142714: Hvilken Land Rover (21-05-2014 21:29:12)
Anders Risager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.203.253)
Hej,

Jeg var medlem for 15-16 år siden..

Dengang kørte jeg i en Range Rover fra 82' med den klassiske aluminiums V8 så vidt jeg husker. Den bil var mit et og alt selv om den var ret så dyrr at køre i for en 18-19 årige knægt. Første bil jeg ejede. Jeg har stadig manualerne liggende fra dengang.

Jeg var med i Høvelte en enkelt gang sammen med klubben, en fantastisk oplevelse.
Kan huske at min Range Rover brød sammen på en af turene rundt i terrænet. Da jeg så foreslog at vi fik skubbet min bil til side så de andre kunne komme forbi, fik jeg at vide at det kunne der ikke være tale om, og i stedet fik jeg sat et tov rund om akslen foran og så blev jeg ellers trukket resten af ruten rundt af en rød 110'er :-) *

Nu her mange år senere, melder lysten sig igen til at eje en Land Rover, men denne gang er lysten nærmere over i en Defender, gerne en 90'er på hvide plader.

Meningen er at den skal fungere som vores bil nummer to, en bil til at tage ud og køre noget let terrænkørsel med i weekenden, men primært være så min kone kan bruge den i byen til og fra arbejde, samt hente knægten i børnehaven.

Vi havde overvejet en lille Ford Ka, eller noget tilsvarende, men nu aner jeg så muligheden for at få en Land Rover ind i stalden i stedet for.

Vores budget er 50.000kr Max men selvfølgelig gerne mindre.

Til så korte daglige ture forestiller jeg mig at en benzinmotor ville være at foretrække.

Jeg har selv kigget på nogle ældre Serie 3 på gule plader. Der er tre sæder foran og det er jo i teorien nok til at hente børn. Jeg er med på at der kommer til at være en del vedligeholdelse på sådan en klassiker, men det er en del af pakken som jeg ser det.

Jeg vil gerne høre jer erfarne om der er nogen ide i at gå videre med denne plan, eller om det er en dødssejler fra start af.

På forhånd tak

Mvh
Anders Risager, Næstved.
142715: sv: Hvilken Land Rover (21-05-2014 21:47:09) (svar på 142714)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Anders
Hvis budgettet er 50.000.- så bliver det næppe til en 90" på hvide plader. De har jo lidt kult status og dermed er prisen lidt højere på dem, end mange mener er rimeligt.
Hvad med at kikke efter en go' gammel Range Rover igen? Der kan monteres midtersæde og for 50.000.- kommer du rigtig langt med en V8 så der er da al mulig chance for en go' bil. Og samtidig vil fruen nok også synes det er en noget behagligere bil
142716: sv: Hvilken Land Rover (21-05-2014 21:49:45) (svar på 142714)
Stephan Svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.96.118)
Hej Anders,

Det sure først..
Du får ikke en 90" defender på hvide skilte for 50.000 kr. Du kan dog godt finde en fornuftig gulplade 90" til mellem 30-50000 kr. Men pris, kvalitet samt udbud og efterspørgelse afgør dit marked..

Som en hverdags nummer to bil, til din hustru også, så skal du nok lige lade hende dreje rettet i en serie bil og se om hun er til råstyrke eller servo styring
Lad mig foreslå dig at komme ud og prøve nogle biler, og få afklaret hvad du vil have. Der er alligevel en del forskel på en bladfjeder og en spiral fjeder...

Dit budget rummer fint en serie bil, men en fornuftig defender (her mener jeg en 200/300 tdi fra 91-97) kan være svær at finde. Kan du leve med en 2,5 N/A, så kan du bedre finde en bil.

Overvej et buskørekort på AMU i Næstved og så få en 110", det er vi meget på vej imod, hvis man gerne vil have hvide skilte på en LR.

-Stephan

142717: sv: Hvilken Land Rover (21-05-2014 21:49:47) (svar på 142714)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Du kan læse og spørge meget mere om seriebiler her:

www.serielandrover.dk

et helt uformelt forum for os der ikke kan få nok af Land Rovere, 80-90% af forumisterne er også medlem af klubben.

Jeg tror det bliver lidt svært et finde en 90" på hvide plader og så på benzin, det var kun de allerførste årgange der kørte med 4 cylindere ellers er de kun med V8 og diesel selvfølgelig, men 90" og 110" har også også 3 sæder foran på gule plader.

Og for 50.000,- seriebil er der mindre at skrue på, end en 90" for de samme penge!

Mvh
Kenneth Poulsen
142718: sv: Hvilken Land Rover (21-05-2014 22:05:45) (svar på 142714)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hej Anders.
Klart skal du kikke efter en Serie bil. Her kan du godt være heldig at finde en på vide plader til budgettet!!
Den går ikke mere i stykker end en 90-110..
Nem og BILLIG at skrue på hvis DET er et kriterie!
Jeg har kørt seriebil til daglig i ÅREVIS og er endnu ikke blevet ladt i stikken - ENDNU!!(Skal passe på - ved det godt) Med rettidig service og omhu kører det bare der-u-a...
142719: sv: sv: Hvilken Land Rover (21-05-2014 22:22:13) (svar på 142718)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.199.202.90)
hej anders

du skriver at du har kikket på seriebiler da der er tre sæder foran og som derfor ku dække behovet !!!

der er os tre sæder i defenderen og man kan godt i en snæver vending(bogstavlig talt) være tre foran

Hvis man ik er vildt store

go fornøjelse med jagten og velkommen tilbage i folden
142720: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (21-05-2014 22:46:18) (svar på 142719)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.152.197)
Hej,

Hvis det er hvide plader er der denne mulighed for en RRC.

http://www.dba.dk/land-rover-range-rover-35/id-1007224767/

MLRH
Kenneth Lystlund
142721: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 00:14:54) (svar på 142720)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Tillad mig et lille pip efter at have været et smut i Horsens og tilbage i den gamle gule

En seriebil er godt nok indbegrebet af Land Rover charme, og man kommer ganske rigtigt langt for 50.000,- også på hvide plader. Meeeeen nogen luksus-vogn det er det altså ikke. Så inden man overtaler konen til at pendle i sådan en, så skal man nok sikre sig at hun også er indstillet på det.

En Range Rover Classic med V8 burde vel være til at skaffe for penge. Har indtryk af at de er lidt billige da de er knap så eftertragtede da de er forholdsvis kostbare at holde kørende.

90'ere med benzinere og på hvide plader, de hænger ganske rigtigt ikke på træerne, men det foresvæver mig at have set et par 90" V8'ere på hvide plader. Også til omkring de 50.000,- og de er vel næppe mere tørstige end en 2.25 Benz i en seriebil. Men nogen VW Up eller Aygo er det jo ikke. De vil vil have lidt saft. Uanset om de hedder 88" 2.25 Benz eller 90" V8

Der er jo også 110" V8 som bus. De ses da undertiden til en billig penge.

Og er man til benzinere så er der ikke meget der overgår Rover V8. Heller ikke i Roverkubben hvor jeg var forbi her til aften.

Mvh Niels.
142722: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 05:37:02) (svar på 142714)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Tag imod tilbudet om, at komme med til et klubarrangement, hvor I kan se/prøve forskellige modeller.
Så længe knægten ikke er kommet i voksenstørrelse, kan han fint sidde i midtersædet, når hele familien skal på tur. Indtil da kan I spare penge sammen til at få bilen omregistreret til personvogn.

Gå efter en årg. fra før juli 1997, så er vægtafgiften på omkring 4.400 pr. år ellers kommer der en afgift for privatanvendelse på ca. 5.000 DKK/år til. Afskrækker afgiften ikke, kan gode velholdte 90" fra ca. 2000-2002 fås for fra. 80.000 DKK.
142723: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 08:35:10) (svar på 142714)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.254.154.75)
Tag ud til et lokalt DLRK arrangement og se og snak med folk - Du vil helt sikkert få muligheden for at sidde i flere forskellige biler og se mange forskellige opsætning... Det kan også være nogen som kender nogen som sælger noget som ville passe dig...


142725: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 10:51:29) (svar på 142723)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.41.198)
Boede du i Næstved, da du havde Land Rover, har du vel også været med til de glade St. Bededagstræf i GHR Næstved. Har fruen ikke før kørt Range Rover er det en god ide at lad hende prøve sådant før anskaffelsen. Men ellers er en 90" 300TDI nok det mest spiselige. Kik i Røverbørsen, Bilbasen, Den blå Avis, Gul-og-gratis osv.
Region Sydsjælland afholder Skt. Hans-træf d. 20 (aften) og 21/6 ved Holløse Mølle ved Fuglebjerg; her er du velkommen til en Land Rover-snak- selv om det ikke er et kørselstræf, skulle der vel nok være mulighed for en lille køretur på landevej. Se på Reg. Sydsjællands hjemmeside, blandt "The Dirty Dozen" øverst på Hovedsiden.
142729: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 13:55:12) (svar på 142725)
Anders Risager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.203.253)
Ja jeg boede i Næstved også den gang, men jeg husker ikke er at være med til andre træf end den Høvelte og så måske et ude ved Fakse grusgrav.

En Range Rover er måske nok mere behagelig at køre i, men jeg husker den som værende dyr og forholdsvis kompliceret at skrue på, derfor er jeg også gået lidt væk fra den ide igen. Jeg er dog langt fra stålsat og det her er også kun en forespørgsel, der er lang vej endnu til vi rent faktisk kommer til at gøre noget ved det.

Jeg kan til nød skifte en udstødning, eller bremseklodser på en bil nyere bil, men bliver det meget mere kompliceret, må jeg tilkalde hjælp. Jeg havde på et tidspunkt en gammel Polo fra 82, den var så dejlig simpelt opbygget at jeg sagtens selv kunne skrue på den. Hvordan ser det ud med sådan en serie 3, er de til at skrue på for lægmænd som jeg?

Et besøg til et træf lyder som en god idé, så kan jeg og ikke mindst konen også komme tæt på.

142730: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 14:42:07) (svar på 142729)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Hvis ikke det er akut, så kom forbi Jægerspris i uge 30 www.la14.dk

Der burde være et rigt udsnit af racen, i alle afskygninger, og tid til at tale og prøvekøre..

1270
Paw
142731: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 14:54:50) (svar på 142730)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Kan du lide LEGO og Mekano - sådan er en seriebil. ;)

Den er opfundet før der var noget der hed raketvidenskab :)

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" stw 1971
142733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 15:18:31) (svar på 142731)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Ikke at forglemme den herlige følelse af vand der drypper ned i hovedet på dig, olie på bukserne, et rat der smitter af og dimser til 50 øre der falder af når man mindst har brug for det, og forhindrer enhver fremdrift af køretøjet ved egen kraft...sådan er det også at køre i seriebil..

...savner det måske en smule eller også er jeg bare et semtimentalt gammelt fjols :-)

mlrh Claus

Nu med luftaffjedring og ryatæppe fra væg til væg
142735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 16:37:50) (svar på 142733)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.86.214)
Guuud CK, vidste ikke du var mekaniker og selv skruede bil /:O) Påstand nr. 1; det er kun når det regner, der kommer vand ind. Påstand nr 2, at man får olie på tøjet indikerer der er nok olie påfyldt. Hertil er en seriebil yderst moderne og fremsynet med blokeringsfrie bremser, klimaanlæg (varmt om sommeren og koldt om vinteren) hertil er de korte modeller med centrallås (man kan nå alle døre fra midtersædet)
Men jo, en seriebil er nok den mest gør-det-selv-venlige. Hertil rimelige
reservedelspriser og skaf-bare dele. Dog knap så komfortabel som nyere Land Rovere og lidt tilvænningskrævende at køre.
142741: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 18:28:21) (svar på 142731)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Land-Rover er altså opfundet lang tid efter raketvidenskaben var etableret.

I bør også lave en behovsanalyse, der tager højde for km pr år, faste afgifter og forsikring,
brændstofforbrug.

Skal bilen kun køre max. 5.000 km/år, er en benziner at foretrække.

Er der fare for, at LR-billen bider sig godt fast (igen), så overvej en diesel, for en benziner kan være besværlig at komme af med igen.
142756: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 20:20:41) (svar på 142741)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
"for en benziner kan være besværlig at komme af med igen" - ja, det må være derfor at priserne på originale 90" med V8 stiger og stiger...
142761: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 21:06:55) (svar på 142756)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.82.80)
He-he; delvis enig Michael. 90"V8 kom kun i 85-86-87. (Bortset fra jubilæums- og amerikanermodeller) Derfor samlerobjekt og ofte projekt og terrænbil. Hertil er en del converteret til diesel; typisk 200TDI. Men ellers jo; kører man ikke særlig mange kilometer, er en benzin at foretrække. Men igen ud fra individuel vurdering af bilens vedligeholdelsesstand.
142734: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 16:29:04) (svar på 142730)
Anders Risager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.203.253)
Uge 30 lyder som lige noget for os...

Der må vi helt klart kigge forbi.


Hvordan er det med at fremskaffe dele til en Serie 3?

142738: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Land Rover (22-05-2014 17:33:32) (svar på 142734)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Alle dele fås til serie III, både i meget billig Kinakvalitet og originale dele.

+ der ligger rigtigt mange gode brugte dele rundt om i landet.

Mvh
Kenneth Poulsen - med alt for meget plads og alt for meget liggende.